Företag i fokus:

INSÄNDARE: KD firar 60 år – Ett parti byggt på oföränderliga värderingar

Anna Syr

Anna Syrjänen, KD
Foto: Södertälje kommun

”Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik”, det skriver Kristdemokraternas gruppledare Anna Syrjänen.

I dag, 20 mars 2024, är det 60 år sedan Kristdemokraterna bildades. Det var främst två skäl som fick våra pionjärer att bilda ett nytt politiskt parti. De reagerade starkt på den politiska utvecklingen i Sverige. De drevs av övertygelsen om att kristen människosyn och etik är avgörande för det goda samhällsbygget.

När Kristdemokraterna bildades år 1964 svepte en radikal förändringsvind över Sverige. Det skulle vara slutpratat om normer och fostran. Röster höjdes i stället för en etiskt neutral skola och stat. Ett återkommande krav var att samhället skulle befrias från sådant som förknippades med kristen etik. Bildandet av ett nytt politiskt parti blev därför ett motdrag. Allt sedan 1964 har Kristdemokraterna därför hävdat att det finns vissa värderingar som är värda att kämpa för över tid. Och en allmängiltig uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel.

Vår förste partiledare Birger Ekstedt påpekade: “Ju svagare den etiska värdegemenskapen är utvecklad i samhället, desto större risk för gruppmotsättningar och kaotisk samhällsutveckling och desto mer beroende blir samhället av yttre tvångsåtgärder.”

”Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt”

Alf Svensson som var vår partiledare i 31 år har tydliggjort att vi behöver ett gemensamt etiskt modersmål och att Sveriges etiska modersmål är den judisk-kristna etiken. Vi kristdemokrater hävdar att det finns värderingar som inte är valbara. Egentligen borde detta var en självklarhet. Flera av dagens stora samhällsproblem visar på just detta.

Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt från fel lika tydligt som öst och väst, syd och nord.

Vi är stolta över vår historia som vilar på två ben; den europeiska antinazistiska och den svenska folkrörelsebakgrunden. Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik.

Anna Syrjänen
Gruppledare KD

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 21:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors