Företag i fokus:

Sverige medlem i Nato – efter 200 års alliansfrihet

Skarmbild-2024-03-07-192417

Statsministern, Ulf Kristersson.
Skärmdump, regeringen

Sverige blir officiellt det 32:a medlemslandet i Nato, vilket avslutar två århundraden av formell militär alliansfrihet.

– Det här är epokgörande händelse för vårt land. Efter mer än 200 år av militär alliansfrihet har vi har Sverige tagit steget in i det västliga försvarsgemenskapen, säger statsiminsters Ulf Kristersson på torsdagskvällen.

(Annonslänk)

På torsdagen den 7 mars tog Sverige ett historiskt steg genom att officiellt ansluta sig till Nato, världens största militära allians. Statsminister Ulf Kristersson (M) överlämnade anslutningsinstrumentet i USA, vilket markerade Sveriges övergång till att bli det 32:a medlemslandet i Nato. Detta beslut kommer efter Ungerns godkännande av Sveriges ansökan, vilket var det sista hindret för landets inträde i alliansen.

Under en ceremoni i USA signerade Kristersson de avgörande dokumenten tillsammans med utrikesminister Tobias Billström (M), varefter de överlämnades till USA:s utrikesminister Antony Blinken. Statsminister Kristersson uttryckte både ödmjukhet och stolthet över det steg Sverige tagit och betonade vikten av att leva upp till de höga förväntningarna som medlemskapet i Nato innebär. ”Det här är inte slutet på något, utan början på något nytt,” sade Kristersson, med hänvisning till slutet på Sveriges 200 år långa tradition av militär alliansfrihet.

Medlemskapet i Nato ses av Kristersson som ett steg mot en säkrare och friare värld och en flaggceremoni Bryssel håll på måndagen för att officiellt markera Sveriges inträde i försvarsalliansen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 19:26
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 23:16

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Polisen hittade en pistol i skogen – Tre män anhölls

2022_03_polis-tingsratt

Arkivbild

Tre unga män, åldrarna 17, 18 och 20 år, greps under en polisinsats i Geneta, Södertälje, misstänkta för grovt vapenbrott. Samtliga personer misstänks ha kopplingar till kriminella nätverk.

Natten mot tisdagen stoppade polisen ett fordon i Geneta och grep samtliga tre män som befann sig i bilen. Männen är sedan tidigare kända av polisen och har tidigare misstänkts för flera grova brott.

Två av personerna har tidigare varit inblandade i mordutredningar. Bland annat var 17-åringen tidigare misstänkt för mordet på en 19-åring under hösten 2022. Den gripne 18-åringen friades den 5 juli för medhjälp till mord i Saltskog när en svart moped körde in i ett bostadsområde i Saltskog och en av männen på mopeden avfyrade flera skott. Vapnet, en Kalashnikov, hittades vid en husrannsakan i Västergård den 25 april.

I samband med gripandet natten mot tisdagen sökte polisen av området med hjälp av en hund, som lyckades hitta en pistol i ett skogsparti inte långt från platsen där männen greps.

De tre männen, som misstänks ha kopplingar till ett kriminellt nätverk, anhölls misstänkta för grovt vapenbrott, men släpptes senare på fri fot.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 10:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors