Företag i fokus:

Södertälje lär hamna i SHL – förr eller senare

185kBG7

SSK har varit utanför högstaligan ända sedan säsongen 2011/2012 och kämpat på i Hockey Allsvenskan, men kommer troligtvis ta sig tillbaka till finrummet förr eller senare. I den här artikeln lyfter vi fram några tunga argument som talar för det.

Anrika Södertälje – med sju SM-guld på meritlistan, varav det senaste 1985 – är långt ifrån någon sportslig storhetstid, men framtiden ser ändå mycket ljus ut för Sportklubben.

Det är mycket som talar för Södertälje långsiktigt. Inte minst den ovanligt gedigna hockeykulturen som finns i kommunen. Södertälje är en genuin hockeystad och SSK engagerar samt berör på bred front.

Sportklubben har en stor kärna av fans som går på matcherna, oavsett med- eller motgång, och det finns dessutom många supportrar utanför kommungränserna.

Faktumet att Södertälje har ett starkt näringsliv, där många företag sponsrar SSK, lägger också en bra grund. Gigantiska Scania är förstås dragloket i sammanhanget, men det finns även många medelstora och små företag som har en stor passion för kommunens hockeystolthet.

Lägg därtill att SSK har en bra organisation på många fronter. Inte minst i form av sportchefen Emil Georgsson, som har en enorm fingertoppskänsla och är skicklig på att bygga lag. Georgsson har bland annat hyllats på Sportbloggare.com och lyfts fram som en av Sveriges bästa sportchefer.

Scaniarinken är dessutom en härlig arena som utan tvivel håller SHL-klass och är en av de främsta i HockeyAllsvenskan.

Konkurrensen i Hockey Allsvenskan är emellertid oerhört hård och det finns många klubbar med goda resurser som konkurrerar om SHL-platsen. Det är ett tufft läge med endast en enda SHL-plats som står på spel varje säsong, men Södertälje kommer avancera i seriesystemet förr eller senare om klubbledningen sköter sina kort rätt och utnyttjar alla fördelar som klubben har.

Det är dessutom långt ifrån omöjligt att seriesystemet görs om på sikt och att SHL utökas med fler lag med allt vad det skulle kunna innebära för SSK:s möjligheter att ta nästa sportsliga steg.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 03:07
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:08

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors