Företag i fokus:

Återvinningsstationen stänger – Sökandet efter ny plats pågår

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Pressbild: FTI

Snart kommer återvinningsstationen på Industrivägen i Hölö att stänga, på grund av att bygglovet löper ut. Telge Återvinning arbetar aktivt för att hitta en ny lämplig plats för stationen.

Invånarna i Hölö står inför en förändring när återvinningsstationen på Industrivägen 1-3, en viktig resurs för återvinning och avfallshantering, tas bort den 17 mars. Orsaken till stängningen är att bygglovet för den nuvarande platsen snart upphör, vilket har tvingat Telge Återvinning att börja leta efter en ny plats för att fortsätta erbjuda tjänsten till områdets invånare.

– För att underlätta sorteringen när stationen försvinner har vi intensifierat vårt arbete med att iordningställa fastighetsnära insamling för dem som bor i flerfamiljshus. Förpackningssortering nära hemmet har de som bor i villa och fritidshus redan genom tjänsten Hemsortering, säger Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.  

(Annonslänk)

Än så länge har sökandet efter en ny lämplig plats inte burit frukt, och invånarna uppmanas att tillfälligt nyttja kringliggande återvinningsstationer. Telge Återvinning betonar vikten av att hitta en ny plats i eller i närheten av Hölö för att minimera obehaget för boende och säkerställa att återvinningstjänster fortfarande är lättillgängliga.

– Så fort vi har hittat en ny plats för återvinningsstationen kommer vi att meddela det på vår hemsida och i våra sociala medier, avslutar Micael Ottosson, Insamlingschef på Telge Återvinning.

Tills en ny station är på plats, arbetar Telge Bostäder för att informera boende om alternativa återvinningsmöjligheter och uppmuntrar alla att fortsätta sitt återvinningsarbete, trots de tillfälliga omständigheterna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 mars 2024 01:39

Nytt samarbete öppnar arbetslivet för fler kvinnor

Scania Södertälje Alex Ataseven. Foto

Foto: Alexander Isa

I ett samarbete mellan Scania, Arbetsförmedlingen och Södertälje kommun, lanseras ett nytt program för att öka a, särskilt inom fordonsindustrin.

Med en alarmerande statistik som visar att cirka 70 procent av de arbetslösa i Södertälje är kvinnor, har Scania, i samarbete med Arbetsförmedlingen och Södertälje kommun, tagit initiativet till ett nyskapande projekt. Lanserat under hösten 2022, syftar projektet till att främja kvinnors sysselsättning, med ett specifikt mål för Scania att öka andelen kvinnliga anställda till minst 30 procent.

Kärnan i detta initiativ är ett sexmånadersprogram som startade i slutet av 2023, riktat mot 15 kvinnor. Programmets första fas, benämnd ”Verktygslådan” och drivet av Södertälje kommuns arbete och försörjning, fokuserar på att utrusta deltagarna med grundläggande färdigheter för arbetslivet. Det inkluderar ämnen som arbetshälsa, språk, och så kallade ”soft skills”. Dessutom introducerar Scania kvinnorna till företagets produktionssystem och principer för standardisering, ergonomi, jämställdhet och inkludering.

Projektet bildades hösten 2022 av Scania, Arbetsförmedlingen samt arbete och försörjning i Södertälje kommun. Foto: Södertälje kommun.

Efter ”Verktygslådan” följer en intensiv 12-veckors kurs i yrkessvenska, anpassad för att förbereda kvinnorna för Scanias arbetsmiljö och metoder. Avslutningsvis ges deltagarna möjlighet till en praktisk erfarenhet genom en 12 veckors praktik på Scania, komplett med dedikerade handledare som stödjer dem i lärandet av specifika arbetsuppgifter, särskilt inom montering.

Detta ambitiösa projekt sträcker sig över en halvårsperiod och kommer att genomgå en omfattande utvärdering för att bedöma dess effekt på arbetsmarknaden för kvinnor i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 19:16

Pappa häktad för misstänkt mord på nioårig son

Kriminalvarden-1

Bild/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

Den man som misstänks för att ha dödat en nioårig pojke har häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord. Det meddelar Åklagarmyndigheten under onsdagen.

På måndagsförmiddagen blev polis och räddningspersonal larmad till en bostad i Rosenlundsområdet efter ett larm om en allvarligt skadad person.

Vid ankomsten hittde räddningspersonalen en nioårig pojke svårt skadad i en lägenheten. Trots snabba insatser och omgående transport till sjukhus med ambulanshelikopter kunde pojken liv inte räddas.

I bostaden fanns även pojkens pappa, som greps av polisen i samband med händelsen. Nu har mannen, som är i 45-års åldern, häktats efter begäran av åklagaren och är misstänkt på sannolika skäl för att ha orsakat sin sons död.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2024 18:09
Senast uppdaterad: 14 februari 2024 17:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors