Företag i fokus:

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Sjukhuset testar ny AI-teknik – ”Det här är framtiden”

41ABB392-4E7A-4CA9-B484-0493D0F6EE05

Foto: Shamash Oyal/Södertälje sjukhus

På Södertälje sjukhus pågår just nu tester av ny AI-baserad övervakningsteknik som syftar till att minska antalet fall bland patienter. Tekniken utgörs av rörelsesensorer i taket som kan upptäcka när en patient riskerar att ramla och skicka larm till personalen.

På avdelning 8, en internmedicinsk avdelning där bland annat strokepatienter vårdas, har man testat systemet i 12 patientrum under två månaders tid. Håkan Bertnor, undersköterska på avdelningen, är positiv till den nya tekniken.

– Det här är framtiden. Fallen har minskat och vi har en ökad övervakning av patienterna, säger han.

Håkan Bertnor, undersköterska. Foto: Södertälje Sjukhus

Sensorn kan ställas in på olika känslighetsnivåer utifrån patientens behov. Larmet ger personalen mer tid att hinna fram till en patient innan ett fall inträffar.

Innovationsledaren Peter Rodmalm förklarar att systemet i sig inte förhindrar fall, utan det handlar om nya arbetssätt och att prioritera larmen högt.

– Samtidigt som testet pågår ser vi över kostnader och nyttor för att sedan ta ett beslut om sjukhuset ska upphandla ett AI-baserat system för att minska antalet fall, säger Rodmalm.

Testperioden pågår totalt i två månader och hittills har resultaten varit lovande.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 00:58

Pojkar åtalade – Försökte spränga Bandidoslokal

IMG_7964

Pojkarna fångades på övervakningskamera när de var på väg för att utföra bombdådet. Bild: Polisen

Två pojkar, skrivna i Södertälje, åtalas tillsammans med två 21-åringar för ett försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge. Sprängningsförsöket mot Bandidos kopplas till det Foxtrot och ledare Rawa Majid.

– Min tes har varit att det är Foxtrot-kopplat, en konflikt mellan Foxtrot och Bandidos, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Händelsen inträffade den 6 september då pojkarna blev överrumplade och stoppades av medlemmar från Bandidos, vilket resulterade i en fysisk konfrontation där en av pojkarna misshandlades. Polisen fann senare den misshandlade 17-åringen när Bandidoslokalen tillsammans med sprängmedel och annan utrustning för bombtillverkning.

Flera personer greps och identifierades av polis.
Pojkarna åtals tillsammans med två 21-åringar, en kvinna och en man, som är misstänkta för att ha hjälpt till med planeringen och förberedelserna för attentatet.

17-åringarna, boende i Södertälje, fångades på bild i september 2023. Bild: Polisen

Kvinnan, bosatt i Järfälla, är misstänkt för att ha identifierat och sammanfört pojkarna som utförde brottet. Hon anklagas även för att ha instruerat dem om hur de skulle agera, ordnat transport för dem och säkerställt att de hade tillgång till material för att tillverka bomben. Den 21-årige mannen, skriven i Spånga, misstänks för att ha ansvarat för leverans av bombmaterialet.

Pojkarna tros ha blivit värvade via sociala medier och uppmanades att filma händelsen.

(Annonslänk)

– Jag tror det är på precis samma sätt som sker ganska ofta numer, att man har någon rekrytering av folk allmänt, ungefär som att man söker jobb på Arbetsförmedlingen. Man lägger ut olika uppdrag och så ser man vilka som nappar och är intresserade av att tjäna lite pengar, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt polisen är fallet starkt kopplat till Foxtrotnätverket, och en 31-årig man som misstänks ha anstiftat brottet är häktad i sin frånvaro.

– Han har starka kopplingar till Foxtrot, det är den konflikten som vi ser, säger Ihlbom.

Bevis i form av chattkonversationer, där en användare med en Foxtrotlogga uppmanar till handling, stärker misstankarna. Dom i målet förväntas meddelas den 17 januari, och en parallell utredning gällande misshandel av en av 17-åringarna, där en Bandidosmedlem varit inblandad, pågår fortfarande.

– Men bevisningen var inte tillräcklig så han är på fri fot. Den utredningen pågår men jag tror inte att vi kommer att komma i mål där, det är svårt att bevisa vem som har gjort vad, säger åklagaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors