Företag i fokus:

DEBATT: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”

2C80BA41-A2BA-49D2-86C0-17BBC03FB9BE

Boel Godner(S), Kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun/Creative Commons.

Svar på Mats Siljebrands (KD) debattartikel : (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Alla partier i Södertälje inklusive KD har tillsammans drivit frågan om ytterligare en passage över eller under kanalen efter olyckan 2016. Flera andra har ställt sig bakom det. Det är bra.

Södertäljebron ägs dock inte av oss utan av staten och även nya passager kräver beslut av regeringen och planering av Trafikverket. Vi har inte heller makten att stoppa en breddning av Södertäljebroarna. Det hade varit bra med ytterligare passage innan breddning sker då det skulle innebära långa avstängningar som efter olyckan men det är bortom kommunens kontroll.

”Synd om KD lämnar vår gemensamma kamp”

Kommunen bestämmer inte vad som skrivs i nationell plan men vi driver de för vår egen kommun viktigaste infrastrukturfrågorna. Ytterligare passage är en av dem och det är synd om KD lämnar vår gemensamma kamp istället för att använda sina kontakter i regeringen för att arbeta för Södertäljes bästa.

Kommunens uppgift är att i dialoger med Trafikverket berätta vad som behövs här hos oss och varför men statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer.

Boel Godner(S)
Kommunstyrelsens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 20:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

MINGELBILDER v.51 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0004-3

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.50

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 00:22
Senast uppdaterad: 25 december 2023 00:22

Larm om brand i bostadsområde

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

På söndagsförmiddagen larmades flera räddningsenheter om en brand på Vinbärsvägen. Nödsamtal rapporterade om att branden inträffat i ett bostadsområde.

På söndagsförmiddagen ryckte räddningstjänst och polis ut efter att SOS Alarm vid 11:38 mottog larmsamtal om en brand på Vinbärsvägen i Ritorp. Branden, som rapporterats uppstå i en radhuslänga inom ett bostadsområde, krävde omedelbar insats från flera enheter för att kontrollera situationen.

– Vi har precis anlänt till platsen och har inte fått information om läget på plats än, säger en operatör från räddningstjänsten till Telgenytt.

För tillfället är både räddningstjänst och polis på platsen. Inga rapporter om personskador har inkommit efter branden i Ritorp.

Uppdatering:

– Det visade sig att det inte var någon brand, säger räddningstjänsten till Telgenytt och meddelar att de lämnat platsen.

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 december 2023 12:06
Senast uppdaterad: 24 december 2023 12:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors