Företag i fokus:

Så vill Södertälje City locka fler besökare till stadskärnan

Södertälje City, Malin, Erik, Aljosa

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija, från centrumföreningen Södertälje City.
Pressbild: Södertälje City

För att stimulera Södertäljes stadskärna och locka fler besökare presenterar galleriorna och centrumföreningen Södertälje City en spännande ny satsning under namnet ”Sunday Funday”.

Initiativtagare i Södertälje strävar efter att ge stadskärnan mer puls och rörelse.

”Sunday Funday” är namnet på den nya satsningen som gemensamt skapas av Kringlan, Telgehuset, Lunagallerian och Södertälje City under 2024. Genom ett samarbete mellan fastighetsägarna Stadsrum Fastigheter (Kringlan & Telgehuset), Telge Fastigheter (Lunagallerian) och centrumföreningen Södertälje City, vill man aktivera söndagarna och locka fler besökare till staden.

– Det är viktigt att vi har en levande stadskärna alla dagar i veckan. Vi står helhjärtat bakom denna gemensamma satsning på att stärka upp utbudet och anledningarna att besöka stadskärnan även på söndagar. Detta ska bli riktigt kul att genomföra, säger Dikran Masso, Affärs- och Centrumutvecklare, Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Premiären för ”Sunday Funday” äger rum den 10 mars och inkluderar aktiviteter såsom zumba, Friskis jympa och andra roliga inslag från Friskis & Svettis samt Fitness24Seven, som kommer att äga rum i galleriorna. Framöver planeras tävlingar där besökare kan vinna presentkort, och under lönehelgerna kommer glada maskotfigurer att välkomna besökare till en rolig dag i city.

– Vi vill att Södertälje City ska vara en självklar mötesplats för hela familjen, och fokuserar på teman som barnaktiviteter, träning/hälsa, tävlingar och musik/kultur, säger Evelina Keijser, Marknadsansvarig Stadsrum Fastigheter.

Många av de planerade aktiviteterna bygger på samverkan mellan lokala aktörer, vilket stärker gemenskapen och känslan av samhörighet i Södertälje. Med ”Sunday Funday” hoppas man på att skapa en livfull och attraktiv stadskärna för både invånare och besökare.

– Vi välkomnar fler att höra av sig om man vill vara med och anordna något roligt med oss här i stadskärnan. Det är enkelt fixat och ett kul sammanhang att möta Södertäljeborna i, säger Malin Eriksson, Kund- och Eventansvarig Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 09:03
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 09:03

KRÖNIKA: När små fega pojkar (som kallar sig själva för män) förstör glädjen…

Mingelbilder SSK Västerås

Arkivbild. Bilden har ingenting med den här matchen att göra, belyser istället glädjen och stämningen som tyvärr får stå åt sidan för idioti och personer som tyvärr inte begåvats med vett.

Publikfest, bra hockey, häftig inramning, förutsättningarna för magisk stämning och en kul fredagskväll var goda. RÖTÄGG ville annorlunda.

Hade laddat upp för en trevlig hockeyfredag, planlagt för matchanalys och läsvärda intervjuer. Allt slutade med en bitter krönika. Människor med usla avsikter fick rubrikerna istället för det som skulle vara huvudnumret och hamna i rampljuset. Ishockeyn – idrotten som ska förena är en stor förlorare när något sådant här händer.

Tänker inte ta ställning till vad polis, ordningsvakter, volontärer och övrig personal tvingades ta för beslut under rådande omständigheter. Det är de som ska bringa ordning i det kaos som några individer bestämmer sig för att skapa (lika bra att inte skriva vad mitt huvud tänker om sådana personer). Skulle inte bli några vackra ord.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Däremot tänker jag ta ställning mot allt som dessa människor förstör för så många andra. Misshandel, våld mot tjänsteman, våldsamt upplopp , listan kan säkert komma att göras längre än så när efterspelet klarnar allt eftersom.

Skäms för att tillhöra det manliga könet när man får bevittna sådant som hände i Scaniarinken. Utan att ha någon statistik framför mig, utan att vara förankrad i ren fakta säger logiken mig att det är män, eller så kallade män som ställer till den här typen av jävelskap. Män betraktat till ålder i passet men som uppträder som små pojkar som helt saknar förnuft och empati för andra levande varelser.

Har varit runt på en del matcher live och kan konstatera att hockeymatchen vi fick bevittna ikväll inte var unik i avseendet att där finns personer som inte kan bete sig civiliserat bland folk. Individer som beter sig odrägligt mot andra människor, ska slåss och provocera, hetsa mot lag och ordning för att lyfta exempel. I slutänden också skylla ifrån sig på andra och hävda att det är ”alla” andras fel. Beteenden som försvaras och uppmuntras av andra ”likasinnade”.

Vad är det som idag hindrar klubbar och säkerhetspersonal att vid konfrontation stänga av sådant beteende från idrottsarenor under lång tid? Jag har inte svaren på vad som ska och behöver göras men kan konstatera att det finns ganska stora problem med idrottsevenmang i Sverige idag. I synnerhet fotboll och hockey. Eftersom individer som ställer till med dessa scener inte är beredda att stå för sina handlingar kanske det är dags att sätta hårt mot hårt.

Luften gick ur mig lite, ber om ursäkt för det, fick svårt att koncentrera mig på sporten

Och Djurgårdens IF, vore det inte lämpligt att med ett pressmeddelande fördöma händelserna i Scaniarinken?

Tack för ordet. Det blev en text jag helst inte hade behövt skriva !

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 01:23
Senast uppdaterad: 25 november 2023 01:23

Larm om brand på äldreboende

IMG_5158

Foto: Shamash Oyal

En brand utbröt på äldreboendet Mariekällgården vid Parkgatan fredagskvällen. Flera räddningsenheter ryckte ut för att hantera situationen.

På fredagskvällen vid 22:19 inkom ett larm om en brand på Mariekällgården, ett äldreboende som ligger på Parkgatan. Räddningstjänsten svarade snabbt på larmet och skickade flera enheter till platsen.

Vid ankomsten påbörjade räddningspersonalen genast arbetet med att säkerställa områdets säkerhet och kontrollera brandens omfattning. Tack vare deras snabba och effektiva agerande kunde situationen hanteras utan större komplikationer.

– Det ska ha brunnit i en handduk som var i ett rum, det ska ha varit rökigt i rummet så vi har varit där för att släcka och vädrat, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt

Det fanns enligt uppgifter ingen omedelbar fara för de boende på äldreboendet, och ingen skadades i samband med händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 23:08
Senast uppdaterad: 24 november 2023 23:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors