Företag i fokus:

Bryt tystnaden – Södertäljes medborgare förtjänar svar

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag vill börja denna insändare med att tacka Telgenytt som valt att upplysa allmänheten om den betydande personalomsättning bland chefer inom Södertälje kommun medan andra lokala mediekanaler valt att vara tysta. Jag skulle däremot vilja tillägga några viktiga punkter till er lista. 

Det var inte länge sen som säkerhetschefen Anna Flink valde att lämna sitt uppdrag i Södertälje kommun efter att ha arbetat i Södertälje i 14 år. Som en ledande aktör i utvecklandet och implementeringen av PAX arbetet och den häxjakt som pågår i Södertälje just nu så var denna nyhet väldigt chockerande och kom helt utan förvarning. 

Kort därefter kommer nästa chock, Stefan Hollmark, Stadsdirektör, väljer att lämna enligt honom själv, sitt drömjobb för staden han brinner för, efter ca ett år. Stefan har arbetat i Södertälje sedan 1998 med ett par uppehåll. Efter Anna Flinks plötsliga avgång var det Stefan som tog över häxkvasten och på sociala medier stoltserar han sitt arbete med PAX och kampen mot den organiserade brottsligheten. 

När man börjat tro att det hela var en tillfällighet så smäller det i stadshuset, igen. Fast denna gång smäller det högt. 

Den 29 augusti kommer nyheten om att HR-direktören, Johan Lefverström. Han som har varit en av dem som drivit frågan och arbetet om att införa regelbundna bakgrundskontroller på anställda inom kommunen – som en del i arbetet mot organiserad brottslighet, Väljer att lämna sitt uppdrag efter 13 år i kommunen utan att ha ett nytt jobb och med ett, i min värld, osmakligt citat’’ jag kliver av när festen är som roligast’’ 

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S).
Foto: Shamash Oyal

Som medborgare i kommunen ser jag inte det roliga i detta. Men festen tar inte slut där. Den 30 augusti, dvs, dagen efter nyheten om att Johan Lefverström avgår kommer nästa smäll, exploateringschefen Sofia Cedergren tvingas gå efter 7 år på kommunen. Som LT redan rapporterat är det tydligt att hon fått skulden för den kritik som riktas mot verksamheten det senaste året. 

”Ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga.” 

Förutom de höga chefernas avgångar så har media under sommaren rapporterat om extrema personalomsättningar och skyhöga konsultkostnader. 

Man undrar ju naturligtvis vad detta beror på och man kan ju inte låta bli att ställa sig frågan om detta är ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga. 

Så Boel Godner, istället för att skicka fram, Kajsa De Vall, Områdeschef för tidiga skeden, som väljer att inte besvara en enda fråga om vad som faktiskt skett, så förväntar jag mig att du, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och folkvald att representera medborgarna i kommunen, berättar för Södertäljes medborgare om vad det är som faktiskt sker i Stadshuset som drivs under din ledning. 

Eller råder den tystnadskultur och Gestapo verksamhet som tjänstemän flaggar för i stadshuset även mot oss medborgare och skattebetalare i kommunen?

/ Bekymrad medborgare 

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 04:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Våldsamt på Tysslinge Sis-hem – Ivo kräver omedelbar åtgärd

IMG_4260-1024x768-1

Polis och ambulans på Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Personalen på Tysslinge Sis-hem har tidigare larmat om att våld och hot eskalerar. Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, delar bilden och kräver nu att SiS omedelbart vidtar åtgärder.

Ivo riktade redan under sommaren allvarlig kritik mot Tysslinge efter flera upplopp och incidenter. Efter en polisanmälan i samband med en särskilt kaotisk vecka med våldsamma upplopp gjorde Ivo en ny inspektion. Myndigheten riktar nu i ett beslut skarp kritik mot Tysslinge och menar att bristerna från tidigare i sommar till stor del kvarstår.

Tysslinge SiS skriver i ett mejl till SVT Nyheter att de analyserar kritiken. De uppger att åtgärder redan vidtagits, bland annat har antalet platser minskats. Ivo hotar med att stänga verksamheten om inte situationen förbättras.

Även fackförbundet Seko har larmat om att våldet ökar och krävt lagändringar.

Tysslinge SiS-hem har fram till 16 januari på sig att svara Ivo.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:42

Brist på valfrihet för äldre inom hemtjänsten i Södertälje

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Ett väntat förslag om fördelningen mellan kommunala och privata aktörer inom hemtjänsten för 2024, som skulle ha presenterats i september, uteslöts oväntat från mötets dagordning. Detta uppger Liberalerna, som nu kräver ett utförligare svar från den styrande majoriteten.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

När året lider mot sitt slut har fortfarande inget nytt ärende i frågan tagits upp i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige eller äldreomsorgsnämnden. Enligt Liberalerna är man kritisk till hanteringen av ärendet och ser detta som en stor brist på framsteg, vilket orsakar oro kring valfriheten inom hemtjänsten det kommande året.”

Trots förväntningar om ett förslag från majoriteten i kommunstyrelsen angående fördelningen mellan kommunala och privata aktörer, togs ärendet oväntat bort från dagordningen. Sedan dess har ingen ny information eller något beslut presenterats, vilket har väckt oro bland politiska partier.

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho, vill se ett utökat utbud för Södertäljes äldre inom hemtjänsten.

I nuläget domineras hemtjänsten av kommunen med 67%, medan endast två privata bolag delar på resterande 33%. Denna fördelning anses otillräcklig för att skapa sund konkurrens och äkta valfrihet. Liberalerna uttrycker skepticism och besvikelse över hanteringen av ärendet, som skulle kunna leda till en mer balanserad och konkurrenskraftig hemtjänstmarknad.

– Högkvalitativ och produktiv hemtjänst betyder olika saker för olika personer. Äldres behov, önskemål och preferenser är inte likformiga. Det är just därför det är så viktigt med valfrihet. Så att den som brukar hemtjänsten har möjlighet att välja vad som är högkvalitativ hemtjänst för sig själv. Det är det som är själva poängen med valfrihet, att den enskilde hemtjänstbrukaren vet bättre än kommunfullmäktiges politiker vad som är högkvalitativ hemtjänst för just sig själv, säger Hawsho (L).

I en interpellation, en fråga som kräver ett utförligare svar, ställde Liberalerna frågan till den styrande majoriteten om det kommer att bli en ny fördelning mellan privata och kommunala aktörer inom hemtjänsten. De frågade även om dröjsmålet i beslutet är relaterat till ideologiska skillnader inom kommunledningen.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, har besvarat interpellationen och meddelat att ett uppdrag givits till stadsdirektören för att utarbeta ett förslag fokuserat på kvalitet, produktivitet, kompetensförsörjning och ekonomisk stabilitet inom hemtjänsten. Godner betonar att majoriteten är enig om vikten av en produktiv och högkvalitativ hemtjänst, oavsett ideologiska skillnader.

Men när ett konkret förslag kommer att presenteras är ännu oklart.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, men en sak är säker, Liberalerna kommer alltid försvara äldres rätt att bestämma över sin egen tillvaro, säger Metin Hawsho.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors