Företag i fokus:

Stabil matprisutveckling – Men påskmaten blir dyrare

grass-food-spring-color-holiday-garden-815365-pxhere.com_

Foto: Pexels

Trots en nästintill stillastående matprisökning under februari månad, har priserna på traditionella påskdelikatesser ökat mer markant jämfört med andra livsmedel. Detta enligt Statistiska centralbyråns (SCB) senaste konsumentprisindex (KPI).

Under februari 2024 var de genomsnittliga priserna på livsmedel generellt 0,9 procent högre än samma månad föregående år. Dock observerades en större prisökning för produkter typiskt associerade med påskbordet, vilket framhäver en specifik prisuppgång inom denna kategori.

Specifikt noterades lax, sill och ägg för att ha haft de mest signifikanta prisökningarna jämfört med februari förra året, vilket tyder på att påskens favoriträtter blir allt dyrare.

– Äggpriserna brukar sjunka runt påsk, men frågan är från vilken nivå det blir i så fall. Det senaste året har priserna på ägg stigit med nästan 12 procent. Räknat tre år bakåt har äggpriserna ökat med närmare 48 procent, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

(Annonslänk)

Även choklad har sett en högre prisökning än andra godissorter under det senaste året, även om godis generellt sett har upplevt större prisökningar över en treårsperiod. Under samma period har även båda lax och sill ökat med ungefär 30 procent i pris.

– Den enda påskmaten som tydligt minskat i pris jämfört med förra året är kyckling, säger Carl Mårtensson.

Denna utveckling belyser en intressant trend där säsongsbetonade livsmedel, särskilt de som förknippas med högtider som påsk, upplever prisökningar utöver den generella inflationstakten. Det pekar på en möjlig kostnadsökning för konsumenter som vill upprätthålla traditionella matvanor under högtiderna, samtidigt som det visar på de bredare ekonomiska påverkningarna av prisförändringar inom livsmedelssektorn.

Prisutveckling på påskmat (beräknat på februaripriser)

ProduktFörändring senaste åretFörändring senaste tre åren
Ägg11,6%47,7%
Gravad/rökt lax9,6%31,3%
Sill8,2%29,9%
Choklad6,9%24,6%
Kaviar6,3%25,2%
Potatis4,4%29,9%
Godis (konfektyr)4,2%23,8%
Lammkött-0,1%26,5%
Fjäderfjän (kyckling)-5,1%25,2%

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2024 12:38
Senast uppdaterad: 25 mars 2024 12:38

Scania bygger stor testbana för elfordon i Södertälje

77594E63-346B-4D06-A2A3-D40B18E0ABC1

Illustration/Bild: Scania Industrial Maintenance AB / Ioannis Strantzalis, PEAB

Scania ska bygga en ny testbana för autonoma och elektrifierade fordon. Ett uppdrag som tilldeltas PEAB och omfattar en yta på 850.000 kvadratmeter.

På en omfattande yta om 85 hektar kommer Peab att bygga vägar och infrastruktur som möjliggör utveckling och provkörning av elektrifierade och autonoma fordon. Kontraktssumman för uppdraget uppgår till 730 miljoner kronor.

– Det är hedrande att få vara med och bygga Scanias nya testbana som ju är en viktig utveckling för hållbara transportlösningar. Jag tror att vi kommer att ha stor nytta av vår tidigare erfarenhet från liknande projekt och vi ser fram emot att starta arbetena på platsen, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. 

Projektet inkluderar anläggandet av en tre kilometer lång rundbana med kurvor i olika svårighetsgrader, samt en plattramsbro för enkel tillgång till området. Dessutom kommer cirka tio kilometer testbanor att anläggas, tillsammans med en omfattande broms- och manöverbana.

Byggstart för detta totalentreprenadprojekt är planerad att äga rum hösten 2023, med förväntad färdigställande år 2026. Ordern för detta projekt kommer att registreras under det andra kvartalet 2023.

Illustration: Scania Industrial Maintenance AB

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 08:30
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

AstraZeneca ingår avtal med Europas största leverantör

Astra

Per Alfredsson, vd AstraZeneca. Foto: Cc / AstraZeneca

AstraZeneca och Statkraft, Europas största leverantör inom förnybar energi, har undertecknat ett avtal om vindkraftsleveranser för att öka den förnybara elen i Sverige.

– Ska vi lyckas bromsa klimatförändringarna måste vi samarbeta mellan olika sektorer och tänka utanför vår egen verksamhet. Här ser vi en möjlighet att bidra till att andelen förnybar energi ökar i samhället, säger Per Alfredsson, vd för AstraZeneca, i ett pressmeddelande.

AstraZeneca kommer köpa 200 gigawattimmar per år i tio år, motsvarande 80 procent av elbehovet för företagets forskningsanläggning i Göteborg och tillverkningsanläggning i Södertälje.

Bolaget har sedan flera år tillbaka använt 100 procent certifierad förnybar el. Genom Statkraftsavtalet kommer AstraZeneca öka tillgången på förnybar energi i sina samhällen. Vindkraftsparkerna i Strömstad och Årjäng, i samma område som anläggningarna, ägs av Rabbalshede Kraft och kommer drivas av dem.

– Detta avtal bekräftar Statkrafts roll som en ledande leverantör av förnybar energi till industri i Norden och vår ambition att vara en ledande marknadsintegrator i energisystemet, säger Hallvard Granheim, Executive Vice President Markets på Statkraft.

Globalt strävar AstraZeneca efter att halvera värdekedjans klimatpåverkan fram till 2030 och minska med 90 procent fram till 2045.

Läs även: – Södertäljesonen blir ny VD för AstraZeneca i Sverige

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors