Företag i fokus:

INSÄNDARE: Det är på tiden att återinföra undervisningsskyldigheten

2022_02_skola-1

Pressbild

Lärare ska inte behöva stå ut med en ohållbar arbetssituation. För att höja läraryrkets status måste arbetsmiljön för lärare förbättras väsentligt.

Det kan låta galet men det är faktiskt så att det inte finns några tydliga regler för hur mycket lärare förväntas vara i klassrummet och hur mycket annat de förväntas göra. Än värre är att det fanns förut men avskaffades på 90-talet.

Det brukade vara så att en lärare hade en undervisningsskyldighet som krävde att de skulle ha mellan 21 och 27 lektioner i veckan. Sedan undervisningsskyldigheten avskaffades har vissa lärare fått fler arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra medan andra lärare förväntas undervisa mer. Flera rapporter från fackföreningarna har larmat om att förväntningarna och kraven på lärarna har ökat både vad gäller undervisningstid och andra arbetsuppgifter. 

Avskaffandet av undervisningsskyldigheten skedde i en tidsanda där skolans grunder revs upp från grunden. Under samma tid utmanades tanken att lärare över huvud taget skulle stå vid katedern och förmedla kunskap till eleverna. Istället lyftes flummiga idéer som läxförbud och elevstyrt lärande. Flumskolans arv ser vi i PISA-mätningarna. Det är nämligen så att lärare är bättre på att lära ut faktakunskaper än vad elever i grundskolan är på att lära sig på egen hand. 

”Lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer”

När undervisningsskyldigheten avskaffades var det för att läraren skulle bli mentor snarare än undervisare. Det var bakom argument om ökad flexibilitet som läraryrkets verkliga kärna urholkades. Resultatet har blivit att lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer på samma gång som de förväntas undervisa eleverna. 

Lärarna är hjältar men de har inga superkrafter. Som samhälle är det viktigt att sluta upp bakom lärarkåren, så att de kan utföra sina viktiga jobb på bästa möjliga sätt.

Skolan är till för att ge individen verktygen och kunskaperna som krävs för att kunna förverkliga sitt eget liv. Lärarna har Sveriges viktigaste yrke. Gång på gång visar forskningen att läraren är den allra viktigaste faktorn för att en elev ska lyckas. 

Därför ser Liberalerna till att återinföra undervisningsskyldigheten. Låt lärarna vara lärare.

Metin Hawsho (L),
gruppledare och f.d. lärare.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Strejkhotet: ”För resenärernas och personalens säkerhet”

Tåg Pendel SL

Pressbild. SL

Efter midnatt, närmare bestämt klockan 03:00, förväntas tågförare inleda en stor strejk. Denna arbetskonflikt förväntas orsaka betydande besvär för de resenärer som planerar att ta sig fram under morgonrusningen.

”Klockan 03:00 kommer förarna på pendeltågen att gå ut i strejk. Detta kommer tyvärr drabba dig som reser med pendeltågen och vi beklagar djupt att det blir på detta sätt.”, skriver arrangören på sociala medier

Bakgrunden är att avvecklingen av tågvärdarna har lett till ensamarbete för lokförarna, vilket de ser som ett säkerhetsproblem, men det är i nuläget oklart hur många lokförare som väntas delta i strejken.

”Det är tre politiker som är högst ansvariga för det som nu sker – Anton Fendert, Jens Sjöström och Kristofer Tamson. Det är ni som tagit detta ogenomtänkta beslut och ni är således ansvariga för konsekvenserna. Ingen annan än ni kan stoppa den här strejken just nu.”, skriver arrangören på söndagskvällen.

Kravet är att riva upp beslutet om att att ta bort tågvärdar som planeras att ersättas med kameror.

”Vi gör inte detta för högre lön eller andra fördelar – Vi gör detta för resenärernas och personalens säkerhet.”, skriver arrangören på sociala medier

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2023 21:18
Senast uppdaterad: 16 april 2023 21:20

Investerar 100 miljoner kronor för att utveckla tätorterna

0552EC43-8CC8-4956-B88D-02D3E305560E

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare. Foto: Alexander Isa/ Shamash Oyal

Efter flera års intensivt arbete har ett historiskt beslut tagits för att utveckla tätorterna Hölö och Mölnbo.

I fredags meddelades det att koncernstyrelsen, Telge AB, har fattat ett investeringsbeslut på 100 miljoner kronor för att ansluta de två orterna till Vatten- och avloppverket Himmerfjärdsverket.

– Ett historiskt beslut efter mycket och mångårigt arbete från Centerpartiet för att utveckla Hölö och Mölnbo tätorter, säger Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare, i ett mail till Telgenytt.

Detta är en mycket efterlängtad utveckling som kommer att ha stor betydelse för både miljön och utbyggnaden av tätorterna. Det innebär möjligheten att växa, vilket i sin tur stärker underlaget för förskolor och skolan, ger föreningslivet bättre villkor med fler invånare, möjliggör etablering och stärkning av service och handel, ökar underlaget för kollektivtrafik och fortsätter att förbättra den.

Centerpartiets vision om att förbättra VA i Hölö och Mölnbo har äntligen gett resultat. Efter att ha fått med sig partierna i föregående majoritet har arbetet äntligen burit frukt. Beslutet om att ansluta Hölö i det första steget och Mölnbo i det andra är ett stort steg framåt för dessa tätorters utveckling.

Detta beslut är ett viktigt steg i samhällsutvecklingen, i enlighet med Centerpartiets perspektiv. Investeringen på 100 miljoner kronor är ett starkt bevis på Centerpartiets engagemang i att förbättra livskvaliteten och framtiden för Hölö och Mölnbo.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2023 21:00
Senast uppdaterad: 15 april 2023 19:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors