Företag i fokus:

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Högre elnätsavgifter väntar Telge Näts kunder

Telge

Foto: Alexander Isa

Från årsskiftet kommer Telge Näts kunder att få högre elnätsavgifter. Prisökningen beror på stigande kostnader för drift och underhåll samt behovet av stora investeringar i elnätet.

Telge Nät aviserar nu om höjda elnätsavgifter från 1 januari 2024. Enligt marknadschefen Anders Björklin beror prisökningen främst på ökade priser hos regionnätet, stigande räntekostnader och fortsatt hög inflation som driver upp bolagets kostnader.

Samtidigt investerar Telge Nät 720 miljoner de kommande fyra åren för att rusta elnätet inför ökad elektrifiering i samhället. Bara under 2024 satsar man 180 miljoner på utbyggnad och modernisering.

– Vi har en utmanande situation att hantera. Våra driftskostnader fortsätter att öka till följd av hög inflation och stigande räntor. Samtidigt befinner vi oss mitt uppe i en digitaliserings- och elektrifieringsresa som inte kan sättas på paus, säger Anders Björklin.

För en typisk villakund innebär de nya priserna en årlig kostnadsökning på cirka 1000 kronor. Motsvarande höjning för en lägenhetskund beräknas bli 75 kronor per år.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 02:50

Får böter efter ett besök av Kemikalieinspektionen

IMG_0957

Foto: Shamash Oyal

Kemikalieinspektionen har beslutat att påföra Skalhuset i Södertälje en miljösanktionsavgift. Detta för att ha importerat en elektronikprodukt för försäljning utan korrekt märkning.

Enligt regler som styr farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning måste produkter märkas med kontaktuppgifter till importören, för att kunna spåra farliga ämnen.

I september i år upptäckte Kemikalieinspektionen vid en inspektion att elektronikprodukten Onikuma K16 Gaming Headset, som Lowwi förvärvat till sitt sortiment, saknade en sådan märkning.

I ett nytaget beslut har inspektionen nu ålagt Lowwi AB att betala sanktionsavgiften på 20 000 kronor för den tidigare regelöverträdelsen, detta trots att företaget tog då bort produkten från försäljning.

Enligt Kemikalieinspektionen finns det grund för att besluta om avgiften, eftersom Skalhuset, Lowwi AB, valde att släppt ut produkten med bristande märkning på marknaden.

Lowwi AB har nu tre veckor på sig att överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 14 december 2023 20:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors