Företag i fokus:

DEBATT: Ärlighet varar längst, Alexander Rosenberg

Parkering

Foto: Alexander Isa

Slutreplik från Liberalerna: Det är Liberalernas lögner som skapar förvirring

En viktig del för ett attraktivt och lättillgängligt centrum är att det finns goda möjligheter till parkeringsytor i ytterkanterna av stadskärnan” – Moderaternas valmanifest för Södertälje kommun 2022. 

Det är okej att man ändrar sig i politiken men det är viktigt att vara ärlig. Moderaterna och resten av kommunledningen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet har drivit igenom kraftiga minskningar av mängden avgiftsfri parkering i Södertälje kommun. Det är Liberalerna emot. I vårt budgetförslag såg vi till att säkerställa finansiering för att bevara hundratals parkeringsplatser. 

Dels har delen av dygnet som är avgiftsfri, nattparkeringen, minskat med tre timmar, men framförallt har hundratals parkeringsplatser som tidigare hade två timmars avgiftsfri parkering blivit av med detsamma.

(Annonslänk)

Motivationen för det hela har varit att det var för dyrt med avgiftsfri parkering. Vi har redan skrivit om varför majoritetens parkeringsexperiment inte blivit billigare. 

Nu hävdar Rosenberg att det inte alls i huvudsak handlade om kostnaden, men så har det inte alltid låtit. I en intervju med SVT Södertälje den femtonde november lät det istället så här från Rosenberg (M): ”De här två timmarna har varit ganska kostsamma sett till effekten de gett, slutsatsen är att de används av de som bor och jobbar i centrum främst”. 

Metin Hawsho, Liberalerna
Pressbild

I samma intervju lyfte Rosenberg ytterligare potentiella parkeringslösningar.  “Det skulle kunna vara 30 minuter så att man kan svänga förbi och springa in på apoteket eller köpa en skjorta”. Det är inget fel med att testa nya tankar och idéer inför TV-kamerorna men då får man som beslutsfattare acceptera att det uppfattas en aning otydligt vad man faktiskt vill. Istället anklagar Rosenberg (M) oss för att vara lögnare när vi påpekar just detta, helt värdigt är det inte.

Som Rosenberg nämner ska denna “långsiktiga” parkeringslösning utvärderas i höst och eventuellt revideras igen. Vad Alexander Rosenberg och Moderaterna tycker då återstår att se. Vi ser fram emot ett gott samarbete, men det kräver att majoriteten spelar med öppna kort nästa gång.

Metin Hawsho,
Liberalerna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SD: Vi värnar om kärnverksamheten

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Vi sverigedemokrater slår vakt och värnar om kärnverksamheten. I en tid då otrygghet, ekonomisk kris och kriminalitet härjar i vårt land är det viktigare än någonsin att kommunens kärnverksamhet fungerar som den ska. Det är viktigt att vi politiker gör sansade satsningar och besparingar i osäkra tider, men samtidigt tillgodose en trygg och värdig tillvaro för alla Södertäljeborna.

Vi har i vår budget presenterat olika förslag där vi gör besparingar och omprioriteringar för att kunna i sin tur satsa stenhårt på vår välfärd. Dessa besparingar kommer innebära att kommunen kan fokusera på att höja kvalitén för kärnverksamheten utan att behöva kompromissa i en ekonomiskt svår tid.

Vi har många äldre i vår kommun som har väldigt begränsade ekonomiska medel. Därför anser vi att det är vanskligt att kommunen nu väljer att höja taxorna och avgifterna för matlådor för några av våra mest utsatta i samhället. Vi väljer därför att ha kvar taxorna och avgifterna för matlådor på samma nivå som 2023. Att se ett lyft för Södertäljes undersköterskor är vidare också något vi kommer kämpa för. Därför har vi i vår budget valt att satsa över 20 miljoner kronor över 3 år för att anställa fler undersköterskor och omsorgsarbetare.

Södertäljes undersköterskor och omsorgsarbetare utgör stommen i arbetet för att tillhandhålla en ändemålsmässig och kvalitativ omsorg för våra äldre och behövande.

Vi anser att den socialdemokratiskt styrda socialnämndens förslag om att lägga ner kommunens enda skyddade boende för kvinnor är ett misstag. Kvinnor och barn som råkar ut för våld i hemmet eller i nära relationer måste ha en plats där de kan fly till och ha en trygg plats. Kvinnojouren Annfrid är en viktig del i arbetet att erbjuda våldsutsatta kvinnor lokalt skyddat boende. Även om kommande år blir präglat av ekonomiska prövningar, får det inte ske på bekostnad av utsatta människors trygghet. 

”Detta kommer krävas åtskilliga resurser från kommunens stadsbyggnadskontor samt Telge Fastigheter”

Södertälje kommun har fattat beslut om omfattande renoveringar av fastigheterna där Luna köpcenter är inkorporerat. Den ska först rivas för att sen byggas upp igen för miljardbelopp. Detta kommer krävas åtskilliga resurser från kommunens stadsbyggnadskontor samt Telge Fastigheter under flera års tid. Resurser som vi anser bättre bör nyttjas till annat.

Därför anser vi att arbetet bör fokusera på att förberedas för byggrätter som kommunen sedan kan sälja. På detta sätt behöver kommunen inte lägga ner lika mycket tid och energi samt resurser och lån på något som privata aktörer kan göra lika bra. Kommunen ska inte äga och driva köpcenter, enligt Sverigedemokraterna.

Alla dessa satsningar på kärnverksamheten är möjliga för att vi har valt att prioritera kommunens huvuduppgifter och ta bort lyxsatsningar. Politik handlar om att prioritera, och vi till skillnad från den politiska majoriteten har valt att lägga pengar på vad som faktiskt är kärnverksamheten.

Andreas Birgersson,
Gruppledare Sverigedemokraterna i Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 20:30
Senast uppdaterad: 23 november 2023 20:39

Barn påkört i centrala Södertälje – förd till Sjukhus

Ambulans

Arkivbild

Ett barn blev på torsdagseftermiddagen påkört av en bil i centrala Centralplan i Södertälje och har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade under torsdagseftermiddagen vid Centralplan i Södertälje och rapporterades till polisen vid 16-tiden. Det påkörda barnet uppskattas vara mellan 10 och 15 år gammal och fördes omedelbart till sjukhus med ambulans.

– Samtalet kom in till oss från SOS Alarm klockan 15:49 om en olycka mellan en personbil och en fotgängare. Barnet fördes med ambulans till sjukhus. Detaljer om skadeläget är något som sjukvården kommer att bedöma, men pekar det inte mot något värre, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Polisen har inlett en utredning av händelsen. De behandlar den som en smitning från trafikolycka samt vållande till kroppsskada.

– Detta för att föraren valde att inte stanna, utan smet från platsen, säger polisen.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 18:39
Senast uppdaterad: 23 november 2023 18:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors