Företag i fokus:

Så vill Södertälje City locka fler besökare till stadskärnan

Södertälje City, Malin, Erik, Aljosa

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija, från centrumföreningen Södertälje City.
Pressbild: Södertälje City

För att stimulera Södertäljes stadskärna och locka fler besökare presenterar galleriorna och centrumföreningen Södertälje City en spännande ny satsning under namnet ”Sunday Funday”.

Initiativtagare i Södertälje strävar efter att ge stadskärnan mer puls och rörelse.

”Sunday Funday” är namnet på den nya satsningen som gemensamt skapas av Kringlan, Telgehuset, Lunagallerian och Södertälje City under 2024. Genom ett samarbete mellan fastighetsägarna Stadsrum Fastigheter (Kringlan & Telgehuset), Telge Fastigheter (Lunagallerian) och centrumföreningen Södertälje City, vill man aktivera söndagarna och locka fler besökare till staden.

– Det är viktigt att vi har en levande stadskärna alla dagar i veckan. Vi står helhjärtat bakom denna gemensamma satsning på att stärka upp utbudet och anledningarna att besöka stadskärnan även på söndagar. Detta ska bli riktigt kul att genomföra, säger Dikran Masso, Affärs- och Centrumutvecklare, Telge Fastigheter.

(Annonslänk)

Premiären för ”Sunday Funday” äger rum den 10 mars och inkluderar aktiviteter såsom zumba, Friskis jympa och andra roliga inslag från Friskis & Svettis samt Fitness24Seven, som kommer att äga rum i galleriorna. Framöver planeras tävlingar där besökare kan vinna presentkort, och under lönehelgerna kommer glada maskotfigurer att välkomna besökare till en rolig dag i city.

– Vi vill att Södertälje City ska vara en självklar mötesplats för hela familjen, och fokuserar på teman som barnaktiviteter, träning/hälsa, tävlingar och musik/kultur, säger Evelina Keijser, Marknadsansvarig Stadsrum Fastigheter.

Många av de planerade aktiviteterna bygger på samverkan mellan lokala aktörer, vilket stärker gemenskapen och känslan av samhörighet i Södertälje. Med ”Sunday Funday” hoppas man på att skapa en livfull och attraktiv stadskärna för både invånare och besökare.

– Vi välkomnar fler att höra av sig om man vill vara med och anordna något roligt med oss här i stadskärnan. Det är enkelt fixat och ett kul sammanhang att möta Södertäljeborna i, säger Malin Eriksson, Kund- och Eventansvarig Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 09:03
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 09:03

Lämnar styrräntan oförändrad – ”Inflationstrycket dämpat”

Erik-Thedeen-Pressbild-Riksbanken

Pressbild: Riksbanken

Riksbanken meddelade under torsdagen att man lämnar styrräntan oförändrad på 4,0 procent. Beskedet innebär en paus i höjningstakten efter flera månaders aggressiva åtstramningar.

Centralbanken gick ut i ett pressmeddelande under gårdagen med att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt, men att det fortfarande finns risk för att inflationen inte ska sjunka tillräckligt snabbt. Det framgår även att osäkerheten inför räntebeskedet har varit betydande och att analytikernas förväntningar gått isär.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Riksbanken motiverar sitt beslut att pausa räntehöjningarna med att ”inflationen är fortsatt för hög och det kvarstår risker för att den inte ska fortsätta sjunka tillräckligt snabbt och stabiliseras vid målet, men att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt”.

Vidare konstateras att den strama penningpolitik som förts globalt bidragit till att dämpa inflationen. Även i Sverige sjunker nu inflationstakten, ungefär i linje med Riksbankens tidigare prognos. För Södertälje kommun, som stått inför stora utmaningar kopplade till den höga inflationen under 2022, innebär detta att kostnadstrycket minskar något.

Samtidigt understryks att det finns kvarvarande risker.

”Inflationen är fortfarande för hög och det kvarstår risker att den inte ska sjunka tillräckligt snabbt framöver”, skriver centralbanken.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 17:20
Senast uppdaterad: 24 november 2023 17:27

Därför placerades den nya myndigheten inte i Södertälje

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Planer på att placera den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje kommun stoppades av den nya M-ledda regeringen. Orsaken som då angavs var att de inte hittade lämpliga lokaler, men nu uppger DN att det egentligen rörde sig om rädsla för kriminell infiltration.

Utbetalningsmyndigheten, vars huvuduppgift är att bekämpa välfärdsbrott, var från början tänkt att placeras i Södertälje av den förra regeringen, en plan som mottogs positivt lokalt och skulle tillföra upp till 80 nya arbetstillfällen.

Den tidigare uppfattningen inom kommunen var att regeringen ville placera myndigheten i Södertälje, tack vare kommunens långvariga arbete mot fusk och välfärdsbrott i utbetalningssystemen. Detta var något som Mikael Damberg (S) också uttryckte en positiv inställning till, gällande placeringen av den nya myndigheten i Södertälje.

Men i december förra året beslutade den nya regeringen att ändra planerna och valde istället Stockholm och Hammarby Sjöstad som plats för den nya myndigheten.

– Jag tycker det var väldigt omdömeslöst av den tidigare regeringen att ens tänka tanken att lägga en så viktig myndighet i Södertälje, när vi vet att just den kommunen har väldigt stora problem med försök till infiltration, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M), till DN.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 14:22
Senast uppdaterad: 24 november 2023 14:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors