Företag i fokus:

INSÄNDARE: Det är på tiden att återinföra undervisningsskyldigheten

2022_02_skola-1

Pressbild

Lärare ska inte behöva stå ut med en ohållbar arbetssituation. För att höja läraryrkets status måste arbetsmiljön för lärare förbättras väsentligt.

Det kan låta galet men det är faktiskt så att det inte finns några tydliga regler för hur mycket lärare förväntas vara i klassrummet och hur mycket annat de förväntas göra. Än värre är att det fanns förut men avskaffades på 90-talet.

Det brukade vara så att en lärare hade en undervisningsskyldighet som krävde att de skulle ha mellan 21 och 27 lektioner i veckan. Sedan undervisningsskyldigheten avskaffades har vissa lärare fått fler arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra medan andra lärare förväntas undervisa mer. Flera rapporter från fackföreningarna har larmat om att förväntningarna och kraven på lärarna har ökat både vad gäller undervisningstid och andra arbetsuppgifter. 

Avskaffandet av undervisningsskyldigheten skedde i en tidsanda där skolans grunder revs upp från grunden. Under samma tid utmanades tanken att lärare över huvud taget skulle stå vid katedern och förmedla kunskap till eleverna. Istället lyftes flummiga idéer som läxförbud och elevstyrt lärande. Flumskolans arv ser vi i PISA-mätningarna. Det är nämligen så att lärare är bättre på att lära ut faktakunskaper än vad elever i grundskolan är på att lära sig på egen hand. 

”Lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer”

När undervisningsskyldigheten avskaffades var det för att läraren skulle bli mentor snarare än undervisare. Det var bakom argument om ökad flexibilitet som läraryrkets verkliga kärna urholkades. Resultatet har blivit att lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer på samma gång som de förväntas undervisa eleverna. 

Lärarna är hjältar men de har inga superkrafter. Som samhälle är det viktigt att sluta upp bakom lärarkåren, så att de kan utföra sina viktiga jobb på bästa möjliga sätt.

Skolan är till för att ge individen verktygen och kunskaperna som krävs för att kunna förverkliga sitt eget liv. Lärarna har Sveriges viktigaste yrke. Gång på gång visar forskningen att läraren är den allra viktigaste faktorn för att en elev ska lyckas. 

Därför ser Liberalerna till att återinföra undervisningsskyldigheten. Låt lärarna vara lärare.

Metin Hawsho (L),
gruppledare och f.d. lärare.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Politiker möttes av monterad bänk på sin parkering

6B41C70A-45CC-4A3A-A942-D31295A7D4F0

Foto: Alexander Isa

Företagaren och lokalpolitiken, Lasse Jonsson(RP) stötte på problem när han skulle parkera sin bil vid sin lokal i centrala Södertälje. Under veckan hade kommunen nämligen placerat en soptunna, bänk och blomkrukor på platsen.

– Det har varit mycket tal om ordning och reda ifrån politiker och vi har läst i lokalpressen om hur man har slagit ned på privatpersoner som brett ut sina tomter och byggen på delvis kommunal mark. Där har man varit stenhård och krävt att folk skall kapa sina pooler i kanten och riva buskar som tar sig in en bit på den kommunägda marken. Men det går tydligen bra att nyttja andras mark för egna intressen, säger partikollegan, Joakim Granberg (RP) till Telgenytt.

Sedan 7 år tillbaka arrenderar Lasse Jonsson delar av tomten Tälje 1:2, längs med Södertälje kanal av Sjöfartsverket enligt ett arrendeavtal. En tegelbyggnad som kallas för ”sliperiet” eftersom det tidigare var ett sliperi där, och nyttjades tidigare av brovaktarna till den gamla bron över kanalen. 

Idag har man enligt kommunens kartsystem dragit tomgränsen genom fastigheten, som är 99 år gammal och tillhör Sjöfartsverket, och placerat föremålen på marken utan ett godkännande. Enligt lantmäteriet och Sjöfartsverkets egen karta står huset på Sjöfartsverkets mark, och inte delvis på kommunens mark.

Joakim Granberg och Lasse Jonsson på platsen där kommuen ställt bänk, soptunna och blomkrukor.

Till Telgenytt berättar Lasse Jonsson att de bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, inte får byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter. Undantag kan ges om berörda grannar ger sitt godkännande som också bör vara skriftligt.

– Med andra ord så kan man inte bara ställa upp blommor, soptunna och dessutom en parkbänk som är fastbultat i marken utanför tegelkåken som nu helt blockerar framfarten till huset och möjligheten till att komma upp med fordon för att lasta av eller på, säger han till Telgenytt.

Partikollegan Joakim Granberg berättar att de varit i kontakt med tekniska nämndens ordförande, Alexander Rosenberg(M), och framfört det inträffade. Granberg har även varit i kontakt med Marianne Wissman på kommunen som hälsar att personen som är ansvarig för utplaceringen av bänkarna, soptunnor och blommor på Lasses mark inte är anträffbar. Men enligt Granberg och Jonsson så förväntar de sig att misstaget inom kort åtgärdas.

– Vi önskar att kommunen behandlande andras mark som man vill att andra skall behandla kommunens mark. Är det för mycket begärt?, säger Lasse Jonsson.

Lasses tidigare parkering

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 12:44
Senast uppdaterad: 21 april 2023 12:48

Chipsföretaget från Södertälje återkallar bästsäljare

Chips Pexels

Bild: Pexels.

Svenska lantchips, ett populärt chipsmärke från Södertälje, har tvingats återkalla en bästsäljare på grund av spår av mjölkprotein. Det meddelar bolaget under torsdagen.

– Vi ser mycket allvarligt på det inträffade, säger Joseph Bautista marknadschef på Svenska lantchips, i ett pressmeddelande.

Lättsaltade chips från Svenska lantchips har dragits tillbaka från försäljning efter att man i 32 kartonger upptäckt spår av kasein, ett mjölkprotein.

De berörda påsarna har bäst före datum 01.09.2023 och lotnummer: 2003040419, 2003040420, 2003040421 eller 2003040422 och har skickats till Icas lager i Västerås och dras nu tillbaka från försäljning.

Företaget har tagit kontakt med berörda kunder för att begränsa spridningen i butikerna. Trots återkallelsen betonar företaget att de övriga produkterna är säkra att konsumera för kunder som inte är allergiska mot mjölk. Svenska lantchips tar händelsen på största allvar och arbetar aktivt för att förbättra kvalitetskontrollen för att undvika liknande händelser i framtiden.

– Vi hoppas innerligt att allt ska gå väl, samtidigt har vi sett över våra rutiner och kommer att bättra utbildningen av ny personal, säger Joseph Bautista.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 april 2023 21:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors