Företag i fokus:

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Efter kritiken – Gratisparkeringen förlängs

IMG_6109

Arkivbild

Planen var att slopa gratisparkeringen i stadskärnan, bland annat på grund av minskade parkeringsintäkter. Nu förväntas kommunen behålla avgiftsfri parkering på några platser.

Kommunstyrelsen, S, M och MP, beslutade att två timmars gratisparkering i stadskärnan skulle upphöra och skulle träda i kraft från årsskiftet. Anledningen var tappade parkeringsintäkter, men också att två timmars gratisparkering framför allt utnyttjades av boende och de som arbetar i centrum.

Men nu vill kommunen behålla avgiftsfri parkering vid två platser efter kritik från de som ansåg att beslutet kan påverka den redan hårt drabbade lokala handeln.

Det förslag som lades fram under kommunstyrelsens sammanträde förra fredagen föreslår att de första två timmarnas parkering vid Centralplan och Torekällskolan ska fortsätta vara utan kostnad, i alla fall för en begränsad period. Denna frihet från parkeringsavgifter är tänkt att vara i kraft under de första tre månaderna av det kommande året, alltså från januari till och med mars.

Beslutet om att anta detta nya förslag, som förespråkas av majoriteten, kommer att fattas och meddelas under det nästkommande mötet i kommunfullmäktige.

Läs även: – ”Centrumdöden” är mer aktuellt än någonsin

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 12:31
Senast uppdaterad: 18 december 2023 12:35

Mordrättegången mot 13 personer är avslutad

IMG_7255

Efter mordet på 41-åringen i Ronna, tog de misstänka personer in på hotell i Täby där de fångades av hotells övervakningskameror. Foton: Ur polisens förundersökning.

Rättegången mot 13 åtalade för mordet på en 41-åring i Ronna har avslutats. Nyckelbevis inkluderar de misstänktas rörelser, chatkonversationer och det misstänkta vapnet som hittades i ett garage.

Totalt står 13 personer åtalade för inblandning i mordet på en oskyldig 41-årig man i Ronna förra året. Den huvudmisstänkte skytten, en 17-åring som misstänks vara äldre än vad han uppger, tros ha varit skytten när 41-åringen sköts till döds på Enhörnaleden den 1 oktober 2022.

De tolv andra personerna har åtalats för att på olika sätt ha hjälpt till före eller efter mordet, eller för att de underlåtit att informera polisen om planerna. Enligt åklagaren tros mordet på Enhörnaleden vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård dagen innan. Men gärningsmannen på elsparkcykeln tros ha skjutit en oskyldig 41-årig man, som inte hade några kriminella kopplingar.

Mördaren fångades på bild på elsparkcykel i riktning mot Lina Hage, strax efter dödsskjutningen. Foto: polisen

Polisens förundersökning avslöjar detaljer, inklusive de misstänktas rörelser och chatkonversationer. Efter händelsen lämnade flera medlemmar av Saltskogfalangen Södertälje och tog in på Scandic Hotel i Täby, under misstankar om att de hade haft ett möte i Stockholm innan de anlände.

Under den stora utredningen efter mordet kunde polisen lokalisera ett garage i Lina Hage. Vid en genomsökning hittades en påse med bland annat en ansiktsmask, kläder, handskar och det misstänkta mordvapnet. Dessutom hittades elsparkcykeln som användes under mordkvällen.

Försvararna ifrågasätter dock polisens bevismaterial och menar att det inte går att fastställa vem som sköt natten då 41-åringen sköts till döds.

– Problemet är att det är över ett 50-tal olika människor som ingår i det som polisen har beskrivit som en särskild falang. Det finns ett 15-tal olika DNA-träffar på de här olika klädesplaggen. Så det går inte att avgöra vem som har avsatt vilken DNA-profil vid vilket tillfälle. Dessutom är det inte ens klarlagt i målet att de här kläderna har använts vid mordet, säger försvarsadvokaten Jonas Granfelt till SVT.

Läs även: Mordfallet i Ronna – ”Ska inte vila förrän alla är döda”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 03:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors