Företag i fokus:

Maria Geni vinner kommunens prestigefyllda pris

IMG_9478

Foto: Södertälje kommun

Tre kandidater stod i final när kommunen under fredagen skulle dela ut jämställdhetspriset på Quality Hotel Park. Vinnaren blev föräldracoachen på Läsfrämjarinstitutet, Maria Geni.

Geni ställdes mot Kristina Jamil, som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt, och Madeleine Onnela, en lokal advokat, som arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper.

(Annonslänk)

Men när juryn hade sagt sitt stod Maria Geni som årets vinnare genom sina föräldrakurser för att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

”Årets pris går till Maria Geni, föräldracoach på Läsfrämjarinstitutet, för hennes viktiga förebyggande arbete. Att vara förälder i dagens föränderliga samhälle är svårt. Därför är det viktigt att ta hand om sig själv och vara medveten om sitt agerande, för att ge de bästa förutsättningarna till sina barn.

I föräldrakurser visar Maria Geni hur man kan hjälpa barn och unga att navigera mellan olika språk, kulturer och identiteter, där internet och sociala medier har stor påverkan. En viktig del är att fundera kring de värderingar, normer och förväntningar föräldrarna själva har programmerats med sedan barnsben och vad de vill överföra respektive förändra i sin uppfostran.

Forskning och erfarenhet visar vikten av att skapa trygga barn och unga för att förhindra polisiära insatser, och för att lyckas med det behöver man stötta föräldrarna så att de i sin tur kan stötta sina barn. Att få tackla dessa frågor med andra föräldrar och förstå att man inte är ensam om föräldraskapets utmaningar har stor betydelse.”, skriver juryns i motiveringen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 01:41

Höjer säkerheten efter fritagningen i Södertälje

95B122D7-877C-4F67-BD85-150AD8753BAD

Foto: Daniel Ekendahl/Ur polisens förundersökning

En dömd mördare fritogs i samband med ett läkarbesök i centrala Södertälje. Nu har Kriminalvården fattat beslut om åtgärder som ska höja säkerheten vid transporter, rapporterar SVT.

– Efter fritagningen i Södertälje har vi valt att stripa av ett x antal fordon för att göra oss inte fullt lika synbara, säger Magnus Brusbäck, chef på Kriminalvårdens nationella transportenhet i Stockholm, till SVT.

Det var på torsdagsförmiddagen den 9 april som maskerade personer fritog den 17-åring som blivit dömd för mordet på trebarnspappan och ordningsvakten Fredrik Andersson i Stockholm.

Det var under en transport till tandläkaren i centrala Södertälje klockan 09:50 som fritagningen inträffade. När kriminalvårdspersonalen, tillsammans med fången som var placerad på SiS i Tysslinge, klev ur fordonet på Lovisinsgatan, körde en mörk bil fram i hög hastighet, vilken enligt uppgifter ska ha varit stulen. Två maskerade personer klev ut ur fordonet, beväpnade och hotade kriminalvårdspersonalen mitt på öppen gata. Därefter flydde de, tillsammans med den dömde mördaren, från platsen men greps några dagar senare i Strängnäs.

Efter fritagningen i Södertälje ställde Kriminalvården tillfälligt in alla planerade sjukvårdstransporter som en säkerhetsåtgärd. Nu har beslut fattats om åtgärder som syftar till att höja säkerheten vid transporter. Bland annat kommer Kriminalvården att ha möjlighet att använda civila bilar och civil personal. För att minska risken för fritagningar kommer en del av Kriminalvårdens fordon nu att anonymiseras, rapporterar SVT.

– Alla emblem, loggor och märkning kommer att tas bort helt enkelt, säger Magnus Brusbäck.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 11:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 11:11

Gemensamt utspring – Parkeringen stängs av

B1CFFBDF-050E-49DC-9F68-D9B7587D65CC

Foto: Södertälje kommun / Alexander Isa

På tisdag firar Foucaultgymnasiet, Torekällgymnasiet och Täljegymnasiet gemensamt sin studentdag. Precis som tidigare år kommer parkeringen vid Centralstationen att stängas av för studentfirare.

– Vi ser verkligen fram emot den här dagen. Vi är stolta över eleverna och deras fina studieinsatser och vi har jobbat hårt för att det här ska bli en så fantastisk dag som det bara går. Vi hoppas att vi alla tillsammans kan hjälpas åt att hålla firandet snyggt och trevligt för studenternas skull, säger Carin Caputo, tf verksamhetschef för gymnasieskolan i ett pressmeddelande.

Den 13 juni kommer Södertäljes kommunala gymnasieskolor att fira studenten i Stadsparken, vilket medför begränsade parkeringsmöjligheter och trafikframkomlighet i området.

Flera hundra studenter och närstående kommer att närvara och för att underlätta för studentflaken kommer kommunen att stänga av parkeringen vid Centralstationen som kommer att användas som på- och avstigningsplats.

Parkeringen kommer att vara avstängd från tidig morgon till större delen av dagen och dessutom kommer området runt Stadsparken vara avspärrat för biltrafik för att säkerställa en trygg och smidig studentceremoni.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 12:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors