Företag i fokus:

Ger stöd till evenemang – En boost för lokala initiativ

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun välkomnar ansökningar för sitt evenemangsbidrag 2024, med ett totalt anslag på 500 000 kronor. Detta initiativ syftar till att stärka Södertäljes varumärke genom att stödja evenemang som bidrar till kommunens attraktivitet.

I ett nytt drag för att främja Södertäljes ställning som en levande och innovativ plats, utlyser kommunen nu möjligheten att söka bidrag för evenemang som kan bidra till detta mål. Med en pott på en halv miljon kronor för 2024, står dörren öppen för arrangörer av varumärkesstärkande aktiviteter att ansöka om finansiellt stöd. Storleken på det enskilda bidraget varierar och baseras på flera faktorer, däribland evenemangets omfattning.

Evenemangsbidraget avser att stärka Södertäljes anseende som en attraktiv plats för både besökare och boende. För att säkerställa att bidragen fördelas rättvist och i linje med kommunens visioner, baseras urvalet på fastställda riktlinjer och en varumärkesplattform, samt specifika prioriteringar för 2024. Ansökningstillfällen ges vid fyra tillfällen under året, med slutdatum satta till den 8:e april, 10:e maj, 10:e september och 15:e november.

(Annonslänk)

För 2024 har kommunen identifierat fyra teman av särskild vikt för evenemangsbidraget: digitala evenemang och innovation, världskultur, ungdomars innovationer, samt språk- och läsutveckling. Dessa teman reflekterar kommunens ambitioner att inte bara främja kulturell mångfald och teknisk framåtblick, utan även att engagera unga i innovativa processer och stärka språklig och litterär utveckling.

Ansökningar bedöms av en evenemangsgrupp bestående av representanter från olika delar av kommunens organisation, för att säkerställa en mångsidig och rättvis bedömning. Särskilt fokus läggs på nya initiativ, evenemang som är under etablering, samt de som anses ha särskild betydelse för kommunens utveckling och varumärkesbyggande.

Med detta bidrag hoppas Södertälje kommun att inte bara berika det lokala kulturlivet utan även inspirera till nya initiativ som kan bidra till en positiv utveckling.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 10:37

Lastbil i brand på E4 – Stora trafikstörningar

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En lastbilsbrand har inträffat på E4 och påverkar trafiken stort. Räddningstjänsten är på plats för att hantera situationen.

En lastbil har börjat brinna på E4 strax utanför Hölö, vilket rapporterades vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen. Händelsen har orsakat störningar i trafiken, med både en blockerad vägren och ett körfält.

Enligt Trafikverket började det brinna i däcket på en lastbil. Räddningstjänsten svarade snabbt på larmet och är nu på plats för att släcka branden och hantera trafiksituationen.

I samband med räddningsarbetet rapporterar Trafikverket att ett av körfälten och delar av vägrenen är avstängda. I nuläget finns inga rapporter om personskador till följd av branden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:24
Senast uppdaterad: 12 december 2023 17:24

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors