Företag i fokus:

Favoriten Jacqline Mounkassa trotsar sjukdom

Jacqline.-FotografStina-Stjernkvist-1-1536x1046-1

Södertäljes egen Jacqline Mossberg Mounkassa
Foto: Stina Stjernkvist, SVT

I en dramatisk uppladdning till Melodifestivalens final, imorgon den 9 mars, kämpade Södertäljes egen Jacqline Mossberg Mounkassa mot tiden och en svår förkylning för att kunna uppträda.

Efter en intensiv tävlingsserie som omfattat fem deltävlingar och ett spännande finalkval, är det äntligen dags för Melodifestivalens storfinal imorgon på Friends Arena. Bland de tolv finalister som förbereder sig för att ta scenen med storm finns Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna, som charmade publiken och juryn i Växjö, och gick vidare med flest röster.

(Annonslänk)

Men i veckan som ledde upp till finalen stötte Jacqline på ett oväntat hinder: en svår förkylning som satte hennes deltagande på spel. Trots sjukdomen deltog hon i fotograferingarna inför finalen, men valde, på läkares inrådan, att avstå från presskonferensen. Situationen har väckt oro bland fans och följare, men enligt de senaste rapporterna från Expressen verkar Jacqline vara på bättringsvägen. Tidningen rapporterar att hon nu mår bättre och förväntas medverka i finalen.

Jacqline, som är en av favoriterna från Södertälje, har tilldelats en näst sista plats i startordningen, vilket lägger extra spänning inför hennes uppträdande. Hon ställs mot ett starkt fält av tävlande, inklusive Maria Sur, Jay Smith, Lisa Ajax, och många andra talanger som alla siktar på att stjäla showen.

– Efter en spännande deltävling och ett rafflande kval är finalfältet komplett. Startordningen är klar och inleds med Maria Sur som gick som första finalist från Göteborg. En stark och musikaliskt bred final som innehåller allt från country, pumpig house och smäktande ballader. Med många av folkets favoriter är det upplagt för en spännande kväll i Friends Arena.

Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna gick vidare med flest röster i Växjö.
Foto: Stina Stjernkvist, SVT

Foto: Stina Stjernkvist, SVT

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 17:24
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 17:25

Vännernas nära möte med den sällsynta gästen i Maren

EADB4BAF-EF03-4EAD-9BAC-DD282A15D284

Liam Shamoon och vännerna fick en överraskande syn vid Maren. Foto: Privat

När vännerna hade samlats vid Maren för en avkopplande dag med fiske överraskades de av ett nära möte med en sällsynt gäst – en lekfull säl som visade upp sin nyfångade måltid.

Det som skulle ha varit en vanlig dag vid vattnet förvandlades till en minnesvärd händelse när gästen plötsligt dök upp precis framför vännerna Liam, Chamoun och Gabriel.

En säl, som tidigare har visat upp sig för Södertäljeborna vid flera tillfällen. Denna gång var sälens närvaro i Maren inte bara en snabb skymt från avstånd – den kom riktigt nära och gav vännerna en närgången och unik upplevelse.

På väldigt nära håll fick vännerna se sälens naturliga beteende när den, med en nyfångad fisk i sitt grepp, åt upp sitt byte.

– Plötsligt såg vi något som kom simmande mot oss. Det tog ett tag att inse att det verkligen var en säl. Det var jättehäftigt att se den så nära, den var inte blyg. Extra kul var att se den äta fisk på så nära håll, säger en glad Liam Shamoon till Telgenytt.

Sälen i Maren under tisdagen

Inte första gången som sälen iakttagits av Södertäljebor.
Det verkar vara samma säl som tidigare har visat sig för Södertäljeborna. Sommaren 2021 blev sälen fångad på bild vid Gästhamnen när den lekte vid kanalen och i närheten av båtbryggorna. Dess närvaro har även noterats utanför Pershagens kust.

I början av sommaren, den 11 juni, kunde den också fångas på bild på den andra sidan av kanalen, nära Mälarbron. Dess frekventa rörelser i området kan troligtvis härledas till den rikliga förekomsten av småfisk, som utgör dess huvudsakliga föda.

Även om det är känt att sälen vistas i Södertälje, är det däremot första gången som det är dokumenterat att den visar sig på så nära håll.

Se även: Här leker sälen vid Södertälje Gästhamn

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:06

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors