Företag i fokus:

Södertälje lär hamna i SHL – förr eller senare

185kBG7

SSK har varit utanför högstaligan ända sedan säsongen 2011/2012 och kämpat på i Hockey Allsvenskan, men kommer troligtvis ta sig tillbaka till finrummet förr eller senare. I den här artikeln lyfter vi fram några tunga argument som talar för det.

Anrika Södertälje – med sju SM-guld på meritlistan, varav det senaste 1985 – är långt ifrån någon sportslig storhetstid, men framtiden ser ändå mycket ljus ut för Sportklubben.

Det är mycket som talar för Södertälje långsiktigt. Inte minst den ovanligt gedigna hockeykulturen som finns i kommunen. Södertälje är en genuin hockeystad och SSK engagerar samt berör på bred front.

Sportklubben har en stor kärna av fans som går på matcherna, oavsett med- eller motgång, och det finns dessutom många supportrar utanför kommungränserna.

Faktumet att Södertälje har ett starkt näringsliv, där många företag sponsrar SSK, lägger också en bra grund. Gigantiska Scania är förstås dragloket i sammanhanget, men det finns även många medelstora och små företag som har en stor passion för kommunens hockeystolthet.

Lägg därtill att SSK har en bra organisation på många fronter. Inte minst i form av sportchefen Emil Georgsson, som har en enorm fingertoppskänsla och är skicklig på att bygga lag. Georgsson har bland annat hyllats på Sportbloggare.com och lyfts fram som en av Sveriges bästa sportchefer.

Scaniarinken är dessutom en härlig arena som utan tvivel håller SHL-klass och är en av de främsta i HockeyAllsvenskan.

Konkurrensen i Hockey Allsvenskan är emellertid oerhört hård och det finns många klubbar med goda resurser som konkurrerar om SHL-platsen. Det är ett tufft läge med endast en enda SHL-plats som står på spel varje säsong, men Södertälje kommer avancera i seriesystemet förr eller senare om klubbledningen sköter sina kort rätt och utnyttjar alla fördelar som klubben har.

Det är dessutom långt ifrån omöjligt att seriesystemet görs om på sikt och att SHL utökas med fler lag med allt vad det skulle kunna innebära för SSK:s möjligheter att ta nästa sportsliga steg.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 03:07
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:08

SMHI varnar för kraftiga vindar i kombination med snöfall

Vinter Snö Foto: Creative Commons.

Foto: Creative Commons.

SMHI varnar för intensiva snöfall och starka vindar över Stockholmsområdet, inklusive Södertälje. Allmänheten uppmanas att vara försiktiga och förbereda sig för möjliga störningar.

En gul varning har utfärdats av SMHI som svar på väderförhållanden som väntas drabbas av tilltagande ostliga vindar och snöbyar från havet.

Detta förväntas påverka Stockholmsområdet, däribland Södertälje, med start på kvällen under tisdagskvällen, från 19:00, och väntas fortsätta fram till klockan 18:00 på onsdagen.

– Då det är kallt med flera minusgrader är snön mycket lätt och fluffig. Vilket i samband med upp till frisk vind gör den drivbenägen och kan även orsaka siktnedsättning. Det närmsta dygnet väntas 1-2 dm, med stora lokala variationer, skriver SMHI på sin hemsida.

Vidare informerar SMHI att allmänheten bör förbereda sig på svårigheter i trafiken, inklusive långsammare färdtider på grund av halka, dålig sikt, och snödrev. Även kollektivtrafiken kan komma att påverkas med förseningar och inställda avgångar.

– Det är osäkert hur länge snöbyarna fortsätter att bildas och dra in över land, skriver SMHI.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 23:19
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:19

Italienskt lyxmärke vinner strid mot Södertäljeföretag

Dokument-skriva-avatal

Foto: Pexels

I en nyligen avgjord rättsstrid har italienska lyxmärket Missoni S.p.A. vunnit över ett Södertäljebaserat företag gällande varumärkesintrång. Patent- och registreringsverket (PRV) beslutade att häva registreringen av varumärket MISS ON, vilket pekades ut för att vara förväxlingsbart med Missonis.

Missoni, ett italienskt lyxmärke, har framgångsrikt bestridit registreringen av varumärket MISS ON. Invändaren hävdade att det nya märket var för likt deras tidigare registrerade EU-varumärken, vilket innebar en risk för förväxling.

Missoni innehar ett flertal varumärken med giltighet i Sverige, inkluderande och bestående av ordet MISSONI, som använts i omfattande skala genom samarbeten med bland annat Lindex och återförsäljare över hela landet. De argumenterade att deras etablerade närvaro och användning av varumärket MISSONI i Sverige förstärker risken för förväxling.

Södertäljeföretaget försvarade sitt varumärke MISS ON genom att hävda dess unikhet och låg risk för förväxling. De påpekade skillnaden i stavning och betydelse, där MISS ON översätts till ”Fröken på”, medan Missoni är ett efternamn utan direkt översättning. De framhävde även särskrivningen i webbadressen, miss-on.se. Trots dessa argument anser PRV att likheterna och identiteten mellan varorna var så pass stora att det fanns en förväxlingsrisk och beslutar att häva Södertäljeföretagets registreringen av varumärket MISS ON.

”Vid en samlad bedömning, särskilt med beaktande av identitetenmellan varorna, finner PRV att innehavarens märke uppvisar sådana likheter med det tidigare varumärket att det finns en risk att de kan förväxlas.”, skriver PRV i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors