Företag i fokus:

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Kommunen förbereder stort Valborgsfirande

Valborg

Arkivbild: Shamash Oyal

Den 30 april förvandlas Södertälje Stadspark till en festplats full av aktiviteter, musik och gemenskap för att fira Valborgsmässoafton. Ett evenemanget som är öppet för alla och lovar ett fullspäckat schema.

– Vi ser fram emot en dag där vi hoppas få träffa många barn och vuxna som kommer hit för att umgås och ha kul tillsammans. Och självklart har vi beställt bra väder, säger Linda Färggren, gruppledare Näringslivsavdelningen, Södertälje kommun och projektledare för valborgsfirandet.

(Annonslänk)

Södertälje kommun välkomnar invånare och besökare att delta i årets Valborgsfirande i hjärtat av staden. På programmet står en rad aktiviteter som sträcker sig över hela dagen och erbjuder något för alla. För de yngre besökarna finns ansiktsmålning och roliga spel som jättebasket, medan matentusiaster kan njuta av ett varierat utbud från lokala food trucks som serverar allt från street food till traditionella rätter.

Underhållningen på scen inleds med en interaktiv allsångssession med Joel Holm och Marina Nyström från Kultur 365, där publiken får chansen att sjunga med och bidra med egna låtförslag. Kulturskolan tar över scenen på eftermiddagen med sång och poesi, och därefter följer musikaliska framträdanden av Viktoria Hjulström och Erik Hansson som väcker våren till liv med sina melodier.

Kvällens huvudnummer inkluderar en imponerande körprestation av Rosenborgsskolans musikprofiler från årskurserna 7-9, under ledning av Carina och Staffan Lindström. Dagens festligheter kulminerar med ett inspirerande vårtal av Kristoffer Oloffson från Södertäljepolisen och tändningen av majbrasan klockan 18:45, där kören ackompanjerar med vårsånger.

– Valborg är en viktig tradition och det känns jättekul att kommunen håller i firandet. Vi vill att dagen ska ha fokus på Södertälje och vi kommer därför att få se flera härliga framträdanden på scen av både barn och vuxna från just Södertälje, säger Linda Färggren.

Valborgsfirandet i fjol.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 18:00
Senast uppdaterad: 22 april 2024 17:58

Hon utses till ny chef på Scania – ”Jag är väldigt glad”

Sara Scania

Pressbild: Scania

Sara Forsberg, med en gedigen karriär inom Scania, tar ett steg upp i karriären som ny chef. Hon blir blir ny chef för Forskning & Utveckling och Brand Identity Development och kommer att ingå i Scanias verkställande ledning.

– Jag är glad över att välkomna Sara Forsberg till verkställande ledningen. Hennes breda tekniska kunskap från olika delar av företaget tillsammans med ett starkt ledarskap kommer vara ett fantastiskt bidrag till Scanias framtida erbjudande av hållbara premiumprodukter, säger Christian Levin, VD och koncernchef Scania och TRATON Group. 

(Annonslänk)

Sara Forsberg, som har varit en del av Scania sedan 2001, kliver nu upp som chef för Forskning & Utveckling samt Brand Identity Development.

Forsberg har tidigare innehaft flera ledande positioner inom företaget, senast som tillförordnad chef för Fordonsutvecklingen på Scania R&D i Södertälje. Hennes erfarenhet och expertis inom fordonsutveckling, modularisering och validering är centrala i hennes nya roller. Med en civilingenjörsexamen i Ergonomisk Design och Produktion från Luleå Tekniska Universitet, är Forsberg väl förberedd för att leda och utveckla Scanias framtida produktplanering och innovationer.

Hon kommer att arbeta tätt med sitt team och TRATON GROUP för att snabbt kunna införa hållbara lösningar på marknaden, med fokus på att skapa värde för kunderna och stärka varje varumärkes unika identitet. Sara Forsberg tillträder tjänsten den 1 maj.

– Jag är väldigt glad över att ta mig an denna nya roll i ett så viktigt och spännande skede av Scanias resa, med en del utmaningar, men också många spännande möjligheter framför oss, säger Sara Forsberg. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 16:25
Senast uppdaterad: 22 april 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors