Företag i fokus:

Victoriahem drar tillbaka påståenden om döda hundar

2022_03_polis-avsparrat

Foto: Alexander Isa

Victoriahem krävde skadestånd från Polismyndigheten för en förlängd avspärrning efter ett mord i en av deras bostäder. Dessutom meddelade bolaget, i en tidigare version av denna artikel, att två hundar avled i samband med avspärrningen. Uppgifter som Victoriahem nu drar tillbaka, enligt SVT.

(Annonslänk)

I april 2021 genomfördes en avspärrning av en lägenhet i en fastighet som ägs av Victoriahem, i samband med en förundersökning om ett mord i Södertälje. Efter en rättsprocess som sträckte sig över mer än ett år, med en inledande friande dom från tingsrätten som senare bekräftades av hovrätten, hävdes avspärrningen slutligen i september 2022.

Trots att avspärrningen upphävdes, misslyckades Polismyndigheten med att underrätta Victoriahem om detta, vilket resulterade i att bolaget gick miste om hyresintäkter fram till maj 2023 – totalt åtta månader. Efter att ärendet utretts av Justitiekanslern, har det fastställts att Polismyndigheten ska ersätta bolaget med 76 800 kronor.

Beslutet grundar sig på skadeståndslagens bestämmelser om ersättning för ren förmögenhetsskada orsakad av myndighets fel eller försummelse. Fastighetsbolagets anspråk på 134 400 kronor för uteblivna hyresintäkter delvis tillgodosågs, dock med motiveringen att en del av den ansökta perioden inte kunde ersättas då avspärrningen var proportionerlig mot brottets allvar.

Enligt fastighetsbolaget Victoriahem resulterade även avspärrningen i att lägenheten inte kunde städas eller saneras i tid, särskilt inte i vardagsrummet och köket.

Victoriahem drar tillbaka uppgifter om avlidna hundar, enligt SVT Nyheter. I en tidigare version av denna artikel rapporterades det att två hundar hade avlidit i en lägenhet på grund av att polisen upprätthöll en avspärrning för länge. Nu tar dock Victoriahem tillbaka dessa uppgifter om de avlidna hundarna.

– Det visade sig vara ett internt missförstånd. Det stämmer inte att det var några döda hundar i lägenheten när vi fick tillgång till den, säger Eddie Juhlin på Victoriahem, till SVT Nyheter Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 00:06

Favoriten Jacqline Mounkassa trotsar sjukdom

Jacqline.-FotografStina-Stjernkvist-1-1536x1046-1

Södertäljes egen Jacqline Mossberg Mounkassa
Foto: Stina Stjernkvist, SVT

I en dramatisk uppladdning till Melodifestivalens final, imorgon den 9 mars, kämpade Södertäljes egen Jacqline Mossberg Mounkassa mot tiden och en svår förkylning för att kunna uppträda.

Efter en intensiv tävlingsserie som omfattat fem deltävlingar och ett spännande finalkval, är det äntligen dags för Melodifestivalens storfinal imorgon på Friends Arena. Bland de tolv finalister som förbereder sig för att ta scenen med storm finns Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna, som charmade publiken och juryn i Växjö, och gick vidare med flest röster.

(Annonslänk)

Men i veckan som ledde upp till finalen stötte Jacqline på ett oväntat hinder: en svår förkylning som satte hennes deltagande på spel. Trots sjukdomen deltog hon i fotograferingarna inför finalen, men valde, på läkares inrådan, att avstå från presskonferensen. Situationen har väckt oro bland fans och följare, men enligt de senaste rapporterna från Expressen verkar Jacqline vara på bättringsvägen. Tidningen rapporterar att hon nu mår bättre och förväntas medverka i finalen.

Jacqline, som är en av favoriterna från Södertälje, har tilldelats en näst sista plats i startordningen, vilket lägger extra spänning inför hennes uppträdande. Hon ställs mot ett starkt fält av tävlande, inklusive Maria Sur, Jay Smith, Lisa Ajax, och många andra talanger som alla siktar på att stjäla showen.

– Efter en spännande deltävling och ett rafflande kval är finalfältet komplett. Startordningen är klar och inleds med Maria Sur som gick som första finalist från Göteborg. En stark och musikaliskt bred final som innehåller allt från country, pumpig house och smäktande ballader. Med många av folkets favoriter är det upplagt för en spännande kväll i Friends Arena.

Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna gick vidare med flest röster i Växjö.
Foto: Stina Stjernkvist, SVT

Foto: Stina Stjernkvist, SVT

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 17:24
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 17:25

Ännu en högt uppsatt chef lämnar kommunkoncernen

Klingstrom

Andreas Klingström
Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Förra året avgick flera högt uppsatta kommunchefer sina positioner av olika anledningar. Nu väljer även samhällsbyggnadsdirektören, Andreas Klingström, att lämna Södertälje kommun för ett nytt uppdrag.

(Annonslänk)

I fjol lämnade flera kommunchefer sina tjänster, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström, exploateringschefen Sofia Cedergren och nu senast Södertälje kommuns samhällsbyggnadsdirektör Andreas Klingström.

Han åtar sig en ny tjänst som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad.

Men Klingström och de ovan nämnda är inte ensamma om att lämna kommunkoncernen. Dessutom avgick Jörgen Austler från rollen som tf. vd för Telge AB, men även VD:n för Telge Bostäder, Pontus Werlinder. Åren 2022 och 2023 präglades av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar.

Klingström, som nu väljer att lämna Södertälje kommun, tillträder den nya tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Sundbybergs stad i juni 2024.

– Jag ser jättemycket fram emot att få lära känna Sundbybergs stad och tillsammans med organisationen bygga vidare på en positiv tillväxt och skapa goda förutsättningar för att hantera våra utmaningar tillsammans. Som person drivs jag av utmaningar och att hitta lösningar som bygger på att inkludera och få ett gemensamt driv tillsammans med engagerade medarbetare. Jag har med mig mycket erfarenhet från Södertälje men är ödmjuk i att sätta mig in i Sundbybergs förutsättningar, säger Andreas Klingström, som lämnar Södertälje kommun bakom sig.

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 11:19
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors