Företag i fokus:

Maria Geni vinner kommunens prestigefyllda pris

IMG_9478

Foto: Södertälje kommun

Tre kandidater stod i final när kommunen under fredagen skulle dela ut jämställdhetspriset på Quality Hotel Park. Vinnaren blev föräldracoachen på Läsfrämjarinstitutet, Maria Geni.

Geni ställdes mot Kristina Jamil, som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt, och Madeleine Onnela, en lokal advokat, som arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper.

(Annonslänk)

Men när juryn hade sagt sitt stod Maria Geni som årets vinnare genom sina föräldrakurser för att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

”Årets pris går till Maria Geni, föräldracoach på Läsfrämjarinstitutet, för hennes viktiga förebyggande arbete. Att vara förälder i dagens föränderliga samhälle är svårt. Därför är det viktigt att ta hand om sig själv och vara medveten om sitt agerande, för att ge de bästa förutsättningarna till sina barn.

I föräldrakurser visar Maria Geni hur man kan hjälpa barn och unga att navigera mellan olika språk, kulturer och identiteter, där internet och sociala medier har stor påverkan. En viktig del är att fundera kring de värderingar, normer och förväntningar föräldrarna själva har programmerats med sedan barnsben och vad de vill överföra respektive förändra i sin uppfostran.

Forskning och erfarenhet visar vikten av att skapa trygga barn och unga för att förhindra polisiära insatser, och för att lyckas med det behöver man stötta föräldrarna så att de i sin tur kan stötta sina barn. Att få tackla dessa frågor med andra föräldrar och förstå att man inte är ensam om föräldraskapets utmaningar har stor betydelse.”, skriver juryns i motiveringen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 01:41

SENASTE NYTT: Södertäljebo åtals för sprängning i Kista

polis

Arkivbild.

En 23-åring från Södertälje misstänks vara inblandad i en konflikt mellan kriminella nätverk och står nu åtalad tillsammans med sju andra personer för sin inblandning i flera sprängningar i Stockholm.

Tidigt på morgonen den 18 januari exploderade en kraftig bomb i ett kontorsområde i Kista. Enligt polisen ska ingen person ha skadats, men fastigheten drabbades av omfattande skador. Kort efter händelsen greps en 23-åring från Södertälje tillsammans med en 25-åring från Upplands Väsby.

Under onsdagen meddelade Åklagarmyndigheten att åtal har väckts mot totalt åtta personer som misstänks vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm som kopplas till en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

”Av de åtta åtalade är sju häktade. De åtalade är i åldrarna 16 till 42 år. Inom ramarna för förundersökningarna har flera andra grova brott upptäckts, bland annat grova narkotikabrott, grova vapenbrott och grov narkotikasmuggling.”, skriver Åklagarmyndigheten.

23-åringen har varit häktad sedan januari och åtalas nu för grov allmänfarlig ödeläggelse och brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 15:23
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 15:27

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors