Företag i fokus:

Scania firar rekordår 2023 med miljardbonus till anställda

IMG_9453

Foto: Metall Scania Sverige.

Scania rapporterar en försäljning på över 200 miljarder kronor för 2023, vilket är en fördubbling på sju år. Detta ledde till att ett rekordhögt bonusbelopp delades ut till de cirka 19 000 svenska anställda.

Scania har haft ett exceptionellt år 2023 med en fortsatt stark efterfrågan på sina produkter och tjänster. Nettointäkterna ökade med 28 procent under året, medan rörelseresultatet nådde en ny topp på 26 miljarder kronor. Detta rekordresultat kan tillskrivas högre volymer av fordons- och serviceförsäljning, en fördelaktig pris- och produktmix, samt gynnsamma valutaeffekter. Trots utmaningar som inflation, höjda råvarupriser och störningar i leverantörskedjan, har Scania lyckats uppnå dessa imponerande siffror.

(Annonslänk)

I en uppskattad gest till sina anställda meddelade Scania att de cirka 19 000 svenska medarbetarna kommer att dela på en bonuspool på ungefär en miljard kronor. Bonuspresentationen gjordes spektakulärt med fem heliumballonger som visade summan 56 082 kronor, vilken är den belöning varje arbetare kommer att få insatt i en vinstandelsstiftelse där pengarna ska förvaras i tre år.

– Jag är stolt över vårt avtal, en stark fackförening gör skillnad, säger Michael Stålis Lyngsie, ordförande Metall Scania Sverige.

Denna bonus har sett en signifikant tillväxt sedan 2019 då medarbetarnas bonus var 40 435 kronor. Scanias bonusprogram baseras på företagets nettovinst och inkluderar alla anställda som arbetat minst 60 procent under det föregående året. Ett reviderat bonussystem infördes 2015 efter samtal mellan fackförbunden och Scania, vilket ersatte det tidigare systemet där företagsledningen ensidigt bestämde utfallet. Det nya systemet är mer transparent och ger medarbetarna klarhet i hur de kan påverka sin bonus, med en möjlig maximal bonus som tidigare var begränsad till 27 000 kronor.

Scanias framgångsrika år och generösa bonusutdelning markerar inte bara företagets ekonomiska framgångar utan även dess engagemang för att dela med sig av framgången till sina anställda.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 00:52

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Kommunanställd tvingas lämna – avslöjad för fusk

Sodertalje-kommun

Foto: Alexander Isa

En anställd vid Södertälje kommun har upptäckts för att ha både tagit emot lön och fakturerat kommunen genom eget bolag för samma arbete, det rapporterar LT.

Enligt en uppgiftslämnare till LT har en kommunanställd nyligen tvingats lämna sin tjänst. Detta efter att ha blivit avslöjad för ekonomiskt bedrägeri genom att ta emot lön från kommunen samtidigt som personen fakturerade kommunen för samma arbetsinsatser genom ett eget bolag.

Detta ska ha pågått under en längre tid utan kommunens vetskap och upptäcktes förra året när en annan anställd inom kommunen larmade om oegentligheterna.

LT har bekräftat att personen deltog i ett evenemang som kommunens representant under en ledig dag, men fakturerade arrangörerna över 3 000 kronor genom sitt privata bolag.

– Det hela ledde till att den här personen fick säga upp sig för att slippa polisanmälan, säger uppgiftslämnaren till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 08:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors