Företag i fokus:

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors