Företag i fokus:

Södertäljebor betalar upp till 60 procent mer för bilförsäkring

Bil Car Pixnio Merce

Foto: Pixnio

Äger du en bil och bor i ett område som polisen beskriver som ett ”utsatt område” i Södertälje? Då är din bilförsäkring betydligt dyrare än i lyxkvarteren, rapporterar jämförelsetjänsten Zmarta.

Boende i särskilt utsatta områden i Södertälje, inklusive Ronna, Lina, Gena, Saltskog och Hovsjö, står inför avsevärt högre kostnader för bilförsäkringar än genomsnittet i Sverige, med priser som överstiger även de i exklusiva områden som Djursholm och Östermalm.

– Att människor som bor i områden med lägre inkomster måste betala mer för bilförsäkringen känns lite som upp- och nervända världen. Men när försäkringsbolagen sätter sina premier tittar de på risken för bilskador och den är högre i särskilt utsatta områden än i övriga delar av landet. Det är den stora orsaken till att priserna skiljer sig så mycket, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta Försäkring.  

(Annonslänk)

En genomgång av över 15 000 bilförsäkringar av jämförelsetjänsten Zmarta avslöjar att helförsäkringen, som normalt kostar runt 5 900 kronor, kan uppgå till närmare 8 700 kronor i dessa utsatta områden – en ökning med 50 procent jämfört med resten av landet och till och med mer än i exklusivare områden. För halvförsäkringar är skillnaden ännu större, med en prisökning på över 64 procent, vilket pekar på en signifikant ekonomisk belastning för invånare i Sveriges mer utsatta områden.

Priset på bilförsäkringen beror inte enbart på var du bor. Faktorer som påverkar kostnaden inkluderar även ägarens ålder, bilens ålder, märke, körsträcka samt vilken typ av försäkring du väljer.

– Unga förare är generellt sett mer inblandade i trafikolyckor och vissa bilar kostar mer att laga. Det här vet försäkringsbolagen som sätter priserna därefter. För att hitta en så bra bilförsäkring som möjligt för dina behov behöver du därför vara aktiv och jämföra minst en gång om året, säger Åsa Hauer.

Faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen. Fakta Zmarta.
Körsträcka 
Ålder 
Bilmärke 
Bostadsort 
Omfattning 
Självrisknivå 
Olyckshistorik 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 04:33
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 09:33

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors