Företag i fokus:

INSÄNDARE: Det är på tiden att återinföra undervisningsskyldigheten

2022_02_skola-1

Pressbild

Lärare ska inte behöva stå ut med en ohållbar arbetssituation. För att höja läraryrkets status måste arbetsmiljön för lärare förbättras väsentligt.

Det kan låta galet men det är faktiskt så att det inte finns några tydliga regler för hur mycket lärare förväntas vara i klassrummet och hur mycket annat de förväntas göra. Än värre är att det fanns förut men avskaffades på 90-talet.

Det brukade vara så att en lärare hade en undervisningsskyldighet som krävde att de skulle ha mellan 21 och 27 lektioner i veckan. Sedan undervisningsskyldigheten avskaffades har vissa lärare fått fler arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra medan andra lärare förväntas undervisa mer. Flera rapporter från fackföreningarna har larmat om att förväntningarna och kraven på lärarna har ökat både vad gäller undervisningstid och andra arbetsuppgifter. 

Avskaffandet av undervisningsskyldigheten skedde i en tidsanda där skolans grunder revs upp från grunden. Under samma tid utmanades tanken att lärare över huvud taget skulle stå vid katedern och förmedla kunskap till eleverna. Istället lyftes flummiga idéer som läxförbud och elevstyrt lärande. Flumskolans arv ser vi i PISA-mätningarna. Det är nämligen så att lärare är bättre på att lära ut faktakunskaper än vad elever i grundskolan är på att lära sig på egen hand. 

”Lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer”

När undervisningsskyldigheten avskaffades var det för att läraren skulle bli mentor snarare än undervisare. Det var bakom argument om ökad flexibilitet som läraryrkets verkliga kärna urholkades. Resultatet har blivit att lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer på samma gång som de förväntas undervisa eleverna. 

Lärarna är hjältar men de har inga superkrafter. Som samhälle är det viktigt att sluta upp bakom lärarkåren, så att de kan utföra sina viktiga jobb på bästa möjliga sätt.

Skolan är till för att ge individen verktygen och kunskaperna som krävs för att kunna förverkliga sitt eget liv. Lärarna har Sveriges viktigaste yrke. Gång på gång visar forskningen att läraren är den allra viktigaste faktorn för att en elev ska lyckas. 

Därför ser Liberalerna till att återinföra undervisningsskyldigheten. Låt lärarna vara lärare.

Metin Hawsho (L),
gruppledare och f.d. lärare.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

L: – ”Mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje”

KTH - Science park

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho: – ”Ett universitet i Södertälje stärker vårt varumärke och vår framtidstro”. Foto: Alexander Isa.

Södertälje har alla förutsättningar att vara en högskoleort. Vi har Scania, Astra Zeneca och KTH. Det var ett viktigt steg Södertälje tog för några decennier sedan genom Campus Telge att gå mot att bli en högskoleort och bli en viktig del av akademin i Sverige.

KTH, Södertälje och Astra gjorde tillsammans en nysatsning på Södertälje Science Park 2018 som idag har 1200 högskoleplatser. Utbildningsverksamheten vid KTH Södertälje är främst inriktad på hållbar produktionsutveckling. För närvarande är det bara 500 som studerar där. Nu larmar högskolan om att de kan lämna Södertälje på grund av stora kostnadsbesparingar.

I dagsläget är det alldeles för få gymnasieelever som läser natur och tekniska program i Södertälje. Dessutom är andelen som tar gymnasieexamen låg. Vi har Mälardalens tekniska gymnasium och Sankta Ragnhild som är populära, men endast 14 elever studerar teknikprogrammet i Täljegymnasiet som är kommunalt. Teknik och naturvetenskapliga program har utarmats i kommunens regi i flera års tid. Den största förbättringspotentialen finns i de kommunala teknik och naturvetenskapliga programmen. Det gäller att få fler Södertäljeungdomar att läsa och läsa vidare.

Liberalerna vill att Södertälje ska bli navet i södra Stockholm för naturvetenskap och teknik.

”Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje”

Vi måste bygga från grunden och se till att fler gymnasieelever lockas till våra utbildningar. I Södertälje ska man kunna gå i gymnasiet, studera vidare på högskolan och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag.

Liberalerna anser att det vore mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje. Nu måste vi göra allt vad vi kan för att satsa på spetsprogram i naturvetenskap och teknik på gymnasiet även i kommunens regi så att underlaget till kommande studenter till KTH blir större. Dessutom måste marknadsföringen av KTH bli mycket bättre. Där måste KTH, Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje. Bland annat tillgång till studentbostäder, bra allmänna kommunikationer och möjligheten att studera på universitet och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag kan locka ungdomar att studera i Södertälje.

Detta är en mycket angelägen fråga för Södertäljes framtid. Vi måste börja omgående!

Metin Hawsho, gruppledare (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 13:46
Senast uppdaterad: 19 april 2023 13:46

Ännu en lastbilsolycka i Södertälje

Olycka brandbild räddninstjänst

Arkivbild

Två lastbilsolyckor har inträffat på E4 söder om Södertälje inom loppet av två dagar och orsakat stora trafikstörningar. Båda förarna misstänkts för brott.

På tisdagen välte en lastbil mellan Södertälje och Järna, vilket orsakade stora trafikstörningar under större delen av dagen. Föraren som misstänks för grov vårdslöshet i trafik och drograttfylleri fördes till sjukhus av polispatrull för kontroll.

På onsdagsförmiddagen inträffade en annan lastbilsolycka där föraren misstänks för samma brott efter att ha vält med lastbilen på E4:an söder om Hölö. Föraren klarade sig utan fysiska skador och kunde ta sig ur fordonet själv.

Det är den andra allvarliga lastbilsolyckan som inträffat på samma sträcka på kort tid och just nu är vägen helt avstängd i norrgående riktning.

Trafiken leds om vid Vagnhärad till väg 800, väg 525 samt väg 513.

Just nu befinner sig räddningstjänsten på plats med flera enheter och enligt Trafikverket öppnas vägen klockan 14:00, men meddelar att tiden är preliminär och kan komma att ändras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 10:47
Senast uppdaterad: 19 april 2023 16:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors