Företag i fokus:

INSÄNDARE: Varför har en krigsallians blivit hem för det neutrala Sverige?

Svenska flaggan Foto- CC

Foto: Creative Commons

Under svenska flaghissning utanför Natos högkvarter i Bryssel sa statsminister Ulf Kristersson: ”Sverige har kommit hem”. Men varför har en kärnvapenallians blivit hem för det neutrala Sverige?

(Annonslänk)

Regeringen säger att Nato är nödvändigt för skydd och fred. Sverige tvingades in i en kärnvapen allians under krigets hetaste period när vi kan dras in i ett krig och våra soldater kan skickas för att strida på utländsk mark.

Sverige har alltid haft en negativ opinion till Nato. Och det neutrala Sverige är det mest framgångsrika Sverige i sin historia. Neutralitetpolitik är medvetna val till skillnad från våra politikers impulsiva beslut de senaste åren.

Neutralitet har bekräftat sin effektivitet under kriget. Tack vare sin neutralitet drabbades inte Sverige under andra världskriget. Kriget pågick överallt runt Sverige, alla grannländer blev under andra krigsåren ockuperade eller till ett slagfält. Men kriget nådde aldrig svensk mark. Tack vare sin oskadade industri hade Sverige efter andra världkriget ett försprång framför nästan alla andra europeiska länder, det var en stark ekonomisk tillväxt och välfärdsstaten konsoliderades.

Att vara hemma betyder befinna sig i fred och säkerhet men Nato är inte freds- men krigsallians. Låt oss skapa fred istället för att bjuda hem kriget.

Magnus Iverman

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Larm om drunkningsolycka i Södertälje

ambulans

Arkivbild

Ett larm om en befarad drunkningsolycka har inkommit till räddningstjänsten. Flera räddningsenheter ryckte ut efter att ha mottagit larmet vid 13-tiden.

Klockan 13.07 på söndagen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka strax utanför Järna. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka händelsen närmare.

Larmet utlöstes efter att en observatör hade rapporterat ha sett stavar och skidor i vattnet. Räddningstjänsten, som snabbt var på plats kunde kunde söka området för att konstatera att ingen person kommit till skada

– Det var inte drunkningsolycka. En person hade sett tillbehör vid isen, men ingen person har kommit till skada och ingen person hamnade i vattnet, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 13:58
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 13:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors