Företag i fokus:

DEBATT: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

Alexander-Rosenberg

Alexander Rosenberg (M), ordförande i tekniska nämnden
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Metin Hawsho (L) och Alvin Hanna (L) skriver att majoriteten driver en handlingsfientlig p-cirkus, de menar att processen har varit snurrig och oproffsig och att det bästa hade varit att gå på Liberalernas egna förslag. Men låt mig tydliggöra det som för Liberalerna känns så snurrigt.

(Annonslänk)

Under pandemin infördes två timmars avgiftsfri parkering vid Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Detta gjordes som en del i åtgärderna att stötta näringslivet. Denna lösning, som Liberalerna alltså vill behålla, har dock visat sig vara dels väldigt kostsam, dels inte gett de effekter på ökad handel som man hoppades på. Istället har parkeringarna främst nyttjats av de som bor eller jobbar i centrum och således inte kommit centrumbesökare till gagn. Det vill säga att det förslag Liberalerna förespråkar varken gynnar stadskärnan eller cityhandeln. I självaverket är det bara slöseri med södertäljebornas skattepengar.

Under budgetarbetet valde vi därför att plocka bort dessa parkeringar för att istället utreda en ny långsiktig parkeringslösning. Syftet var alltså inte att bara ta bort dessa parkeringar och därefter nöja sig, utan att just möjliggöra nya bättre alternativ. Under tiden för arbetet med att ta fram ett långsiktigt förslag införde vi därför en provisorisk lösning med avgiftsfri parkering på Centralstationen och Torekällskolan. Denna var alltså inte planerad för att ersätta den gamla lösningen och därmed inte heller planerad för att vara kvar. När det förslaget som vi nu går vidare med kom var det alltså inte ett resultat av att majoriteten ändrat sig igen, som Liberalerna hävdar, utan ett resultat av den utredning som gjorts för att hitta en hållbar parkeringslösning.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar

Parkeringsfrågan har utåt debatterats, ifrågasatts och kritiserats flitigt av oppositionen men bakom stängda dörrar har de flesta partierna varit överens om att en ny långsiktig parkeringslösning behövs. I tekniska nämnden, där även Liberalerna är med, har vi haft goda diskussioner, högt i tak och alla partier har här varit överens om att nu prova detta förslag. Det som sedan rör till det och skapar eventuell förvirring är när ni Liberaler går ut och skapar en bild av att vi i majoriteten inte vet vad vi vill.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar och som kommer centrumbesökare till gagn.  

Med det sagt är det också viktigt att tydliggöra att denna fråga alltså i första hand har handlat om att få till en parkeringslösning som ska gynna de som vill besöka stadskärnan och inte, som Liberalerna vill framställa det, handlar om besparingar om två miljoner kronor. Förhoppningen är att den parkeringslösning som vi nu går vidare med ska göra just detta, det vill säga gynna besökare och handlare i stadskärnan. Samtidigt är vi också fullt medvetna om att det inte finns några garantier för att utfallet blir som vi vill och vi har därför beslutat att utvärdera lösningen i höst för att kunna göra eventuella revideringar.

Processen må ha dragit ut på tiden och eventuellt står vi här i höst igen och reviderar förslaget. Men låt oss vara tydliga med att detta inte är en konsekvens av en snurrig och oklar majoritet som driver en handlingsfientlig p-cirkus. Utan en konsekvens av att långsiktiga lösningar tar tid att få på plats. Det vet även Liberalerna.

Alexander Rosenberg(M)
Ordförande i tekniska nämnden

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Positiva siffror för Södertäljes företagsklimat i NKI-mätning

Pexels-foretag-reception

Foto: Pexels

Södertälje kommun når ett rekordhögt betyg i Nöjd Kund-Index, vilket är en betydande förbättring jämfört med tidigare år. Detta meddelar kommunen på sin hemsida.

Södertälje kommun har uppnått ett rekordhögt betyg på 75 i det senaste Nöjd Kund-Index (NKI), vilket är en förbättring från tidigare 72. Detta är kommunens bästa resultat sedan de började delta i mätningarna år 2012, då de fick ett betyg på 67. Därmed når kommunen nu upp till både regionala och nationella genomsnitt i ”Öppna jämförelser Företagsklimat”, som organiseras av Sveriges Kommuner och Regioner samt Stockholm Business Alliance (SBA).

– Resultatet är glädjande och mätningen ger bra och viktig vägledning kring vad företagen tycker, vad som fungerar och var vi behöver vässa oss. Jag tror att betygsökningen till stor del beror på vårt långsiktiga arbete för att förbättra företagsklimatet och servicen mot företagare. Vi jobbar till exempel mycket med att skapa ett närmare samarbete mellan näringslivsavdelningen och bygglov, och det har givit resultat, säger Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun.

(Annonslänk)

I år har 409 lokala företagare deltagit i enkäten, vilket är en ökning från förra årets 364. Företagen har bedömt kommunens tjänster inom flera områden inklusive brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Inom dessa kategorier har serveringstillstånd fått högst betyg med 85, medan bygglov visar den största förbättringen från 58 till 65.

Maria Frithz Warg, ordförande i arbets- och näringslivsnämnden, uttrycker glädje över de förbättrade resultaten, vilka speglar en ökad satsning på att förbättra servicen till det lokala näringslivet.

– Det här känns som en god start på vår förändringsresa. Under 2023 har vi etablerat en ny nämnd, arbets- och näringslivsnämnden, som fokuserar på att stärka kommunens företagsklimat. Vi ser över kommunens relationer till företagen och har bland annat inrättat en företagslotsfunktion. Det här ger oss råg i ryggen inför det fortsatta arbetet, säger hon.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 april 2024 02:06

SBBKs Maria Jespersen utsedd till Årets Forward

PGU8902

SBBKs Maria Jespersen
Fotograf: Petra Gau

SBBKs damer tog hem sin första seger mot Luleå Basket i finalserien, samtidigt som Maria Jespersen från SBBK koras till Årets Forward efter en imponerande säsong.

I den första matchen av den bästa av fem finalserien i Svenska Basketligan Dam, säkrade SBBKs damer en viktig vinst mot Luleå Basket. Laget ser fram emot nästa match som spelas på bortaplan i Luleå imorgon, innan de återvänder hem för den tredje matchen i serien nu på söndag.

Parallellt med slutspelets upphetsning, firades individuella prestationer när årets basketutmärkelser delades ut. Stor uppmärksamhet riktades mot Maria Jespersen från SBBK som tog hem titeln Årets Forward. Jespersen, som har imponerat på både fans och experter, mottog utmärkelsen med en betydande marginal på 51,8 procentenheter mot närmaste konkurrent.

”Danmarks bästa basketspelare, Maria Jespersen, kom i år till den svenska ligan efter spel på college och i Europa. Här har hon visat en hög klass, inte minst i sitt attackspel och skytte, vilket gör henne till en tuff forward att möta.”, lyder motiveringen.

(Annonslänk)

Utmärkelserna i ligan röstas fram genom en kombination av röster från coacher, lagkaptener, mediarepresentanter och fans.

Fansens röster utgör 25% av det totala resultatet medan de professionella rösterna står för de återstående 75%. Jespersens prestation under säsongen har varit anmärkningsvärd, med ett snitt på 17,2 poäng och 8,0 returer per match, samt bidrag i form av 2,5 assist och 1,5 steals. Hennes skicklighet från trepoängslinjen och tvåpoängszonen har också varit avgörande för hennes framgångar.

Medan SBBKs damer fortsätter att kämpa om mästerskapstiteln, har Jespersens bidrag både på och utanför planen cementerat hennes position som en av ligan mest värdefulla spelare denna säsong.

Säkra din biljett till SM Final 3 av 5 i Täljehallen här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 15:20
Senast uppdaterad: 24 april 2024 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors