Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

BILDEXTRA: Här bekämpas branden i Weda

IMG_1125

Foto: Micheal Lundqvist

Branden som utbröt tidigt på tisdagsmorgonen klockan 04:00 var inte helt släckt vid lunchtid, men den var under kontroll.

Läs även: – Kraftig brand på bilfirma i Wedas industriområde

Branden i Weda syntes från centrala Södertälje
Foto: Alexander Isa

Foto: Micheal Lundqvist

Foto: Micheal Lundqvist

Foto: Micheal Lundqvist

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 13:01
Senast uppdaterad: 24 april 2024 14:53

SENASTE NYTT: Två barn avlidna – Två personer anhållna

Polis-1

Foto: Shamash Oyal

En allvarlig incident i en bostad i Lina Hage under tisdagskvällen resulterade i två mindreårigas död. Polisen har gripit två personer som nu är anhållna misstänka för mord.

Polis och ambulans kallades till en bostad i Lina Hage klockan 20:00 på tisdagen efter rapporter om ett allvarligt brott.

Inledningsvis var polisen förtegen om detaljer men betonade att en omfattande utredning pågick för att klarlägga händelseförloppet. Polisen kunde på onsdagsmorgonen bekräfta att vid ankomsten påträffades två minderåriga barn skadade, som senare avled till följd av sina skador.

”Två minderåriga barn har avlidit efter att ha anträffats livlösa i en bostad i Södertälje. Två vuxna familjemedlemmar en man och en kvinna har gripits och anhållits misstänkta för mord. En av de vuxna var skadad och behövde sjukhusvård. I övrigt är skadeläget oklart.”, skriver polisen i ett pressutskick.

Tekniker från polisen anlände till platsen strax efter klockan 23 på tisdagskvällen för att samla bevis och genomföra en detaljerad brottsplatsundersökning. Ett stort område runt bostaden spärrades av för att möjliggöra en noggrann teknisk undersökning.

Två personer anhållna.

­– Förundersökningen är inledd och vi har anhållit två personer på sannolika skäl misstänkta för mord. Ett intensivt utredningsarbete pågår. Förhör kommer att hållas och en brottsplatsundersökning ska genomföras, säger senior åklagare Ulrika Rosén som leder förundersökningen i ett pressmeddelande.

Läs även: – Minderåriga skadade i bostadsområde – Två gripna

Polisens tekniker på plats i sambadn med händelsen
Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 11:09
Senast uppdaterad: 24 april 2024 11:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors