Företag i fokus:

KRÖNIKA: Ett ovärdigt slut på säsongen SSK

SO10167-scaled-e1711310096712-1536x1198-1

En bild som säger mycket, uppgivenhet och depp, haveri för SSK i kvartsfinalen mot BIK Karlskoga
Foto: Shamash Oyal

Slutspelet för SSK blev ett stort misslyckande. Man förlorade mot en motståndare som brann för uppgiften mer och BIK Karlskoga står därför med bägge benen i semifinal.

Och det finns inget att skylla på. Det är inte marginaler som avgör, det är inte oflyt. BIK Karlskoga var redo för det här ”kriget”. SSK hade hade den tveksamma formen och spelet från grundseriens sista fjärdedel med sig in i kvartsfinalen. Problemet med målskyttet började redan med drygt tio matcher kvar och spelet i övrigt hade börjat hacka redan då.

Laget stålsatte sig och lyckades besegra AIK och till slut Djurgården på hemmaplan i de sista omgångarna men känslan är att de matcherna sög musten ur laget. Resterande del har sett energifattigt och uppgivet ut.

Det blir supporterhjärtat som får tala i den här texten, mycket har redan sagts av spelare, ledare och supportrar under och efter kvartsfinalen mot BIK Karlskoga. Tar dock fasta på något som SSK:s sportchef Emil Georgsson sade till LT efter matchen:

”Vi har haft bra förutsättningar, vi har haft fansen med oss och klubben har backat upp oss, och vi betalar inte tillbaka ett jävla dugg

Ja det är så känslan är.

Man spände bågen högre än ifjol, kontinuiteten i lagbygget var viktigt sades det. Laget skulle vara mer erfaret, bredare och mindre känsligt för skador. Spelare adderades till laget som ”vet vad som krävs för att vinna”. Inget av det här syntes egentligen till i de fyra matcher som SSK ”deltog” i.

Hockeyklyschor, floskler och ord som används på repeat

Slätstruket är det som kommer upp på näthinnan för SSK:s insats . Ett lag var redo för slutspel och allt vad det innebär, ett lag var inte det. För SSK:s del var det nervöst, tafatt, otajmat och det syntes tydligare och tydligare ju längre matchserien fortgick.

”Det är nu det roliga börjar”, ”Vi ska vara som bäst i slutet av säsongen”. Är verkligen revanschsugna”. ”Vi vet vad vi kan och litar på processen”.Vi ska bli bättre för varje dag” – Meningar som används frekvent under en hockeysäsong men bara blir tomma ord när det för många slutar i besvikelse och känslan av att man inte ens faller med flaggan i topp.

Att det lilla extra hos SSKspelarana inte fanns att kräma ur blev som allra mest tydligast i 4:e matchen, som egentligen rann SSK ur händerna redan 3 minuter in i första perioden. Istället för den sista desperata pushen och på riktigt utmana Karlskoga så var det fortsatt de som kontrollerade tillställningen.

Många väntade på den stora stjärnans comeback, Linus Videll skulle bli den avgörande faktorn. Linus hann aldrig komma i form efter sin skadefrånvaro.
Foto: Shamash Oyal

För höga förväntningar?

Södertälje Sportklubbs representationslag var aldrig riktigt nära, det måste man vara ärlig att säga. I stridens hetta, inför och efter matcher så blir det lätt att sminka över sanningen. Den kan sammanfattas på ett enda sätt – Ett lag från Värmland hanterade från första nedsläpp de här matcherna på helt rätt sätt, åtta raka vinster i ljumna serielunksmatcher, tabellpalceringar hit och dit var helt utan betydelse.

SSK blev aldrig den lagmaskin som många hade förväntat sig. Kanske är det just de ”för höga” förväntningarna som gör att vi som följer laget nära känner oss blåsta på konfekten. Den nedåtgående spiral som laget hamnade i både spelmässigt som lag men också spelare för spelare borde kanske varit en varningsklocka.

Att under ordinarie serielunk där inte alla matcher är av ”slutspelskaraktär” spela på ett sätt och vinna matcher är en sak. Att sedan inte klara av att anpassa sig till det mer täta, fysiska och desperata spel som ofta krävs i slutskedet av en säsong säger något helt annat.

(Annonslänk)

Specialteams följde samma mönster som övriga moment i lagets spel. Boxplay fick laget och coachstaben inte ordning på alls under hela säsongen. Att gå in i ett slutspel och inte ha de rätta verktygen i sådana viktiga spelmoment sänker förutsättningarna rejält att bli framgångsrika i det samma.

Med dessa förutsättningar så är det med facit i hand inte en så stor skräll att BIK Karlskoga tar sig vidare till semifinal. Man hade som lag betydligt bättre fart på ”grejerna” än vad motsvarigheten från Södertälje hade.

”Frälsarens återkomst”

Många väntade på besked om när Linus Videll skulle göra comeback för laget i slutspelet, det var han som skulle göra det. Tyvärr verkade det som att stora delar av laget också gick och väntade in hans närvaro, likt ifjol så blev offensiven succesivt mer uddlöst efter hans skada. Enligt hans egna utsago så var foten inte helt redo för den belastning som slutspelshockey innebär och skulle vara mer redo i en semifinal. BIK Karlskoga skulle ”bara” klaras av först.

När man försöker se nyktert på varför säsongen slutade som den gjorde, är känslan att oavsett om Videll hade kommit in i slutspelet utan ett skadeuppehåll på två månader så hade utgången blivit den samma ändå. Helhetsintrycket är att det var krampaktigt i för många händer och fötter samtidigt för att resultatet skulle bli annorlunda.

Laget lyckades inte slå om och anpassa sig till den hockey som matchade BIK Karlskogas. De gick verkligen all in från första nedsläpp i första mötet lagen emellan, verkligen alla spelare i det laget var beredda att gå över lik för att gå vinnande ur striden. Så med formkurvor som gått åt olika riktningar och olika mindset att ta sig an uppgiften så är det inte en så stor skräll att BIK är vidare till semifinal. De var rustade för strid och förberedda på alla olika scenarier. SSK lyckades inte nollställa sig från en vacklande sista tredjedel på grundserien.

Det här blir min första och enda text om Södertälje Sportklubbs inte allt för lyckade slutspel säsongen 2023-24. Det här får sjunka in några dagar sedan är det dags att blicka framåt. Det mesta är sagt redan.

Hör gärna av er med synpunkter till oss. Vad vill ni läsa om? Vad saknar ni i vår bevakning om SSK? Era synpunkter hjälper oss att bli bättre.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 16:23
Senast uppdaterad: 25 mars 2024 16:50

Fordon voltade vid Nykvarn – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på onsdagseftermiddagen nära Nykvarn, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Enligt polisens uppgifter blev en äldre man fastklämd och fördes senare till sjukhus.

En man i 70-års ålder skadades i en singelolycka på väg 576 nära Nykvarn. Olyckan inträffade strax efter klockan 17 på onsdagen när han blev fastklämd efter att hans fordon voltade. Räddningspersonal lyckades få ut mannen från bilen, men skadeläget är i nuläget oklart. Den äldre mannen har förts till sjukhus för vidare kontroll.

I samband med olyckan var vägen svåråtkomlig i båda riktningarna, men kort efter incidenten kunde vägen öppnas upp för trafik och fordonet bärgades från platsen.

Enligt polisen kommer en anmälan om vårdslöshet att upprättas.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 18:20
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 18:20

Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

kommun

Arkivbild

Efter HR-chefens oväntade avgång har det meddelats att ännu en toppchef lämnar stadshuset. Denna gång är det exploateringschefen Sofia Cedergren som, enligt uppgifter till Telgenytt, har blivit utköpt av kommunen.

Under gårdagen kom nyheten att Johan Lifverstrom, HR-chefen, plötsligt avslutade sin tjänst efter en 13-årig anställningsperiod. Till SVT berättade Lifverström att beslutet att sluta var spontant, men enligt uppgifter till Telgenytt handlar det om att 63-åringen antingen blivit avskedad eller utköpt.

Samma dag som ska en annan chef tvingats till att lämna stadshuset. Enligt en uppgiftslämare rör det sig om den tillförordnade exploateringschefen, Sofia Cedergren, som indikerarts ha köpts ut av kommunen. Ett besked, som enligt flera källor, kom som en chock för henne och att hon varit helt förtvivlad över det plötsliga beskedet.

Orsaken ska enligt Lt vara den kritik som riktats mot kommunen angående exploateringsfrågor. Tidigare hade ansvaret vilat på en tjänsteman som tvingades avgå på grund av anklagelser om mutbrott. Denna börda lades senare över på andra, inklusive Sofia Cedergren, som då tillträdde som tillförordnad exploateringschef. Enligt tidningens uppgifter får hon nu bära skulden för den kritik som riktats mot kommunen.

Inte den första som tvingats avgå.
Enligt källor till Telgenytt är Sofia Cedergren inte den första som har tvingats lämna eller blivit utköpt av kommunen på senare tid. Enligt en uppgiftslämare befinner sig även flera andra personer i en osäker situation samt att det råder en känsla av oreda inom kommunhuset.

Telgenytt söker Sofia Cedergren för en kommentar.

Läs även: – Kommunchef anmäld för brott mot offentlighetsprincipen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 13:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 13:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors