Företag i fokus:

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Skarmavbild-2023-04-14-kl.-05.59.30-1536x1036-1

Förslag på utformning för seniorboendet som planeras att ligga intill äldreboendet. Bild: Telge Bostäder.

Efter beslut om en investering på 430 miljoner kronor för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina, har Södertälje kommun nu valt att pausa processen. Anledningen är att kostnaderna har dragit iväg för mycket.

I våras klubbade kommunen en detaljplan för boendet och Telge fastigheter beslutade samtidigt att investera upp till 430 miljoner kronor i bygget. Men nu har kommunstyrelsen valt att sätta planerna på paus efter att kostnaderna har ökat mer än väntat. 

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Vi har sagt att vi behöver se över om det finns andra alternativ som ger en lägre kostnad, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden till LT.

Enligt Rosenberg gjordes en upphandling för bygget som gav ett anbud strax över den budgeterade summan, men att räntan har gått upp sedan den första kalkylen gjordes och att hyran inte längre täcker investeringskostnaden.

Kommunstyrelsen har nu gett stadsdirektören i uppdrag att snabbutreda om boendet verkligen är den bästa lösningen eller om det finns ”mer kostnadseffektiva alternativ”.

Utredningen ska vara klar till mars 2024.

Skrivent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 16:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors