Företag i fokus:

DEBATT: Ärlighet varar längst, Alexander Rosenberg

Parkering

Foto: Alexander Isa

Slutreplik från Liberalerna: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

En viktig del för ett attraktivt och lättillgängligt centrum är att det finns goda möjligheter till parkeringsytor i ytterkanterna av stadskärnan” – Moderaternas valmanifest för Södertälje kommun 2022. 

Det är okej att man ändrar sig i politiken men det är viktigt att vara ärlig. Moderaterna och resten av kommunledningen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har drivit igenom kraftiga minskningar av mängden avgiftsfri parkering i Södertälje kommun. Det är Liberalerna emot. I vårt budgetförslag såg vi till att säkerställa finansiering för att bevara hundratals parkeringsplatser. 

Dels har delen av dygnet som är avgiftsfri, nattparkeringen, minskat med tre timmar, men framförallt har hundratals parkeringsplatser som tidigare hade två timmars avgiftsfri parkering blivit av med detsamma.

(Annonslänk)

Motivationen för det hela har varit att det var för dyrt med avgiftsfri parkering. Vi har redan skrivit om varför majoritetens parkeringsexperiment inte blivit billigare. 

Nu hävdar Rosenberg att det inte alls i huvudsak handlade om kostnaden, men så har det inte alltid låtit. I en intervju med SVT Södertälje den femtonde november lät det istället så här från Rosenberg (M): ”De här två timmarna har varit ganska kostsamma sett till effekten de gett, slutsatsen är att de används av de som bor och jobbar i centrum främst”. 

Metin Hawsho, Liberalerna
Pressbild

I samma intervju lyfte Rosenberg ytterligare potentiella parkeringslösningar.  “Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta”. Det är inget fel med att testa nya tankar och idéer inför TV-kamerorna men då får man som beslutsfattare acceptera att det uppfattas en aning otydligt vad man faktiskt vill. Istället anklagar Rosenberg (M) oss för att vara lögnare när vi påpekar just detta, helt värdigt är det inte.

Som Rosenberg nämner ska denna “långsiktiga” parkeringslösning utvärderas i höst och eventuellt revideras igen. Vad Alexander Rosenberg och Moderaterna tycker då återstår att se. Vi ser fram emot ett gott samarbete, men det kräver att majoriteten spelar med öppna kort nästa gång.

Metin Hawsho,
Liberalerna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Lämnar styrräntan oförändrad – ”Inflationstrycket dämpat”

Erik-Thedeen-Pressbild-Riksbanken

Pressbild: Riksbanken

Riksbanken meddelade under torsdagen att man lämnar styrräntan oförändrad på 4,0 procent. Beskedet innebär en paus i höjningstakten efter flera månaders aggressiva åtstramningar.

Centralbanken gick ut i ett pressmeddelande under gårdagen med att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt, men att det fortfarande finns risk för att inflationen inte ska sjunka tillräckligt snabbt. Det framgår även att osäkerheten inför räntebeskedet har varit betydande och att analytikernas förväntningar gått isär.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Riksbanken motiverar sitt beslut att pausa räntehöjningarna med att ”inflationen är fortsatt för hög och det kvarstår risker för att den inte ska fortsätta sjunka tillräckligt snabbt och stabiliseras vid målet, men att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt”.

Vidare konstateras att den strama penningpolitik som förts globalt bidragit till att dämpa inflationen. Även i Sverige sjunker nu inflationstakten, ungefär i linje med Riksbankens tidigare prognos. För Södertälje kommun, som stått inför stora utmaningar kopplade till den höga inflationen under 2022, innebär detta att kostnadstrycket minskar något.

Samtidigt understryks att det finns kvarvarande risker.

”Inflationen är fortfarande för hög och det kvarstår risker att den inte ska sjunka tillräckligt snabbt framöver”, skriver centralbanken.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 17:20
Senast uppdaterad: 24 november 2023 17:27

Därför placerades den nya myndigheten inte i Södertälje

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Planer på att placera den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje kommun stoppades av den nya M-ledda regeringen. Orsaken som då angavs var att de inte hittade lämpliga lokaler, men nu uppger DN att det egentligen rörde sig om rädsla för kriminell infiltration.

Utbetalningsmyndigheten, vars huvuduppgift är att bekämpa välfärdsbrott, var från början tänkt att placeras i Södertälje av den förra regeringen, en plan som mottogs positivt lokalt och skulle tillföra upp till 80 nya arbetstillfällen.

Den tidigare uppfattningen inom kommunen var att regeringen ville placera myndigheten i Södertälje, tack vare kommunens långvariga arbete mot fusk och välfärdsbrott i utbetalningssystemen. Detta var något som Mikael Damberg (S) också uttryckte en positiv inställning till, gällande placeringen av den nya myndigheten i Södertälje.

Men i december förra året beslutade den nya regeringen att ändra planerna och valde istället Stockholm och Hammarby Sjöstad som plats för den nya myndigheten.

– Jag tycker det var väldigt omdömeslöst av den tidigare regeringen att ens tänka tanken att lägga en så viktig myndighet i Södertälje, när vi vet att just den kommunen har väldigt stora problem med försök till infiltration, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M), till DN.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 14:22
Senast uppdaterad: 24 november 2023 14:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors