Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Liberalerna – Vi måste våga prata positivt om Södertälje

GRCity

Foto: GRW Media/Södertälje City

Det finns många problem i världen, likaså i Södertälje. Det handlar om skjutningar, kriminalitet, segregation, korruption, arbetslöshet och så vidare. Överallt i världen finns det stora problem och mycket lidande. Samhället ska göra allt vi kan för att jobba mot dessa problem. Vi ska inte blunda för problemen, men vi behöver inte heller skylta med dem.

Staden och folket har tyvärr fått ett dåligt rykte, det har till och med gått så långt att invånare i staden skäms över att berätta att de är från Södertälje. Vi är många som inte är födda här utan har flyttat hit från andra delar av Sverige och som möts av förvånade och oroade ansiktsuttryck när vi berättat att vi ska flytta till Södertälje.

(Annonslänk)

Det är viktigt att vi från politiskt håll väljer att tala väl om Södertälje och våra invånare. Det är viktigt att vi visar stolthet för vår stad. För när vi inte gör det och bara låter bilden av Södertälje vara negativ så skapar det en självuppfyllande profetia. Vi får generationer som växer upp med en sargad självbild och med misstro till samhället.

När förtroendet och tilliten till samhället är svag får kriminella krafter chansen att greppa tag i den unga generationen. Den negativa mediebilden och det dåliga ryktet har gjort att det finns en misstänksamhet mot oss som kommer från Södertälje. Det gör det svårare att slå sig in på arbetsmarknaden vilket leder till högre arbetslöshet och befäster samhällsproblemen. 

”Det krävs ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom.”

För att kunna vända på den här utvecklingen krävs det ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom. Det behövs en vision om vad staden ska bli och hur vi ska ta oss dit. Något som var och en kan hänga upp lite av sitt hopp på.

Tyvärr tycks det inte finnas några sådana visioner från den politiska ledningen. Istället för att skapa hopp pratar man bara om problemen, kanske för att problembeskrivningen är det enda man kan komma överens om.

Liberalerna tror på ett Södertälje där vi garanterar varje individs rätt att forma sitt eget liv utan att utsättas för diskriminering. Din bakgrund ska inte avgöra din framtid. Södertälje ska vara en möjligheternas stad, som inte misstänkliggör entreprenörer och ideella föreningar som försöker skapa mervärde trots svåra förutsättningar. Vi vill berätta för omvärlden om Södertälje, om vår gästvänlighet, vår mångfald och det starka engagemanget som finns för lokalsamhället. Vi tror på en stad som uppmuntrar och bejakar sina invånare. Tillsammans kan vi ändra bilden av Södertälje. 

Metin Hawsho, (L) gruppledare
Victor Zetterman, (L), ordförande
Sevina Salci, (L)
Viveca Rabenius, (L) 
Gabriel Gawrye (L)
Evelyn Paz (L) 
Anton Holmlund, (L) 
Alvin Hanna (L) 
Kristina Perols (L)
Hanna Hanna (L) 
Maria Safar (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:54

Frontalkrock mellan buss och personbil – två skadade

IMG_4581

Foto: Alexander Isa

En allvarlig kollision mellan en personbil och en buss inträffade på Mariekällgatan under tisdagskvällen. Två personer fördes till sjukhus med skador.

– En buss och en personbil ska ha krockat. Två personer ska ha förts till sjukhus på egen hand, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

(Annonslänk)

En trafikolycka inträffade på Mariekällgatan strax vid klockan 22:30 på tisdagskvällen, där en personbil och en buss var inblandade. Olyckan orsakade stopp i trafiken i båda riktningar medan räddningstjänst och polis arbetade på platsen.

Enligt uppgifter från räddningstjänsten skadades minst två personer i olyckan och har förts till sjukhus för vård. Skadeläget för de inblandade är ännu inte klart. Både den drabbade personbilen och bussen ska bärgas från olycksplatsen.

Polisen kommer att upprätta en anmälan för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2024 23:46
Senast uppdaterad: 24 april 2024 11:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors