Företag i fokus:

En ledare på isen: ”Kändes rätt”

Mimmi Gill

Mimmi Gill, assisterande lagkapten för SSK:s damlag, har gjort 14 matcher i SDHL och vet vad som väntar i matcherna mot HV71 Foto: Patric Gill

20-åriga Mimmi Gill med VIK Västerås HK Ungdom som moderklubb gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Trots sin ringa ålder har hon redan hunnit med flertalet matcher på högsta nivån i Sverige.

Inför den här säsongen lämnade den unga centern Värmlands-klubben Färjestad för att istället skriva på för SSK och deras satsning mot SDHL.

-Jag blev kontaktad av Robert Johansson och Lars Hymander. Jag kände att SSK var en intressant klubb att flytta till med deras satsning på damlaget, det kändes rätt, säger Mimmi om flytten till SSK.

Du fick ett A på bröstet. Ser du dig själv som en ledare?

-När jag spelade i Västerås var jag assisterande kapten mitt sista år där. Sedan var jag kapten i ungdomslandslaget när jag var yngre. Jag ser absolut att jag på något sätt har en ledande roll. Stöttar och visar vägen för de yngre i alla fall.

Mimmi beskriver sig själv som en skridskostark spelare som gärna går in i närkamperna. Som center i laget tar hon mycket tekningar, både offensivt och defensivt. Något som blir viktigare ju längre matcherna lider.

För en lång match blev det i lördags då SSK avgjorde först i den 6:e förlängningsperioden. Då gäller det att stålsätta både kropp och huvud.

-Det är pannben, det är det handlar om i slutet. Men absolut jobbigt. Vi fick ju in mat emellan i pauserna, så vi fick in snabb energi.

Är det den klassiska pizzaslicen som gäller då? Det har man ju sett i slutspelstider att spelare får i pauserna.

-Haha, det har jag också sett. Tyvärr fick vi inte det, vi fick delicatobollar och kexchoklad.

SSK hade tre tuffa matcher mot Färjestad men Mimmi Gill reste sig tillsammans med resten av laget och stod till slut upp som vinnare Foto: Patric Gill

Mimmi Gill kom inför den här säsongen till SSK från just Färjestad som de mötte i semifinalen. Innan dess hade hon under samma säsong i tolv matcher representerat Göteborg HC i SDHL. Men laget lades ner och Mimmi hamnade åter i Färjestad som hon hade spelat i fyra säsonger tidigare.

-Jag hade faktiskt lämnat Göteborg innan det lades ner, nämner Mimmi men klargör att skillnaden på näst högsta serien och högsta i svensk damhockey är stor.

-Det är jättestor skillnad. I allt, det är absolut roligare att få spela lite i SDHL och få upp tempot. Så det är något som jag absolut vill göra igen.

Läs även: Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Kändes det extra speciellt att möta din gamla klubb och lagkamrater i Play off?

-Jag ser det som vilken match som helst, man kanske är lite extra nervös innan matchen men när väl pucken släpps så är det ju bara en hockeymatch.

Den 20-åriga centern från Västerås har även den här säsongen fått prova på lite spel i SDHL. I oktober var hon inlånad i två matcher av Brynäs.

-De hade några skadade och sjuka så jag fick möjligheten, vilket jag gärna tog. Det var riktigt kul att få uppleva och det är ett fint lag, spelade två riktigt roliga matcher mot MoDo och Luleå.

Hur skulle dagens SSK damlag klara sig i SDHL tror du?

-Det skulle absolut vara tufft de första matcherna för vi är ju inte vana vid tempot, men tror att vi skulle kunna komma in i det. Det kommer vi ju få testa på nu på torsdag när vi möter HV71. De har ju spelat hela säsongen i SDHL-tempo.

Kan du se en fortsättning för dig i SSK?

-Det kommer efter säsongen, just nu är det bara fokus på att försöka ta sig upp till SDHL.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 mars 2024 10:39
Senast uppdaterad: 5 mars 2024 10:51

Stulen motorcykel hittades gömd i Södertälje

Polis

Arkivbild

Under lördagen hittade polisen en stulen motorcykel som ursprungligen stals när den var parkerad i centrala Stockholm i januari 2022.

Klockan 15:46 på lördagsförmiddagen gjorde polisen ett fynd när de kontrollerade ett fordon på Heimdallsvägen i Södertälje. Det visade sig vara en stulen motorcykel som ursprungligen hade stulits i Kungsholmen i Stockholm i slutet av januari 2022. En alert medborgare hade ringt till polisen efter att ha sett fordonet dolt nära en gångväg i området.

Efter att ha verifierat att motorcykeln var densamma som hade rapporterats stulen, konfiskerades den eftersom den numera ägs av ett försäkringsbolag. Polisen kommer nu att ta kontakt med försäkringsbolaget för att utreda ägarförhållandena och reda ut situationen.

Det är oklart hur länge motorcykeln hade varit gömd i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juli 2023 12:42
Senast uppdaterad: 30 juli 2023 12:42

Stort mål inleds i tingsrätten – 12 personer åtalas

tingsrätt

Arkivbild

Åtals väcktes på fredagen mot tolv personer, misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott efter ett polisinsats mot en lägenhet i Södertälje.

Åtalet mot tolv personer, kopplade till Ronnafalangen, väcktes efter ett tillslag mot en lägenhet i Södertälje hösten 2022 i samband med mordet på en 19-årig man i Ronna den 30 september förra året. Alla är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott.

Efter att ha hittat nycklar i en av de misstänktas hem kunde polisen lokalisera en lägenheten i centrala Södertälje. Där genomfördes polisen en husrannsakan och fann flera kilo 1 kg kokain och över 8 kg hasch.

Lägenheten buggades med kamera och ljudupptagning och efter en omfattanden insats kunde polisen åtala tolv personer för synnerligen grovt narkotikabrott.

En av de åtalade är en 23-åring som arbetade för att hjälpa ungdomar att lämna kriminalitet och gängmiljöer. Föreningen han representerade har fått över 140.000 kronor i kommunalt bidrag.

Samtliga personer är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott och rättegången mot personerna inleds den 17 augusti.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 19:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors