Företag i fokus:

Stor donation: ”Många tror att katter klarar sig i det vilda”

Katt Pressbild, Mjau

Pressbild, Mjau

Den välkända tillverkaren av kattmat, Mjau, har än en gång tagit initiativ till att stödja hemlösa katter genom att distribuera över 10 ton kattmat till 45 olika katthem runtom i Sverige.

– Vi hoppas att maten mättar många hungriga kattmagar, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

(Annonslänk)

Denna gång inkluderar donationerna en anmärkningsvärd mängd på 220 ton kattmat specifikt till Södertälje Katthem, vilket bidrar till en betydande lättnad för katthemmens dagliga arbete.

Genom sin Gåvoshop, som lanserades 2020, fortsätter Mjau att engagera sig för välfärden hos hemlösa katter. Plattformen möjliggör för allmänheten att köpa matpaket som direkt går till katthem i behov, samtidigt som Mjau bidrar med ytterligare donationer av kattmat. Sedan starten har initiativet lett till distribution av hundratals ton mat, motsvarande över 638 310 portioner, vilket stödjer katthemmens insatser över hela landet.

Denna senaste donation understryker Mjaus åtagande att stötta katthemsarbete och adressera problemet med hemlöshet bland katter. Med över 100 000 hemlösa katter i Sverige, spelar dessa donationer en kritisk roll i att förbättra situationen för många djur.

– Många tror att katter klarar sig i det vilda – det är en bedrövlig missuppfattning. Precis som hundar behöver de vård, mat och omsorg för att må bra. Hemlösa katters liv kantas av skador, sjukdomar och svält. För dem kan en plats på ett katthem vara skillnad mellan liv och död, avslutar Lisa Müller.

Leveransen av den nyligen donerade kattmaten till de utvalda katthemen är planerad till vecka 12.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 09:20

DEBATT: Misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor

Södertälje kommun

Arkivbild

Initiativet tryggare Södertälje har tidigare lyfte behovet av samverkan mellan föreningsliv, kommun och kyrkor i syfte att få till ännu fler förebyggande insatser för att hejda ungdomsvåldet. Initiativet pekade också på behovet av att lyfta allt det positiva som sker i vår stad. Trots detta har tonläget trappats upp, vi ser tyvärr en trend där politiker, tjänstemän och enskilda poliser svepande och stigmatiserande pekar ut södertäljebor som presumtiva kriminella.

Att misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor och är definitivt inte till gagn för samverkan eller för den delen till polisens hjälp för att bekämpa kriminalitet.

Södertälje har fortsatt att förknippas med dödskjutningar, gängkriminalitet och handel med droger. Vi ser också en annan otrygghet, än den fysiska, växer sig allt starkare. Denna dubbla otrygghet ger de tre modiga skribenterna Hulya Koc, Sanny Shamoun och Yelda Hadodo uttryck för i sina insändare – å ena sidan hotet från den organiserade brottligheten å andra sidan konsekvenserna av stigmatisering av assyrier/syrianer som spridit sig.

Man ska naturligtvis inte förringa eller tiga ihjäl problem med kriminalitet. Det vill ingen! Samtidigt måste även konsekvenserna av en negativ bild av Södertälje och gruppen assyrier/syrianer som sprids börja belysas, analyseras och ifrågasättas. Vi möter många medlemmar som vittnar om samma utsatthet och exkludering som skribenterna ovan. Ungdomar av assyriskt/syrianskt ursprung, som på förhand känner sig utpekade som kriminella, stigmatiserade och utsatta, får begränsade livsval. 

”Man inte tycka annat än att det är märkligt och kan vara ett uttryck för strukturell diskriminering”

En oroväckande utveckling är också att allt fler blivit tysta, så väl enskilda som representanter för föreningar och organisationer, vågar inte ifrågasätta eller uttrycka sin åsikt offentligt. Det för tankarna till den tystnadskultur som fanns i våra hemländer och som alltjämt finns där.

Vi ser också att den assyrisk/syrianska representationen inom politiken och bland högre chefer i kommunen är nästintill obefintlig. Med tanke på att vi utgör 30-40 procent av södertäljeborna kan man inte tycka annat än att det är märkligt och kan vara ett uttryck för strukturell diskriminering. 

Kommunen har även svårt att marknadsföra sig som en bra plats att leva, arbeta och verka i. Att så mycket fokus och uppmärksamhet ges åt en klick som ägnar sig åt brott är inte konstruktivt och konsekvensen kan bli att brott och kriminalitet normaliseras och det är en farlig väg som vi bör undvika. Vi behöver oftare lyfta allt det goda och positiva som sker i Södertälje. För vilka andra kyrkor och föreningar kan samla flera hundra barn i regelbundna aktiviteter och flera tusen barn och deras familjer till ett jul- och luciafirande nyligen?

Ett varumärkesarbete bygger på att se, värdesätta och förmedla en identitet som är unik för Södertälje. Vad är mer unikt än Södertäljes befolkning, dess moderna historia, religionen och det rika unika natur- och kulturutbudet som finns här. 

Det pågår enorma ideella insatser varje dag för att ge barn och unga en meningsfull fritid. Vi behöver en dialog om hur vi tillsammans skapar bättre förutsättningar för det goda, för jämlikhet och inkludering som är minst lika viktigt som att bekämpa brottslighet. Nu måste alla goda krafter i vår stad stå enade, sluta smutskasta Södertälje och börja bygga tillit! 

Nedanstående organisationer, som tillsammans representerar en betydande andel av stadens medborgare, vill fokusera på det goda och kommer därför att bjuda in de politiska partierna till ett dialogmöte. 

För Initiativet tryggare Södertälje

Besim Aho,
ordf. S:t Jacobs församling

Birgitta Kaya,
ordf. S:t Afrem församling

Polin Shahho,
ordf. S:t Gabriel församling

Sonya Aho,
ordf. Assyriska föreningen

Siros Melkemichel,
ordf. Syrianska föreningen

Läs även: – Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2024 12:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Ryckte ut efter larm om brand på Scania

Brandkår

Arkivbild

En brand utbröt i en industribyggnad på Hertig Carls väg 10 under tisdagsförmiddagen. Räddningstjänsten och polis ryckte snabbt ut till platsen och lyckades snabbt få situationen under kontroll.

Tidigt på tisdagsförmiddagen, klockan 09.16, nåddes räddningstjänsten av ett larm från en person som observerat rök och eld i Scanias byggnad.

Räddningstjänsten, som snabbt anlände till platsen, bistods av polisen som hjälpte till med avspärrningar och utrymning av lokalen, medan räddningstjänsten fokuserade på släckningsarbetet.

Strax innan klockan 11:00 kunde polisen meddela att branden var släckt av räddningstjänsten, att ingen person har skadats, samt att det inte finns någon misstanke om brott.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2024 12:08
Senast uppdaterad: 9 januari 2024 12:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors