Företag i fokus:

DEBATT: Det är dags för en ny social rörelse

Kommun

Foto: Shamash Oyal

Tidigare i vintras gav några modiga debattörer röst åt en frustration som finns hos många assyrier/syrianer tillika Södertäljebor. Fler insändare och debattörer anslöt sig till diskussionen. Det är en mycket nödvändig diskussion som kan vara gnistan som tänder en fackla i en tid av repressivt mörker.

Det handlar om att vi från Stadshuset gång på gång får höra saker som pekar ut Södertäljes befolkning som kriminella och fuskare. Det är psykologiskt nedbrytande för oss södertäljebor och bör få alla att reagera eftersom det är en retorik som sårar och skapar klyftor mellan grupper av människor. Vi vill inte gå den vägen eftersom det alltid har varit de destruktiva samhällsideologiernas metod; att hitta (på) en ”fiende” och beskylla den för så mycket som möjligt av det som inte är önskvärt eller har gått snett i samhället.

INSÄNDARE: För (S) gäller alltid makten framför allt

I den assyriska/syrianska berättelsen finns framgång efter framgång. På många sätt är den integrationens ”våta dröm”. Trots att många av oss kom från fattigdom, analfabetism och förtryck gjorde vi snabbt, över bara en till två generationer, en enorm social resa. Vi kom som flyktingar men kom snabbt ut i arbetslivet. Vi drev företag. Vi anställde folk. Vi utbildade oss. Vi anammade svenska föreningslivets modeller för organisering. Kvinnorna tog av sig hucklena och lärde sig till och med att simma. Några av oss har till och med skaffat vovve och sommarstuga.

”Vad mer vi kan göra för att ständigt prestera dubbelt så bra för att ens räknas som hälften så bra!”

Men numera är beskrivningen av folkgruppen mycket ensidig och negativ. Efter 50 år av liv och engagemang i Södertälje och Sverige behöver vi ställa frågan till vår stad och vår kommunstyrelseordförande vad mer vi kan göra för att ständigt prestera dubbelt så bra för att ens räknas som hälften så bra. Och vi bör ställa frågan oss sinsemellan, vad gör vi nu? Vi har gjort allt som förväntades av oss men vi ses fortfarande som problem.

”Vi må ha en rad andra sociala problem. Men är det i så stor omfattning att det kan motivera att vår kommunstyrelseordförande gång på annan profilerar Södertälje som en fusk- och bedrägeristad?”, skriver debbattören.
Foto: Lucas T

Ska vi alla bara ge upp tilltron till våra möjligheter att leva på lika villkor i vår stad. Vart ska vi ta vägen? Ska vi alla bara ge upp och flytta till Salem eller Liljeholmen i jakten på vithetspoäng och för att slippa internalisera rasismen som blir till självhat? Eller kan vi tänka oss att mobilisera? Vi kan visa att för varje fuskare och bedragare så finns hundra och tusen andra som planterar en olivkvist i demokratins lund.

”Upp till oss att avgöra vilka vi vill vara tillsammans i den här staden. Det är dags för en ny social rörelse.”

Vi må ha haft välfärdsbrott och andra fusk och bedrägerier i vår stad. Vi må ha droghandel som omsätter stora belopp och rekryterar ”soldater” bland våra – mest – unga killar. Vi må ha en rad andra sociala problem. Men är det i så stor omfattning att det kan motivera att vår kommunstyrelseordförande gång på annan profilerar Södertälje som en fusk- och bedrägeristad? Som man ropar får man svar. Snart har vi inget annat kvar. Vi måste också se och lyfta fram att vi har så lite av allt annat. Vi har så lite av förortsrörelse, av friskt civilsamhälle, av förebyggande och demokratifrämjande arbete i vår kommun. Jämför med andra orter, t ex Järva som är ungefär lika stort i invånarantal och Malmö som är jämförbart som traditionell arbetarstad.

Vi som bor i Södertälje, en stad vi älskar och värnar, en stad som våra barn ska växa upp i och vår samhällsgemenskap ska hämta näring i, vilka vill vi vara i denna gemenskap? Hur ska vi leva fredade från rasistiska narrativ och våldsamma diskurser? Assyrier/syrianer är en kritisk massa i Södertälje. Det är upp till oss att avgöra vilka vi vill vara tillsammans i den här staden. Det är dags för en ny social rörelse. En som vilar på mänskliga rättigheter, en som inte villkorar barns framtid utifrån härkomst, en som reser sig i solidaritet med sin granne.

Berolin Deniz,
sociolog, mamma och inflyttad södertäljebo

DEBATT: Misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

AstraZeneca expanderar inom cellterapi

Astra-pressbild

Pressbild: AstraZeneca

I en strategisk manöver har AstraZeneca tecknat ett avtal för att förvärva Gracell Biotechnologies Inc., ett ledande företag inom utveckling av cellterapier. Affären är ett led i AstraZenecas ambition att stärka sin position inom behandlingar för cancer och autoimmuna sjukdomar.

I ett betydande steg mot att bredda sin terapeutiska portfölj har AstraZeneca, en gigant inom läkemedelsindustrin, meddelat sitt avtal om att förvärva Gracell Biotechnologies Inc. Gracell är ett globalt erkänt bioteknikföretag som specialiserat sig på att utveckla framkantsteknologi inom cellterapi med fokus på behandling av cancer och autoimmuna sjukdomar.

Artikeln fortätter efter annonsen

(Annonslänk

Kärnan i förvärvet är GC012F, en banbrytande CAR-T-terapi i klinisk fas, som riktar sig mot komplexa sjukdomar som flera myelom, andra hematologiska maligniteter samt systemiska autoimmuna tillstånd såsom lupus. Genom att integrera denna teknik hoppas AstraZeneca på att kunna erbjuda mer effektiva och snabbverkande behandlingar, tack vare Gracells innovativa FasTCAR-plattform som avsevärt minskar tillverkningstiden för dessa komplexa terapier.

Genom förvärvet, som beräknas vara värt cirka 1,2 miljarder dollar, kommer Gracell att fortsätta sin verksamhet som ett helägt dotterbolag under AstraZeneca, med sina nuvarande operationer i Kina och USA. Detta strategiska drag förväntas inte bara accelerera AstraZenecas förmåga inom cellterapi utan också bredda möjligheterna inom behandlingar av blodcancer och autoimmuna sjukdomar.

Den förväntade slutförandet av affären under första kvartalet 2024 markerar en spännande tid för AstraZeneca, som fortsätter att stärka sin position som en pionjär inom medicinsk innovation, utan att påverka företagets finansiella prognoser för det innevarande året. Med detta ambitiösa steg ser AstraZeneca fram emot att skapa en framtid där avancerade cellterapier är mer tillgängliga och effektiva för patienter världen över.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 27 december 2023 01:56

De annordnar ukrainskt julfirande i Järna

Red_star_christmas_ornament

Foto: Creativ commons

Idag kan ukrainare i Södertälje fira ukrainsk jul i Järna med sånger, mat och hantverk. Khrystyna Hevchuk, tillsammans med organisationen Caps and Candles och Svenska kyrkan, anordnar julfirandet.

Evenemanget, som äger rum på Kyrkvägen 10 mellan klockan 16.00-19.00 idag , syftar till att låta ukrainare känna sig lite mera hemma i Järna och på samma vis främja den ukrainska kulturen i kommunen, menar Khrystyna Hevchuk.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Under firandet kommer besökare att få lära sig om ukrainska jultraditioner, lyssna på traditionella julsånger, smaka rätter från det ukrainska julbordet samt skapa juldekorationer och köpa hantverk från ukrainska hantverkare.

– Det blir ett sätt för ukrainare att visa upp sin kultur samtidigt som resten av samhället kan ta del av vilka vi är och vad vi har för traditioner, säger Hevchuk.

Det ukrainska julbordet kommer att bestå av minst tolv traditionella rätter, alla vegetariska. Maten kommer att kosta 100 kr per portion. Det kommer även att finnas fika för 50 kr. Alla intäkter går till insamlingen för Ukraina.

Evenemanget är gratis och öppet för alla.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 december 2023 03:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors