Företag i fokus:

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Larm om stökig person – Polisen grep en med kniv

Polis

Arkivbild

Polisen grep en man i Södertälje, misstänkt för grovt brott mot knivlagen och narkotikabrott efter att ha uppträtt stökigt och burit kniv.

Polisen ingrep tidigt fredagsmorgon vid 07:40 efter larm om en man som uppträdde störande i Södertälje. Mannen, som uppges ha varit påverkad, skrek och hade en kniv i bakfickan när polisen anlände till platsen.

En polispatrull grep snabbt mannen, som nu misstänks för grovt brott mot knivlagen samt innehav av narkotika.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 13:05
Senast uppdaterad: 9 april 2024 13:05

Gymnasiet i Järna satsar på ny hantverksbyggnad

Jarna

Pressbild

Novalisgymnasiet i Järna tar ett steg mot hållbarhet genom att uppföra en ny hantverksbyggnad utrustad med ett innovativt solcellstak, framhävande deras åtagande mot en grönare framtid.

Under 2024 fortsätter Novalisgymnasiet i Järna sin expansion och hållbarhetsresa med tillägget av en ny hantverksbyggnad. Detta projekt, understött av Stiftelsen Skridskofabriken och designat av Pietsch Arkitekter, visar skolans engagemang för miljövänliga byggmetoder och energilösningar. Byggnaden, som använder KL-trä från svenska skogar för sin konstruktion, är ett exempel på hur skolor kan leda vägen mot en mer hållbar byggpraxis.

– Det är roligt att testa denna typ av tak därmed ligga i framkant när det gäller nya innovationer. Vi bygger i massivt KL-trä som är ett hållbart alternativt som ökar i popularitet och väljer även att ha ett helt integrerat solcellstak. På så vis satsar vi på ett hållbart byggande redan från scratch, säger Marcus Laurén från Stiftelsen Skridskofabriken.

(Annonslänk)

Särskilt anmärkningsvärt är projektets fokus på solenergi. Efter att ha övervägt flera alternativ, valde skolan SunRoof för deras integrerade solcellstak, vilket erbjuder både estetiska och ekonomiska fördelar. Detta val speglar inte bara skolans önskan om att minska sitt ekologiska fotavtryck utan också att harmonisera med den omgivande kulturmiljön i Järna.

– Vi har ett tight samarbete med kommunen, där miljön och kulturen är en viktig aspekt. Det är en viktig kulturmiljö i Järna och det har alltid varit viktigt att ta hänsyn till miljön och göra så fint avtryck som möjligt rent visuellt, där det släta integrerade taket passade bra, säger Marcus Laurén.

Med en taktäckning på 194 kvadratmeter, varav 156 kvadratmeter är aktiv solcellsarea, förväntas den nya byggnaden producera omkring 25,290 kWh el årligen. Slutbesiktningen är planerad till november 2024, med installationen av solcellstaket startande under sommaren. Detta projekt markerar ett viktigt steg för Novalisgymnasiet mot att bli en föregångare inom hållbar utbildning och byggande, visande att miljöansvar och pedagogisk innovation kan gå hand i hand.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 9 april 2024 02:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors