Företag i fokus:

DEBATT: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

Alexander-Rosenberg

Alexander Rosenberg (M), ordförande i tekniska nämnden
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Metin Hawsho (L) och Alvin Hanna (L) skriver att majoriteten driver en handlingsfientlig p-cirkus, de menar att processen har varit snurrig och oproffsig och att det bästa hade varit att gå på Liberalernas egna förslag. Men låt mig tydliggöra det som för Liberalerna känns så snurrigt.

(Annonslänk)

Under pandemin infördes två timmars avgiftsfri parkering vid Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Detta gjordes som en del i åtgärderna att stötta näringslivet. Denna lösning, som Liberalerna alltså vill behålla, har dock visat sig vara dels väldigt kostsam, dels inte gett de effekter på ökad handel som man hoppades på. Istället har parkeringarna främst nyttjats av de som bor eller jobbar i centrum och således inte kommit centrumbesökare till gagn. Det vill säga att det förslag Liberalerna förespråkar varken gynnar stadskärnan eller cityhandeln. I självaverket är det bara slöseri med södertäljebornas skattepengar.

Under budgetarbetet valde vi därför att plocka bort dessa parkeringar för att istället utreda en ny långsiktig parkeringslösning. Syftet var alltså inte att bara ta bort dessa parkeringar och därefter nöja sig, utan att just möjliggöra nya bättre alternativ. Under tiden för arbetet med att ta fram ett långsiktigt förslag införde vi därför en provisorisk lösning med avgiftsfri parkering på Centralstationen och Torekällskolan. Denna var alltså inte planerad för att ersätta den gamla lösningen och därmed inte heller planerad för att vara kvar. När det förslaget som vi nu går vidare med kom var det alltså inte ett resultat av att majoriteten ändrat sig igen, som Liberalerna hävdar, utan ett resultat av den utredning som gjorts för att hitta en hållbar parkeringslösning.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar

Parkeringsfrågan har utåt debatterats, ifrågasatts och kritiserats flitigt av oppositionen men bakom stängda dörrar har de flesta partierna varit överens om att en ny långsiktig parkeringslösning behövs. I tekniska nämnden, där även Liberalerna är med, har vi haft goda diskussioner, högt i tak och alla partier har här varit överens om att nu prova detta förslag. Det som sedan rör till det och skapar eventuell förvirring är när ni Liberaler går ut och skapar en bild av att vi i majoriteten inte vet vad vi vill.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar och som kommer centrumbesökare till gagn.  

Med det sagt är det också viktigt att tydliggöra att denna fråga alltså i första hand har handlat om att få till en parkeringslösning som ska gynna de som vill besöka stadskärnan och inte, som Liberalerna vill framställa det, handlar om besparingar om två miljoner kronor. Förhoppningen är att den parkeringslösning som vi nu går vidare med ska göra just detta, det vill säga gynna besökare och handlare i stadskärnan. Samtidigt är vi också fullt medvetna om att det inte finns några garantier för att utfallet blir som vi vill och vi har därför beslutat att utvärdera lösningen i höst för att kunna göra eventuella revideringar.

Processen må ha dragit ut på tiden och eventuellt står vi här i höst igen och reviderar förslaget. Men låt oss vara tydliga med att detta inte är en konsekvens av en snurrig och oklar majoritet som driver en handlingsfientlig p-cirkus. Utan en konsekvens av att långsiktiga lösningar tar tid att få på plats. Det vet även Liberalerna.

Alexander Rosenberg(M)
Ordförande i tekniska nämnden

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

”Barn och äldre lever på randen till vräkning”

123

Pressbild

2023 ser ut att bli ett rekordår när det gäller vräkningar av barnfamiljer enligt data från Kronofogden presenterade av SVT. Nu uppmanar Frälsningsarmén till starkare samarbete för att motverka vräkningar.

– Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Fram till november det året var 610 barn drabbade av vräkningar, en ökning från 540 barn under hela 2022. Frälsningsarmén betonar behovet av förebyggande insatser genom samarbete mellan socialtjänsten, fastighetsägare och samhällsorganisationer. Med stigande levnadskostnader ökar risken för akut hemlöshet. Efter en tidigare nedgång i antalet vräkta barn sedan 2018, har siffrorna åter börjat stiga och 2023 når de nivåer liknande de efter finanskrisen 2008.

– Vi har konstant kontakt med individer, ensamstående med barn och äldre som lever på randen till vräkning. Vi fokuserar på att arbeta vräkningsförebyggande och går in i dialog med hyresvärdar, berörda myndigheter och framför allt så stödjer vi de utsatta människorna. Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, som saknar fungerande kontakt med socialtjänsten, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Regeringen har länge strävat efter att undvika vräkningar av barnfamiljer, med en policy som kräver socialtjänstens närvaro vid sådana vräkningar. Trots detta saknades socialtjänsten vid flera vräkningar under året.

Många upplever idag en reell rädsla för hemlöshet. En nyligen genomförd undersökning av Frälsningsarmén och Ipsos visar att 20 procent av svenska föräldrar är oroliga för att förlora sitt hem. Denna oro är särskilt uttalad bland yngre, där 16 procent känner sig oroliga.

– För att vända utvecklingen krävs samverkan mellan kommuner och hyresvärdar på lokal nivå, för att så tidigt som möjligt fånga upp barnfamiljer i riskzonen. Det bästa är om parterna kan lösa situationen innan skulden växer och utan att Kronofogden behöver kopplas in. Kommunerna behöver också samarbeta med den ideella sektorn. Mer förutsättningar skulle kunna ges till den ideella sektorn för att kunna stödja barnfamiljer innan de hamnar i en vräkningssituation, säger Per-Johan Fernström på Frälsningsarméns sociala division.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 19:37

15-åring greps i galleria med skarpladdat vapen

Polis

Arkivbild

Under torsdagskvällen greps en 15-åring med ett skarpladdat vapen i Skärholmen Centrum. Enligt uppgifter till LT kopplas pojken till konflikten mellan kriminella nätverk i Södertälje.

För andra gången på en vecka inleds stora polisinstaser i Skärholmens centrum.

I början av veckan, tisdagen den 9 januari, utrymdes hela gallerian i Skärholmen och nationella bombskyddet tillkallades efter att någon hade kastat in ett misstänkt farligt föremål i en butik. Två dagar senare greps en 15-åring, med ett skarpladdat vapen enligt Aftonbladets uppgifter.

Enligt LT kopplas den gripna 15-åringen till den pågående konflikten i Södertälje som har krävt flera dödsoffer sedan hösten 2022. Senast den 9 december där fler personer sköts av flera gärnignsperosner. Enligt tidningens rapporter länkar polisen pojken till Ronnafalangen och anser att hans närvaro i området är relaterad till konflikten med Saltskogfalangen.

Vapnet ska ha upptäckte när pojken kontrollerades av patrullerande poliser i området. Inga personer rapporteras skadade i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 00:49
Senast uppdaterad: 13 januari 2024 00:49

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors