Företag i fokus:

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Besked om Dahlströms skada

Jacob Dahlström

Jacob Dahlström blir borta från spel flertalet veckor Foto: Shamash Oyal

SSK har spelat riktigt bra hockey och kontinuerligt plockat poäng i HA över en längre period. Nu har laget drabbats av en jobspost.

SSK:s forward tillika assisterande lagkapten Jacob Dahlström har de senaste matcherna varit indisponibel för spel på grund av en skada. Nu har det kommit besked om situationen. Fysioterapeut Adam Isik uttalar sig på klubbens hemsida:

”Efter att ha genomgått diverse tester den senaste tiden står det nu klart att ”Dahlas” skada kommer kräva operation innan han är tillbaka för spel igen. Prognosen för den här typen av skada är 10-12 veckor”

Telgenytt har kontaktat SSK:s sportchef Emil Georgsson, som valt att inte ge några kommentarer i nuläget. Ställning har inte tagits till om truppen kommer att kompletteras med en ny forward på grund av Dahlströms frånvaro.

Texten uppdaterad

Till LT säger Emil Georgsson att man överväger att ta in en forward till i truppen.

-Tufft besked för SSK och Jacob Dahlström, som kan missa resten av grundserien. Emil Georgsson öppnar för ett SHL-lån, och avslöjar att det var ytterst nära med Noah Hasa från Frölunda nyligen. Låter som upplagt för att det kan bli av efter JVM, skriver LT:s Andreas Hansson på Twitter.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 20:28
Senast uppdaterad: 12 december 2023 22:36

SENASTE NYTT: Två misstänkta släppta på fri fot efter skjutningen i Hovsjö

DSC_0045

Foto: Shamash Oyal

Efter helgens skjutning i Hovsjö, där tre personer skadades, har två av de tre gripna misstänkta blivit frigivna, medan misstankarna mot dem fortfarande kvarstår.

Det var under lördagskvällen, strax innan klockan 19:00, som skottlossning utbröt i ett bostadsområde i Hovsjö, vilket resulterade i att tre personer skottskadades av maskerade gärningsmän. Kort efter skjutningen kunde polisen snabbt gripa tre personer – 16, 18 och 22 år gamla – under samma kväll. De anhölls av åklagaren som misstänkta för försök till mord.

Foto: Shamash Oyal

Tillståndet för de skadade är i nuläget oklart. En av de skjutna har skrivits ut från sjukhus, medan de andra två fortfarande vårdas, varav en för kritiska skador enligt uppgifter till Telgenytt.

Under tisdagseftermiddagen meddelade åklagaren att två av de gripna, 18 och 22 år gamla, har släppts på fri fot.

– De utredningsåtgärder vi vidtagit under tiden de varit anhållna har gjort att misstankarna försvagats mot dem, säger åklagaren Åsa Lidefelt Skog, förundersökningsledare, till LT.

Däremot kvarstår anhållandet av den 16-årige misstänkte. Ytterligare information förväntas komma under onsdagen, då ett beslut om han ska häktas eller släppas fri kommer att fattas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 19:03
Senast uppdaterad: 12 december 2023 19:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors