Företag i fokus:

DEBATT: Ärlighet varar längst, Alexander Rosenberg

Parkering

Foto: Alexander Isa

Slutreplik från Liberalerna: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

En viktig del för ett attraktivt och lättillgängligt centrum är att det finns goda möjligheter till parkeringsytor i ytterkanterna av stadskärnan” – Moderaternas valmanifest för Södertälje kommun 2022. 

Det är okej att man ändrar sig i politiken men det är viktigt att vara ärlig. Moderaterna och resten av kommunledningen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har drivit igenom kraftiga minskningar av mängden avgiftsfri parkering i Södertälje kommun. Det är Liberalerna emot. I vårt budgetförslag såg vi till att säkerställa finansiering för att bevara hundratals parkeringsplatser. 

Dels har delen av dygnet som är avgiftsfri, nattparkeringen, minskat med tre timmar, men framförallt har hundratals parkeringsplatser som tidigare hade två timmars avgiftsfri parkering blivit av med detsamma.

(Annonslänk)

Motivationen för det hela har varit att det var för dyrt med avgiftsfri parkering. Vi har redan skrivit om varför majoritetens parkeringsexperiment inte blivit billigare. 

Nu hävdar Rosenberg att det inte alls i huvudsak handlade om kostnaden, men så har det inte alltid låtit. I en intervju med SVT Södertälje den femtonde november lät det istället så här från Rosenberg (M): ”De här två timmarna har varit ganska kostsamma sett till effekten de gett, slutsatsen är att de används av de som bor och jobbar i centrum främst”. 

Metin Hawsho, Liberalerna
Pressbild

I samma intervju lyfte Rosenberg ytterligare potentiella parkeringslösningar.  “Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta”. Det är inget fel med att testa nya tankar och idéer inför TV-kamerorna men då får man som beslutsfattare acceptera att det uppfattas en aning otydligt vad man faktiskt vill. Istället anklagar Rosenberg (M) oss för att vara lögnare när vi påpekar just detta, helt värdigt är det inte.

Som Rosenberg nämner ska denna “långsiktiga” parkeringslösning utvärderas i höst och eventuellt revideras igen. Vad Alexander Rosenberg och Moderaterna tycker då återstår att se. Vi ser fram emot ett gott samarbete, men det kräver att majoriteten spelar med öppna kort nästa gång.

Metin Hawsho,
Liberalerna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ledande kedja i Norden öppnar i Södertälje

Vianor-Sodertalje-2

Foto: Alexander Isa

Nordens ledande bil- och däckservicekedja, Vianor, som är verksam i 17 länder, öppnar i Södertälje. – Det verkligen kul att vi är igång på allvar, säger ägaren av Vianor Södertälje, Obada Bakstani, till Telgenytt.

Åkerivägen 5 i Moraberg blir hem för Vianor, som är en del av Nokian Tyres, en av Nordens ledande däckservice- och bilservicekedjor.

Bolaget, som idag finns i 17 länder, sysselsätter cirka 1 400 personer och har både egna och partnerägda verkstäder. I Södertälje etableras enheten som en av de partnerägda verkstäderna i samarbete med Reko Autocenter AB, som har sloganen ”schysst, trevlig och rättvis”. Det var just detta motto som Obada eftersökte när han ville bli en del av en större koncern.

Vianors nya samarbetspartner, Obada Bakstani. Foto: Alexander Isa

– Vi vill tillhöra en koncern som speglar vår vision och samtidigt erbjuder helhetslösningar. Allt från reparationer och däckhotell till bilvård; ett företag som har allt för bilägarna. Och det har Vianor, så det känns riktigt bra att inleda ett samarbete med dem, säger Bakstani.

Vianor, som idag finns i många svenska städer saknade länge en enhet i Södertälje. Närmast för företagets kunder var det Strängnäs eller Nyköping. När Bakstani, som har flera års erfarenhet inom allt vad en bilägare efterfrågar, kontaktade Vianor om att etablera sig i Södertälje, fick han omgående positiv feedback.

– De berättade att de hade velat öppna i Södertälje under en längre tid på grund av många kundförfrågningar. Så vi stämde träff, och när de ansåg att jag var lämplig, gick allt ganska snabbt, säger Bakstani.

Bakstani framför den stora anläggning på Åkerivägen 5 i Moraberg. Foto: Alexander Isa

När Telgenytt besöker Vianor på Åkerivägen 5 i Moraberg märks det att skyltarna nyligen har monterats upp och företagets karakteristiska orangea signum har implementerats. Atmosfären i verkstaden är uppsluppen, och under intervjun blir vi avbrutna flera gånger av kunder som på ett eller annat sätt söker hjälp av Vianor och Bakstani.

När besöket närmar sig sitt slut reflekterar man över den positiva energin som genomsyrar platsen. Det känns onekligen som att Vianor kommer att bli ett uppskattat tillskott i Morabergs affärslandskap.

– Vianor står inte bara för kvalitet utan också för pålitlighet och expertis. Vi ser verkligen fram emot att visa Södertäljeborna vad vi går för, avslutar Vianors ägare, Obada Bakstani

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:38
Senast uppdaterad: 27 november 2023 22:39

INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Boel G

Foto: Shamash Oyal

Risk för ”kriminell infiltration”. Det är anledningen till att regeringen inte placerar den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje. Den som verkar vara mest förvånad över regeringens uttalande är Boel Godner, som upprepade gånger har porträtterat Södertälje som en korrupt stad.

Till LT säger hon om regeringens uttalande: ”Lite naivt av dem att tro att bara för att man lägger den på ett visst ställe så finns det inte risk för infiltration, den risken finns i hela Sverige. Det är ingen enskild Södertäljefråga. Det borde alla förstå.”

Precis Boel, alla borde förstå.

Men Godner har vid oräkneliga tillfällen gestaltat Södertälje som en stad präglad av korruption och kriminalitet, ofta med antydningar mot en specifik grupp. Det enda fallet av korruption jag kan komma på rörde bland annat ett trasigt padelracket till sonen av en tjänsteman.

Boel har arbetat hårt och intensivt för att visa omvärlden vilken kriminell stad Södertälje är. Detta har skapat rädsla bland befolkningen, anställda inom kommunen som känner sig oskyldigt utpekade, avskräckt investerare och universitet, och nu regeringen som ger Södertälje krokben där vi hamnar med ansiktet nedåt i gyttjan. Det här är resultatet av Godners ständiga smutskastning.

Det finns brottslighet i Södertälje, precis som i andra kommuner, och problemet ska kraftfullt motarbetas.
Så jag håller med, det är ingen enskild Södertäljefråga. Så varför denna smutskastningskampanj Boel?

Järnabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors