Företag i fokus:

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Flera fordon inblandade i olycka i centrala Södertälje

E2687025-D5C1-4A48-9F5F-836DBFBDF3AB

Läsarbild

En större sammanstötning inträffade i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt var tre fordon inblandade.

(Annonslänk)

På fredagskvällen, strax efter klockan 18, var tre fordon involverade i en olycka på Turingegatan i centrala Södertälje. Polis och räddningstjänst var snabbt på plats för att hantera situationen och återställa normal trafikflöde.

Olyckan resulterade i materiella skador på de involverade fordonen, men enligt uppgiftslämnare rapporteras inga allvarliga personskador.

Trafiken i området påverkades då fordon eventuellt krävde bärgning.

Läsarbild

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 19:14
Senast uppdaterad: 12 april 2024 19:17

Gruppledarna enas om en investering på 80 miljoner

434075089_442802988418977_5615229499714128913_n

Gruppledarna Linda Sjögren (V) och Anna Syrjänen (KD).
Pressbild

I en sällsynt samverkan presenterar Kristdemokraterna och Vänsterpartiet i Södertälje ett gemensamt yrkande om att omfördela kommunens överskott till trygghet och skolmiljöförbättringar.

– Vårt förslag är att ta 80 miljoner kronor från 2023 års resultat och dela 40 milkoner till en trygghetsfond och 40 miljoner till en NPF-anpassningsfond, skriver gruppladarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V), ett pressmeddelande.

Under dagens möte i kommunstyrelsen föreslog KD och Vänsterpartiet gemensamt att en del av Södertäljes kommunöverskott på 194,5 miljoner kronor ska investeras i invånarnas trygghet och en bättre skolmiljö. Mot bakgrund av årets positiva ekonomiska resultat, som överträffade budgeten med 94,7 miljoner kronor, argumenterar partierna för att nuvarande osäkra tider kräver aktiva insatser för medborgarnas välfärd.

(Annonslänk)

Förslaget innebär en omfördelning av 80 miljoner kronor från 2023 års resultat, där hälften avsätts till en nyinrättad trygghetsfond och den andra hälften till en NPF-anpassningsfond. Trygghetsfonden ska möjliggöra för civilsamhället och kommunens egna verksamheter att initiera projekt som ökar tryggheten i offentliga rum och stärker förebyggande åtgärder mot kriminalitet.

NPF-anpassningsfonden avser att förbättra skolmiljön genom anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), där insatserna spänner från mindre undervisningsgrupper till ökad kompetens hos skolpersonalen i NPF-frågor.

Gruppledarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V) understryker vikten av dessa investeringar som en väg mot en inkluderande och tryggare stad för alla Södertäljebor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 17:26
Senast uppdaterad: 12 april 2024 17:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors