Företag i fokus:

DEBATT: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

Alexander-Rosenberg

Alexander Rosenberg (M), ordförande i tekniska nämnden
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Metin Hawsho (L) och Alvin Hanna (L) skriver att majoriteten driver en handlingsfientlig p-cirkus, de menar att processen har varit snurrig och oproffsig och att det bästa hade varit att gå på Liberalernas egna förslag. Men låt mig tydliggöra det som för Liberalerna känns så snurrigt.

(Annonslänk)

Under pandemin infördes två timmars avgiftsfri parkering vid Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Detta gjordes som en del i åtgärderna att stötta näringslivet. Denna lösning, som Liberalerna alltså vill behålla, har dock visat sig vara dels väldigt kostsam, dels inte gett de effekter på ökad handel som man hoppades på. Istället har parkeringarna främst nyttjats av de som bor eller jobbar i centrum och således inte kommit centrumbesökare till gagn. Det vill säga att det förslag Liberalerna förespråkar varken gynnar stadskärnan eller cityhandeln. I självaverket är det bara slöseri med södertäljebornas skattepengar.

Under budgetarbetet valde vi därför att plocka bort dessa parkeringar för att istället utreda en ny långsiktig parkeringslösning. Syftet var alltså inte att bara ta bort dessa parkeringar och därefter nöja sig, utan att just möjliggöra nya bättre alternativ. Under tiden för arbetet med att ta fram ett långsiktigt förslag införde vi därför en provisorisk lösning med avgiftsfri parkering på Centralstationen och Torekällskolan. Denna var alltså inte planerad för att ersätta den gamla lösningen och därmed inte heller planerad för att vara kvar. När det förslaget som vi nu går vidare med kom var det alltså inte ett resultat av att majoriteten ändrat sig igen, som Liberalerna hävdar, utan ett resultat av den utredning som gjorts för att hitta en hållbar parkeringslösning.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar

Parkeringsfrågan har utåt debatterats, ifrågasatts och kritiserats flitigt av oppositionen men bakom stängda dörrar har de flesta partierna varit överens om att en ny långsiktig parkeringslösning behövs. I tekniska nämnden, där även Liberalerna är med, har vi haft goda diskussioner, högt i tak och alla partier har här varit överens om att nu prova detta förslag. Det som sedan rör till det och skapar eventuell förvirring är när ni Liberaler går ut och skapar en bild av att vi i majoriteten inte vet vad vi vill.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar och som kommer centrumbesökare till gagn.  

Med det sagt är det också viktigt att tydliggöra att denna fråga alltså i första hand har handlat om att få till en parkeringslösning som ska gynna de som vill besöka stadskärnan och inte, som Liberalerna vill framställa det, handlar om besparingar om två miljoner kronor. Förhoppningen är att den parkeringslösning som vi nu går vidare med ska göra just detta, det vill säga gynna besökare och handlare i stadskärnan. Samtidigt är vi också fullt medvetna om att det inte finns några garantier för att utfallet blir som vi vill och vi har därför beslutat att utvärdera lösningen i höst för att kunna göra eventuella revideringar.

Processen må ha dragit ut på tiden och eventuellt står vi här i höst igen och reviderar förslaget. Men låt oss vara tydliga med att detta inte är en konsekvens av en snurrig och oklar majoritet som driver en handlingsfientlig p-cirkus. Utan en konsekvens av att långsiktiga lösningar tar tid att få på plats. Det vet även Liberalerna.

Alexander Rosenberg(M)
Ordförande i tekniska nämnden

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

NIF tar emot tabelltrean – värvar allsvensk stjärna

NIF-4

#88 Liam Arvidsson kan få en ny kedjekamrat inför söndagens match mot Pixbo. Foto: Roland Osbeck

Nyförvärvet som har levererat över 100 poäng senaste två säsongerna allsvenskan gör nu debut i SSL.

NIF står inför en utmanande uppgift när de tar emot tabellfyran Pixbo i Furuborghallen på söndagseftermiddagen. Kampen för att säkra ett nytt kontrakt i årets SSL är en av de tuffaste på många år. Med endast 2 poäng över nedflyttningsstrecket och ett kommande spelschema som kan betraktas som något mer fördelaktigt, har NIF möjligheten att skaffa sig ett litet försprång om de lyckas plocka tre poäng mot Pixbo.

Senast lagen möttes slutade matchen 9–4 till gästerna, som tog en tidig ledning. Trots att NIF lyckades kvittera, förlorade de sedan i slutperioden. Sedan dess har Pixbo presterat stabilt och levererat imponerande insatser, samtidigt som de haft vissa svackor resultatmässigt under vissa perioder. Inför söndagens match ser det ut som att backen Simon Westgärd är tillbaka i spel, och under fredagskvällen kunde laget dessutom presentera en förstärkning.

#18 Oscar Kristensen gör sin debut i SSL under söndagen mot Pixbo. Foto: Per Wiklund

För att säkra upp och stärka truppen inför våren så har NIF tagit in den unga talangen och poängsprutan Oscar Kristensen från Järfälla Bele IBF (tidigare Bele Barkarby IF). 
Den allsvenska stjärnan Oscar Kristensen har valt att gå med på en övergång till NIF på dubbellicens.
Den 22 åriga forwarden har under denna säsong levererat 28 poäng i Allsvenskan och föregående säsong hela 89 (!) poäng i Allsvenskan. Kristensen kommer vara tillgänglig för spel för bägge klubbarna.

Kristensen om övergången till NIF och inför matchen mot Pixbo.
– Det känns kanon, grymt mottagande och riktigt sugen på att dra i gång det hela. Tankarna är bara på seger och att jag ska bidra med det jag ska göra.

Nicklas Hedstål om sina tankar med värvningen.
– Tankarna blev ju aktuella när Valle skadade sig igen samt att vi har haft ett tufft skadeläge hela säsongen vilket gjorde att vi såg ett behov av att utöka truppen och vi letade efter en spelare som kunde komma in och göra skillnad direkt och som jag haft en dialog med sedan en lång tid tillbaka.

Lagkaptenen Gustav Fritzell har hittills levererat 25 poäng (13+12) för sitt Pixbo. Foto: Svensk Innebandy

Pixbos herrlag har en imponerande spelartrupp, särskilt med framstående namn som Oskar Weissbach, Gustav Fritzell och Felix Lanver. Det är också noterbart att yngre talanger som Arvid Äse och Daniel Kalentun har börjat ta större ansvar i årets lag och förväntas få betydande speltid.
I målet har de Jon Hedlund, en erfaren förstamålvakt som har varit en nyckelfigur i det svenska landslaget och bidrog starkt till att Sverige vann VM-guld 2022.

Nykvarn, å andra sidan, står inför en tuff utmaning efter tre raka förluster.
I denna match kommer special teams att spela en viktig roll. Pixbo har utmärkt sig genom att ha flest powerplays (32) och har lyckats göra 17 mål av dessa, medan Nykvarn hittills har haft 14 powerplays och gjort 4 mål av dessa. Pixbo har även endast släppt in 7 mål i boxplay av 27 möjliga. För NIF har man släppt in 12 mål av 16 boxplays.


Tre poängbästa spelarna för Pixbo IBK

  • Oskar Weissbach 30 poäng (11 + 19)
  • Felix Lanver 28 poäng (17 + 11)
  • Gustav Fritzell 25 poäng (13 + 12)

Tre poängbästa spelarna för Nykvarn

  • Hampus Ahrén 18 poäng (8 + 10)
  • Jesper Lindström 12 poäng (6 + 6)
  • Lucas Rigogiannis 11 poäng (7 + 4)

Matchen spelas söndag 14 januari, kl. 16.00 i Furuborghallen

Köp biljetter till matchen här.

För att se matchen via Expressen TV kan du göra det här.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 02:16

Nykvarnsonen Johan Petersson medverkar i ”Bäst i test”

Tv4

Foto: TV4/Oliver Martin Henriquez

Under fredagen sändes det första avsnittet av TV4:s ’Bäst i test’. En av deltagarna är komikern och skådespelaren Johan Petersson, 54, från Nykvarn.

I 2023 kom nyheten att den populära serien ”Bäst i test” skulle byta hem från SVT till TV4. Med starten av den första säsongen på den nya kanalen blev det bekräftat att Johan Petersson, född och uppvuxen i Nykvarn, skulle vara en av deltagarna i panelen, tillsammans med Maria Lundqvist, Behrouz Badreh, Charlotta Björck och Mauri Hermundsson.

– Jag blev förvånad över att jag blev så väldigt upprörd när jag misslyckades och så väldigt glad när jag lyckades. Känslostormar de luxe, sade Johan Petersson tidigare i ett pressmeddelande.

Programledare David Sundin och Johan Petersson. Foto: TV4/Oliver Martin Henriquez

Johan Petersson är en mångsidig skådespelare och underhållare som inledde sin karriär som programledare för Disneyklubben i början av 90-talet. Han har uppträtt i teaterproduktioner, såsom ”Ståmatålmannen” på Apolloteatern, och har utvecklat sin skådespelartalang genom praktisk erfarenhet snarare än formell utbildning. Petersson har också varit programledare för TV-program som ”Hål i väggen” och ”Jag vet vad du gjorde förra lördagen” samt medverkat i TV-serier, reklamfilmer och kommenterat motorsport. Från 2011 till 2015 var även han del av ”Partaj” på Kanal 5, som vann flera utmärkelser.

Under fredagen medverkade han i det första programavsnittet av ”Bäst i test”.

”Ni ska veta att jag i alla fall gjorde mitt bästa!”, skrev han i ett inlägg på sociala medier.

Läs även: – Bäst i test-Mauri: ”Man gör bort sig inför väldigt mycket folk”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 15:54
Senast uppdaterad: 13 januari 2024 17:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors