Företag i fokus:

DEBATT: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

Alexander-Rosenberg

Alexander Rosenberg (M), ordförande i tekniska nämnden
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Metin Hawsho (L) och Alvin Hanna (L) skriver att majoriteten driver en handlingsfientlig p-cirkus, de menar att processen har varit snurrig och oproffsig och att det bästa hade varit att gå på Liberalernas egna förslag. Men låt mig tydliggöra det som för Liberalerna känns så snurrigt.

(Annonslänk)

Under pandemin infördes två timmars avgiftsfri parkering vid Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Detta gjordes som en del i åtgärderna att stötta näringslivet. Denna lösning, som Liberalerna alltså vill behålla, har dock visat sig vara dels väldigt kostsam, dels inte gett de effekter på ökad handel som man hoppades på. Istället har parkeringarna främst nyttjats av de som bor eller jobbar i centrum och således inte kommit centrumbesökare till gagn. Det vill säga att det förslag Liberalerna förespråkar varken gynnar stadskärnan eller cityhandeln. I självaverket är det bara slöseri med södertäljebornas skattepengar.

Under budgetarbetet valde vi därför att plocka bort dessa parkeringar för att istället utreda en ny långsiktig parkeringslösning. Syftet var alltså inte att bara ta bort dessa parkeringar och därefter nöja sig, utan att just möjliggöra nya bättre alternativ. Under tiden för arbetet med att ta fram ett långsiktigt förslag införde vi därför en provisorisk lösning med avgiftsfri parkering på Centralstationen och Torekällskolan. Denna var alltså inte planerad för att ersätta den gamla lösningen och därmed inte heller planerad för att vara kvar. När det förslaget som vi nu går vidare med kom var det alltså inte ett resultat av att majoriteten ändrat sig igen, som Liberalerna hävdar, utan ett resultat av den utredning som gjorts för att hitta en hållbar parkeringslösning.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar

Parkeringsfrågan har utåt debatterats, ifrågasatts och kritiserats flitigt av oppositionen men bakom stängda dörrar har de flesta partierna varit överens om att en ny långsiktig parkeringslösning behövs. I tekniska nämnden, där även Liberalerna är med, har vi haft goda diskussioner, högt i tak och alla partier har här varit överens om att nu prova detta förslag. Det som sedan rör till det och skapar eventuell förvirring är när ni Liberaler går ut och skapar en bild av att vi i majoriteten inte vet vad vi vill.

Vi har varit tydliga, vi behöver en parkeringslösning som är långsiktigt hållbar och som kommer centrumbesökare till gagn.  

Med det sagt är det också viktigt att tydliggöra att denna fråga alltså i första hand har handlat om att få till en parkeringslösning som ska gynna de som vill besöka stadskärnan och inte, som Liberalerna vill framställa det, handlar om besparingar om två miljoner kronor. Förhoppningen är att den parkeringslösning som vi nu går vidare med ska göra just detta, det vill säga gynna besökare och handlare i stadskärnan. Samtidigt är vi också fullt medvetna om att det inte finns några garantier för att utfallet blir som vi vill och vi har därför beslutat att utvärdera lösningen i höst för att kunna göra eventuella revideringar.

Processen må ha dragit ut på tiden och eventuellt står vi här i höst igen och reviderar förslaget. Men låt oss vara tydliga med att detta inte är en konsekvens av en snurrig och oklar majoritet som driver en handlingsfientlig p-cirkus. Utan en konsekvens av att långsiktiga lösningar tar tid att få på plats. Det vet även Liberalerna.

Alexander Rosenberg(M)
Ordförande i tekniska nämnden

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Vänsterpartiets Eva Bjurholm har avlidit

Eva-

Eva Bjurholm ett stort tomrum inom partiet.

Vänsterpartiet Södertälje meddelar att deras engagerade fullmäktigeledamot Eva Bjurholm har avlidit 77 år gammal i sitt hem på Oaxen. – ”Våra varmaste tankar går till familjen bestående av make, barn och barnbarn.”, skriver partiet.

Södertälje och Vänsterpartiet sörjer förlusten av Eva Bjurholm, en aktiv och hängiven ledamot i kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnden, som avled den tredje januari 2024.

Som person var Eva lätt att tycka om med sin positiva energi, sin uppriktiga nyfikenhet och omättliga vilja att lära om allt och alla in i det sista. Eva var med nästan överallt mest hela tiden och hann ändå med att läsa handlingar, läsa på av rent intresse och dessutom studera på högskola vid sidan om.”, skriver Vänsterpartiet i ett pressutskick.

Eva, känd för sitt passionerade arbete för klimat- och miljöfrågor, tjänstgjorde även i flera regionala och lokala organ som Regionala Skärgårdsrådet och Mälardalsrådet. Hennes engagemang sträckte sig över många år, både i politiken och inom kommunal förvaltning.

”Eva har varit ovärderlig för vår partiförening med sin enorma kunskapsbas inom dessa områden.”, skriver partiet.

Eva Bjurholms bortgång efterlämnar ett stort tomrum inom partiet och i de samhällsfrågor hon brann för. Vänsterpartiet sänder sina kondoleanser och varma tankar till hennes make, barn, och barnbarn. Hennes minne och de frågor hon förespråkade kommer att leva vidare.

Eva Bjurholm blev 77 år gammal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 08:53
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:54

Nytt år, nya regler och avgifter för felsortering av sopor

Sopor-Avfall-Sortera-Telge-Atervinningg

Foto: Alexander Isa

Den 1 januari tog Telge Återvinning över ansvaret för insamling av förpackningsavfall i hushållen, samtidigt som Södertälje kommun inför högre avgifter för felsortering av sopor.

Med början av det nya året 2024, kommer invånarna i Södertälje att se en förändring i hanteringen av deras förpackningsavfall. Telge Återvinning övertar det fulla ansvaret för insamlingen från hushållen, en del av kommunens nya avfallshanteringssystem.

Parallellt med denna övergång, har politikerna i kommunfullmäktige beslutat att höja felsorteringsavgiften från 400 till 450 kronor.

Denna ändring grundar sig i att kommunen, med det nya året, har blivit ansvarig för insamlingen av förpackningar. För att ytterligare motverka felsortering har en fördubblad straffavgift införts för upprepade överträdelser, vilket nu innebär 900 kronor för mindre kärl och hela 4 000 kronor för containrar.

Kommunen ger invånarna en anpassningsperiod.

Villaägare kommer att få minst två chanser att korrigera sina misstag innan böter utfärdas. Även flerfamiljshus, där hyresvärden eller bostadsrättsföreningen är abonnenter hos Telge, kommer att få några månaders respit för att förbättra sin sortering innan de riskerar att påföras en felsorteringsavgift. Denna period av varningar innan böter införs är tänkt att hjälpa invånarna att anpassa sig till den nya ordningen och uppmuntra rätt sortering.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 02:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors