Företag i fokus:

INSÄNDARE: Det är på tiden att återinföra undervisningsskyldigheten

2022_02_skola-1

Pressbild

Lärare ska inte behöva stå ut med en ohållbar arbetssituation. För att höja läraryrkets status måste arbetsmiljön för lärare förbättras väsentligt.

Det kan låta galet men det är faktiskt så att det inte finns några tydliga regler för hur mycket lärare förväntas vara i klassrummet och hur mycket annat de förväntas göra. Än värre är att det fanns förut men avskaffades på 90-talet.

Det brukade vara så att en lärare hade en undervisningsskyldighet som krävde att de skulle ha mellan 21 och 27 lektioner i veckan. Sedan undervisningsskyldigheten avskaffades har vissa lärare fått fler arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra medan andra lärare förväntas undervisa mer. Flera rapporter från fackföreningarna har larmat om att förväntningarna och kraven på lärarna har ökat både vad gäller undervisningstid och andra arbetsuppgifter. 

Avskaffandet av undervisningsskyldigheten skedde i en tidsanda där skolans grunder revs upp från grunden. Under samma tid utmanades tanken att lärare över huvud taget skulle stå vid katedern och förmedla kunskap till eleverna. Istället lyftes flummiga idéer som läxförbud och elevstyrt lärande. Flumskolans arv ser vi i PISA-mätningarna. Det är nämligen så att lärare är bättre på att lära ut faktakunskaper än vad elever i grundskolan är på att lära sig på egen hand. 

”Lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer”

När undervisningsskyldigheten avskaffades var det för att läraren skulle bli mentor snarare än undervisare. Det var bakom argument om ökad flexibilitet som läraryrkets verkliga kärna urholkades. Resultatet har blivit att lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer på samma gång som de förväntas undervisa eleverna. 

Lärarna är hjältar men de har inga superkrafter. Som samhälle är det viktigt att sluta upp bakom lärarkåren, så att de kan utföra sina viktiga jobb på bästa möjliga sätt.

Skolan är till för att ge individen verktygen och kunskaperna som krävs för att kunna förverkliga sitt eget liv. Lärarna har Sveriges viktigaste yrke. Gång på gång visar forskningen att läraren är den allra viktigaste faktorn för att en elev ska lyckas. 

Därför ser Liberalerna till att återinföra undervisningsskyldigheten. Låt lärarna vara lärare.

Metin Hawsho (L),
gruppledare och f.d. lärare.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Polisen Emir utsedd till kommunens nya säkerhetschef

Emir

Emir Gazibegovi. Bild: Södertälje kommun.

Emir Gazibegovic har utsetts till kommunens nya säkerhetschefen i Södertälje. Han arbetar idag som polis och kliver in i rollen som säkerhetschef efter Anna Flink.

– Det känns som ett spännande och viktigt uppdrag. Jag ser fram emot att leda det strategiska arbetet med säkerhets- och trygghetsfrågor i Södertälje. Det som bland annat lockar är möjligheten att jobba förebyggande, att göra skillnad för människor. Jag är uppvuxen i ett utsatt område i Västerort vilket känns som en fördel i arbetet, det ger insikter, säger Emir Gazibegovic i ett pressmeddelande.

Gazibegovi är en erfaren polis med lång erfarenhet av ledande befattningar inom Polismyndigheten och arbete mot organiserad brottslighet. Han har arbetat som polis sedan han tog examen från Polishögskolan i Stockholm 2006 haft flera ledande roller sedan dess – senast som operativ samordnare för polisområde nord, norra Stockholm. Han är även arbetat som utredare och spanare och sedan 2011 i olika chefsroller.

– Jag är väldigt nöjd med rekryteringen. Emir är en mycket kompetent person för uppdraget. Han är en målinriktad och kreativ ledare, hans långa och breda bakgrund inom polisen ger även en bra grund för att förstå de förutsättningar som finns i Södertälje, säger stadsdirektör Stefan Hollmark.

Emir Gazibegovi tillträder tjänsten som kommunens nya säkerhetschef nästa månad, den 15 maj.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2023 08:32
Senast uppdaterad: 20 april 2023 09:57

SBBK vände och vann i den första finalmatchen

6e79ea2f-1a62-42b3-b66f-19e5ef6fe72dlollo.jpg

Foto: Anna Forsström

SBBK vann den första SM-finalen mot storfavoriten Luleå under onsdagen. En match som Södertäljelaget vände från underläge till vinst med 77-70.

– Det är jätteskönt och viktigt att vinna den första matchen på bortaplan. Vi fortsatte att köra och till slut vände det. Det var viktigt att komma ikapp, säger Klara Lundquist, som var poängbäst, till SVT.

Södertälje Basketbollklubbs damlag mötte Luleå i den första SM-finalmatchen på onsdagen. Inför matchen var Luleå den stora favoriten och hade vunnit hela 27 raka matcher innan kvällens möte. Men SBBK överraskade genom att besegra Luleå i den första matchen.

Luleå tog ledningen med 24-12 efter den första perioden, och ökade sin ledning till 32-16 under den andra perioden. Men i den tredje perioden vände SBBK matchen till sin fördel och när perioden var över var ställningen 59-54 till fördel för SBBK.

Sista perioden var mycket jämn och båda lagen kämpade hårt, men SBBK höll undan och vann den viktiga första matchen i finalen.

Nästa match spelas i Täljehallen på lördag klockan 14:00 och det återstår att se om SBBK kan upprepa sin prestation och vinna även den andra matchen i finalen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2023 06:00
Senast uppdaterad: 19 april 2023 22:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors