Företag i fokus:

Södertälje lär hamna i SHL – förr eller senare

185kBG7

SSK har varit utanför högstaligan ända sedan säsongen 2011/2012 och kämpat på i Hockey Allsvenskan, men kommer troligtvis ta sig tillbaka till finrummet förr eller senare. I den här artikeln lyfter vi fram några tunga argument som talar för det.

Anrika Södertälje – med sju SM-guld på meritlistan, varav det senaste 1985 – är långt ifrån någon sportslig storhetstid, men framtiden ser ändå mycket ljus ut för Sportklubben.

Det är mycket som talar för Södertälje långsiktigt. Inte minst den ovanligt gedigna hockeykulturen som finns i kommunen. Södertälje är en genuin hockeystad och SSK engagerar samt berör på bred front.

Sportklubben har en stor kärna av fans som går på matcherna, oavsett med- eller motgång, och det finns dessutom många supportrar utanför kommungränserna.

Faktumet att Södertälje har ett starkt näringsliv, där många företag sponsrar SSK, lägger också en bra grund. Gigantiska Scania är förstås dragloket i sammanhanget, men det finns även många medelstora och små företag som har en stor passion för kommunens hockeystolthet.

Lägg därtill att SSK har en bra organisation på många fronter. Inte minst i form av sportchefen Emil Georgsson, som har en enorm fingertoppskänsla och är skicklig på att bygga lag. Georgsson har bland annat hyllats på Sportbloggare.com och lyfts fram som en av Sveriges bästa sportchefer.

Scaniarinken är dessutom en härlig arena som utan tvivel håller SHL-klass och är en av de främsta i HockeyAllsvenskan.

Konkurrensen i Hockey Allsvenskan är emellertid oerhört hård och det finns många klubbar med goda resurser som konkurrerar om SHL-platsen. Det är ett tufft läge med endast en enda SHL-plats som står på spel varje säsong, men Södertälje kommer avancera i seriesystemet förr eller senare om klubbledningen sköter sina kort rätt och utnyttjar alla fördelar som klubben har.

Det är dessutom långt ifrån omöjligt att seriesystemet görs om på sikt och att SHL utökas med fler lag med allt vad det skulle kunna innebära för SSK:s möjligheter att ta nästa sportsliga steg.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 03:07
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 15:08

Högre elnätsavgifter väntar Telge Näts kunder

Telge

Foto: Alexander Isa

Från årsskiftet kommer Telge Näts kunder att få högre elnätsavgifter. Prisökningen beror på stigande kostnader för drift och underhåll samt behovet av stora investeringar i elnätet.

Telge Nät aviserar nu om höjda elnätsavgifter från 1 januari 2024. Enligt marknadschefen Anders Björklin beror prisökningen främst på ökade priser hos regionnätet, stigande räntekostnader och fortsatt hög inflation som driver upp bolagets kostnader.

Samtidigt investerar Telge Nät 720 miljoner de kommande fyra åren för att rusta elnätet inför ökad elektrifiering i samhället. Bara under 2024 satsar man 180 miljoner på utbyggnad och modernisering.

– Vi har en utmanande situation att hantera. Våra driftskostnader fortsätter att öka till följd av hög inflation och stigande räntor. Samtidigt befinner vi oss mitt uppe i en digitaliserings- och elektrifieringsresa som inte kan sättas på paus, säger Anders Björklin.

För en typisk villakund innebär de nya priserna en årlig kostnadsökning på cirka 1000 kronor. Motsvarande höjning för en lägenhetskund beräknas bli 75 kronor per år.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 15 december 2023 02:50

Får böter efter ett besök av Kemikalieinspektionen

IMG_0957

Foto: Shamash Oyal

Kemikalieinspektionen har beslutat att påföra Skalhuset i Södertälje en miljösanktionsavgift. Detta för att ha importerat en elektronikprodukt för försäljning utan korrekt märkning.

Enligt regler som styr farliga ämnen i elektrisk och elektronisk utrustning måste produkter märkas med kontaktuppgifter till importören, för att kunna spåra farliga ämnen.

I september i år upptäckte Kemikalieinspektionen vid en inspektion att elektronikprodukten Onikuma K16 Gaming Headset, som Lowwi förvärvat till sitt sortiment, saknade en sådan märkning.

I ett nytaget beslut har inspektionen nu ålagt Lowwi AB att betala sanktionsavgiften på 20 000 kronor för den tidigare regelöverträdelsen, detta trots att företaget tog då bort produkten från försäljning.

Enligt Kemikalieinspektionen finns det grund för att besluta om avgiften, eftersom Skalhuset, Lowwi AB, valde att släppt ut produkten med bristande märkning på marknaden.

Lowwi AB har nu tre veckor på sig att överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 14 december 2023 20:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors