Företag i fokus:

DEBATT: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”

2C80BA41-A2BA-49D2-86C0-17BBC03FB9BE

Boel Godner(S), Kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun/Creative Commons.

Svar på Mats Siljebrands (KD) debattartikel : (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Alla partier i Södertälje inklusive KD har tillsammans drivit frågan om ytterligare en passage över eller under kanalen efter olyckan 2016. Flera andra har ställt sig bakom det. Det är bra.

Södertäljebron ägs dock inte av oss utan av staten och även nya passager kräver beslut av regeringen och planering av Trafikverket. Vi har inte heller makten att stoppa en breddning av Södertäljebroarna. Det hade varit bra med ytterligare passage innan breddning sker då det skulle innebära långa avstängningar som efter olyckan men det är bortom kommunens kontroll.

”Synd om KD lämnar vår gemensamma kamp”

Kommunen bestämmer inte vad som skrivs i nationell plan men vi driver de för vår egen kommun viktigaste infrastrukturfrågorna. Ytterligare passage är en av dem och det är synd om KD lämnar vår gemensamma kamp istället för att använda sina kontakter i regeringen för att arbeta för Södertäljes bästa.

Kommunens uppgift är att i dialoger med Trafikverket berätta vad som behövs här hos oss och varför men statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer.

Boel Godner(S)
Kommunstyrelsens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 20:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Stormen Pia ställer till det – flera fordon inblande i olycka

IMG_7432

Läsarbild

Snö och blåst ställer till problem i jultrafiken, och under fredagen har en hel del trafikolyckor inträffat. Bland annat inträffade en olycka mellan Järna och Södertälje som involverade flera fordon.

– Det är två eller tre bilar som har kolliderat med varandra, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Enligt uppgifter har ingen person skadats, men däremot har de inblandade fordonen drabbats av plåtskador. Enligt trafikverket är ett körfält blockerat på E4 i norrgående rikting blockerat samt att olyckan har en stor påverkan på trafiken.

Även landsvägen mot Södertälje inträffade en olycka där ett fordon körde av vägen.

På grund av stormen Pia har SMHI under fredagen utfärdat en gul varning för hela Stockholmsområdet, inklusive Södertälje, med mycket blåst och snöfall som kan leda till trafikproblem. Bland annat varnas det för risk för halka, och bilister uppmanas att köra försiktigt.

Läsarbild

(Annonslänk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 14:59
Senast uppdaterad: 22 december 2023 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors