Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Så vill kommunen lösa boende för våldsutsatta kvinnor

Nycklar Pexels

Foto: Pexels

Kommun har gett Norconsult i uppdrag att hitta sätt att underlätta för våldsutsatta personer att hitta stadigvarande boende. Målet är att skapa en modell för att stödja denna utsatta grupp.

Norconsult har påbörjat ett uppdrag på uppdrag av Södertälje kommun för att undersöka hur våldsutsatta personer kan få bättre tillgång till långsiktigt boende. Målet är att utveckla ett arbetssätt som socialkontoret i kommunen sedan kan implementera för att hjälpa denna utsatta grupp att finna trygga bostäder.

– Målgruppen avser i huvudsak kvinnor som behöver en ny eller egen bostad för att undkomma våld. Många gånger önskar de kunna bo kvar i kommunen, ibland i en specifik stadsdel, eftersom de ofta har minderåriga barn som vill gå kvar på skola och förskola, säger Nora Harms, samhällsplanerare på Norconsult och expert inom dialogarbete och social hållbarhet.

(Annonslänk)

Våldsutsatta personer har ofta svårt att få tillgång till ordinarie bostadsmarknad på grund av ekonomiska svårigheter, ofta en följd av våldet de utsatts för. En trygg och långsiktig boendesituation är ofta ett första viktigt steg mot ett liv fritt från våld. Socialkontoret i Södertälje vill förbättra stödet till dessa individer genom att utveckla samarbetsmodeller med lokala hyres- och bostadsbolag.

– De mest akuta ärendena kan lösas. Det som behövs är något permanent. Syftet är att identifiera hyres- och bostadsbolag som vill samarbeta utanför kommunens redan etablerade samarbeten där det är kommunen som hyr lägenheten, säger Cecilia Sjölin, planarkitekt på Norconsult med stor erfarenhet av kommunala processer och projektledning.

Sjölin förklarar vidare att de ska undersöka om hyresvärdarna erbjuder andra typer av kontrakt än förstahandskontrakt, hur de förmedlar sina hyreskontrakt, om de kan ge förtur, vilka krav som ställs och vilka samarbetsmöjligheter de har med kommunen för att hjälpa våldsutsatta.

Uppdrag inkluderar även att skapa en helhetsbild över hyres- och bostadsbolag i Södertälje samt att sammanställa deras villkor och krav för uthyrning. Detta omfattar exempelvis krav på inkomst och sysselsättning samt möjligheten att göra undantag för våldsutsatta.

Kommunen hoppas att projektet ska leda till ett samarbete med hyres- och bostadsbolag som är seriösa i sitt engagemang för att stödja våldsutsatta. Norconsults uppdrag beräknas vara klart i juli 2024.

– Vi kommer inte leverera en skrivbordsprodukt i det här fallet. Snarare kommer vi lägga grunden för ett arbetssätt som kommunen sen kan ta över och jobba vidare på, säger Nora Harms.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 19:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 19:30

Lindholm utses som ny ordförande för LO

Byggnads

Johan Lindholm
Foto: Byggnads

Byggnads ordförande Johan Lindholm utses som ny ordförande för LO efter att valberedningens tidigare förslag drog sig ur. Lindholm har en lång karriär bakom sig inom fackföreningsrörelsen och har lett Byggnads sedan 2012.

Valberedningen i LO presenterade på lördagen Johan Lindholm, nuvarande förbundsordförande för Byggnads, som ordförande för LO. Lindholm, 60 år gammal och uppvuxen i Södertälje, har varit aktiv inom Byggnads sedan 2012 och har en lång erfarenhet av fackligt arbete.

(Annonslänk)

– Mitt stora grattis till Johan Lindholm! Han är en tydlig debattör inom LO och kommer kunna bli en viktig röst i samhällsdebatten, säger Lars Hildingsson, vice ordförande för Byggnads som kommer därmed bli ordförande för Byggnads.

Den ursprungliga kandidaten till posten som LO-ordförande, Pim Van Dorpel, meddelade sitt avhopp strax innan LO-kongressen skulle öppna. Detta ledde till ett intensivt arbete inom valberedningen för att hitta en ny kandidat.

Efter noggrant övervägande föreslogs Lindholm, som har gjort sig känd för sitt starka ledarskap inom byggsektorn.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 10:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 19:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors