Företag i fokus:

DEBATT: (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Saltsjöbron Foto: Alex Isa

Saltsjöbron
Foto: Alexander Isa

Trafikverket planerade och öronmärkte pengar för att bredda, trafiksäkra och miljöförbättra Motorvägsbron över kanalen. Men efter kommunledningens kampanj mot projektet – till förmån för en lokal tunnel – har både arbete och finansiering stoppats. Resultatet för Södertälje kommun kan bäst beskrivas som en pyrrhusseger.

(Annonslänk)

Den ålderstigna genomfarten mellan Moraberg och Saltskog är i starkt behov av upprustning. Pulsådern kräver ökad kapacitet, högre säkerhet och effektivare bulleravskärmning. Inte minst bedöms fordonsflödet öka kraftigt när Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn invigs. Det var mot den bakgrunden som Robert Halef (KD) under förrförra mandatperioden agerade oförtrutet i riksdagens trafikutskott för att hitta en framtidslösning för den ökända ”Södertäljeproppen”. Noterbart i sammanhanget är att de relativt nya broarna i Vårby med tre körfält, jämfört med de tvåfiliga Södertäljebroarna från 1965, ska ersättas för att svälja de större trafikmängderna.

Det sårbara nålsögat hamnade i blixtbelysning när ett långtradarekipage kolliderade med brospannet midsommarafton 2016 – med ödesdigra konsekvenser för Mellansverige i allmänhet och Kringelstan i synnerhet som följd. Myndigheterna stod inledningsvis handfallna och kommunen tog på sig ledartröjan för att samordna nödvändiga insatser. Södergående fjärrtrafik leddes över Saltsjöbron, men där även centrala staden och Mälarbron fick sin beskärda del – vilket förklarar det hårdnackade motståndet mot en ombyggnad.

”Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till”

Kommunen har på eget initiativ tagit fram en tunnellösning, med dragning från trafikplats Moraberg till Nyköpingsvägen i centrum. Det som talar för förslaget är att Södertäljeborna får ytterligare en passage som knyter ihop västra och östra sidan. Sannolikt minskar också miljöproblematiken i Turinge- och Birkakorset, dessutom får vi en reservväg till E4/20. Det som talar emot förslaget är att statsmakterna slagit dövörat till, eftersom det främst handlar om en lokal förbindelse som bara marginellt gynnar den genomgående trafiken. Och följaktligen saknas finansiering helt.

Södertälje kommun befinner sig nu i limbo. Vi har inget stöd för tunnelkonceptet. Arbetet med breddningen av E4/E20 har avbrutits, hundratals miljoner har prioriterats om och inga miljö- och trimningsåtgärder är i sikte. Det senare är angeläget för att dels minska bullerstörningarna för villorna i Hagaberg och de kommande flerbostadshusen i kvarteret Sporren respektive Floretten på var sida om östra landfästet, dels möta expansionen hos våra två enastående världsföretag (redan idag pendlar 24 000 personer in till kommunen varje vardag.)

Tiden håller snabbt på att rinna ut för oss. Dagens status quo gagnar inte någon, varken Södertäljeborna, AstraZeneca, Scania, trafiken på Sveriges mest trafikerade motorväg eller vår gemensamma miljö. Åtgärder måste utredas, finansieras och förverkligas, allt ifrån uppgradering av befintlig infrastruktur till en ny förbifart.

Men när plan A, breddning av broarna över kanalen, lagts i malpåse och plan B, lokaltunnel under kanalen sågats, vilken är Boel Godners (S) och majoritetens plan C?

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande, stadsbyggnadsnämnden

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Bil voltade och landade på taket

IMG_2097

Läsarbild

En personbil voltade flera gånger och landade på taket. Räddningstjänst, ambulans och polis kallades till platsen.

Larmet inkom till SOS Alarm vid 19:30 på fredagskvällen. En personbil var inblandad i en singelolycka vid OKQ8 i Weda på Stockholmsvägen. Fordonet voltade av okänd anledning och landade på taket.

Räddningstjänst, ambulans och polis anlände snabbt till olycksplatsen.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig minst två personer i bilen vid olyckstillfället och fick hjälp av allmänheten att ta sig ut ur fordonet. Enligt uppgifte har ingen av personerna ådragit sig allvarliga skador.

En av de första personerna som kom till platsen var Michel Varli, ägare av restaurang Milano. Han befann sig vid OKQ8 när fordonet voltade cirka tre varv innan det landade på taket.

Michel Varli, ägare av restaurang Milano, först på plats

– Jag hörde en kraftig smäll och förstod att det var något allvarligt. Jag sprang dit och tillsammans med två andra slet upp dörrarna för att få ut personerna. Lyckligtvis kom ingen till skada, säger Michel Varli till Telgenytt.

Enligt Varli slets ena däcket av och bråte landade på vägen, vilket han och några andra såg till att flytta åt sidan för att trafiken skulle kunna flyta på. Vid 20-tiden väntade fordonet på att bärgas från platsen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 20:07
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 00:12

Milla Sjöstrand rankad som en av Sveriges största talanger

Milla, Foto Michiel Pompert

Milla Sjöstrand
Foto: Michiel Pompert

Milla Sjöstrand, 16, från Södertälje, har klättrat på Aftonbladets årliga ranking av Sveriges största talanger.

Aftonbladets Sportbladet har för tredje året i rad listat Sveriges mest lovande talanger inom olika sporter, och bland de topp 20 återfinns Södertäljes egna racingstjärna, Milla Sjöstrand. Milla, som är Sveriges snabbaste kvinnliga gokartförare, har imponerat stort på motorsportscenen och utses till Sveriges största talanger mellan 15 och 20 år. Hon avancerar från plats 20 förra året till plats 18 i år.

(Annonslänk)

Sjöstrand har deltagit i FIA:s satsningar på kvinnliga förare och tar nu sin karriär utomlands. Under 2024 tävlar hon för MP Motorsports kartingteam Kartstore Benelux i det nederländska mästerskapet.

Nu berättar hon för Aftonbladet om bytet till banracing och målsättningen att köra F1 i framtiden.

– Min målsättning är att utveckla min körning i en internationell miljö med ett bra team. Det är för mig ett nytt team, nytt chassi, ny motortyp, nya däck och nya banor, men jag vill göra bra resultat under säsongen även om det är mycket att lära mig så här i början, säger hon till tidningen.

Hon har dessutom även inlett ett samarbete med Minardi Management, vilket ger henne goda utvecklingsmöjligheter inom formelbilsracing på flera nivåer, inklusive F4, F1 Academy, Formula Regional, F3 och F2.

Milla Sjöstrand under F4-test i Italien i höstas.
Foto: FIA

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 17:15
Senast uppdaterad: 17 maj 2024 17:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors