Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ny förbindelse mellan Gdynia och Södertälje

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Företaget Lakeway Link startade en banbrytande RoRo-tjänst som förenklar transport mellan Polen och Sverige

Den 21 maj tar svensk sjöfart ett stort steg framåt när Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje i Sverige. Med tre avgångar per vecka i vardera riktningen, markerar denna tjänst en viktig utveckling för effektiva och miljövänliga godstransporter över Östersjön.

– Nu tar vi första steget i vår introduktion av en ny, innovativ lösning för sjötransporter direkt till centrala Sverige och Mälarenregionen, säger Fredrik Hermansson, vd för Lakeway Link i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Lakeway Link är ensamma om att erbjuda en schemalagd RoRo-trafik för tunga och omfångsrika laster mellan dessa två destinationer. Förbindelsen är tänkt att lätta på de överbelastade väg- och järnvägsnäten i Europa och bidra till minskad trafikstockning och miljöpåverkan. Noterbart är att transporten genomförs utan att lastbilschaufförerna behöver vara med ombord.

– Det är ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella vägtransporter med jämförelsevis låg miljöpåverkan. Eftersom lastbilsförarna inte behöver följa med ombord utan kan lämna sina trailers vid kaj, frigör vi också kapacitet för åkerierna, som ofta har brist på förare, säger Fredrik Hermansson.

För denna nya linje används M/S Lakeway Express, ett RoRo-fartyg(roll on roll off) under svensk flagg med hemmahamn i Västerås, där även Lakeway Links huvudkontor ligger. Fartyget, som kan lasta 1625 körfältsmeter motsvarande ungefär 108 trailers, är också anpassat för speciella projektlast och andra tunga transporter. Resan mellan OT Port Gdynia och Södertälje tar ungefär 22 timmar, och det finns planer på att utöka trafiken till Västerås via Mälaren efter 2026, i samband med ombyggnationen av Södertälje sluss.

Denna nya tjänst förbättrar inte bara transportmöjligheterna till och från Mälarregionen, utan underlättar även transporter till ytterligare destinationer i Sverige och Norge. Gdynia fungerar samtidigt som en vital knutpunkt för både europeisk och interkontinental sjötrafik, vilket stärker dess roll som en central omlastningshamn.

Lakeway Link inviger sin nya RoRo-förbindelse mellan Gdynia i Polen och Södertälje den 21 maj.
Pressbild, Lakeway Link

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 08:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:02

Efter guldcoachens besked – nu lämnar även Brugué

SBBK

Herrarnas coach, Sergi Brugué
Bild: SBBK

Under måndagen meddelade SBBK att damernas coach, Bernat Canut, lämnar. Nu går även herrarnas coach, Sergi Brugué, skilda vägar. – Efter fem otroliga år är det dags för mig att säga adjö till SBBK, säger Brugué.

Efter fem säsonger avslutar Sergi Brugué sitt samarbete med SBBK. Sergi, som anlände till Södertälje från Barcelona, har under sin tid i klubben framgångsrikt lett herrlaget i Svenska Basketligan, SBL Herr.

(Annonslänk)

– Dessa år har varit fyllda med oförglömliga minnen, vänskaper och utveckling både på och utanför planen. Jag är tacksam för varje ögonblick och alla som har varit en del av denna resa. Även om jag lämnar kvarstår minnena och lärdomarna hos mig för alltid. Södertälje kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta! Jag önskar klubben allt det bästa i framtiden, säger han.

Ludde Degernäs, sportchef för SBBK, uttrycker sin uppskattning för tiden tillsammans med coach Sergi.

– Det har varit kul att få följa med coach Sergis resa. Han kom hit som ungdomstränare i klubben och har jobbat hela vägen upp till seniorlagen. Sergi har alltid jobbat med ett leende på läpparna och spridit bra energi i klubben och hjälpt många av våra ungdomar att utvecklas under många år. Lycka till i framtiden på din fortsatta resa, vi ser fram emot att följa dig, säger Ludde Degernäs, sportchef SBBK.

Samtidigt lämnar guldcoachen Bernat Canut klubben efter att ha förärat damlaget med dubbla guld i både Svenska Cupen och SM.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 00:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors