Företag i fokus:

INSÄNDARE: Det är på tiden att återinföra undervisningsskyldigheten

2022_02_skola-1

Pressbild

Lärare ska inte behöva stå ut med en ohållbar arbetssituation. För att höja läraryrkets status måste arbetsmiljön för lärare förbättras väsentligt.

Det kan låta galet men det är faktiskt så att det inte finns några tydliga regler för hur mycket lärare förväntas vara i klassrummet och hur mycket annat de förväntas göra. Än värre är att det fanns förut men avskaffades på 90-talet.

Det brukade vara så att en lärare hade en undervisningsskyldighet som krävde att de skulle ha mellan 21 och 27 lektioner i veckan. Sedan undervisningsskyldigheten avskaffades har vissa lärare fått fler arbetsuppgifter som inte har med undervisning att göra medan andra lärare förväntas undervisa mer. Flera rapporter från fackföreningarna har larmat om att förväntningarna och kraven på lärarna har ökat både vad gäller undervisningstid och andra arbetsuppgifter. 

Avskaffandet av undervisningsskyldigheten skedde i en tidsanda där skolans grunder revs upp från grunden. Under samma tid utmanades tanken att lärare över huvud taget skulle stå vid katedern och förmedla kunskap till eleverna. Istället lyftes flummiga idéer som läxförbud och elevstyrt lärande. Flumskolans arv ser vi i PISA-mätningarna. Det är nämligen så att lärare är bättre på att lära ut faktakunskaper än vad elever i grundskolan är på att lära sig på egen hand. 

”Lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer”

När undervisningsskyldigheten avskaffades var det för att läraren skulle bli mentor snarare än undervisare. Det var bakom argument om ökad flexibilitet som läraryrkets verkliga kärna urholkades. Resultatet har blivit att lärare förväntas vara rastvakter, mentorer, kurator och mycket mer på samma gång som de förväntas undervisa eleverna. 

Lärarna är hjältar men de har inga superkrafter. Som samhälle är det viktigt att sluta upp bakom lärarkåren, så att de kan utföra sina viktiga jobb på bästa möjliga sätt.

Skolan är till för att ge individen verktygen och kunskaperna som krävs för att kunna förverkliga sitt eget liv. Lärarna har Sveriges viktigaste yrke. Gång på gång visar forskningen att läraren är den allra viktigaste faktorn för att en elev ska lyckas. 

Därför ser Liberalerna till att återinföra undervisningsskyldigheten. Låt lärarna vara lärare.

Metin Hawsho (L),
gruppledare och f.d. lärare.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Bombskyddet kontaktad – Föremål hittat i vattnet

AD8B2834-D26C-40F2-B75E-98A917981D24

Foto: Paula Kass Elias

Just nu pågår en insats i centrala Södertälje efter att ett okänt föremål fiskats upp ur vattnet. nationella bombskyddet är kontaktad enligt polisens uppgifter.

En person som magnetfiskade vid Borgmästarvillan i centrala Södertälje har hittat ett okänt föremål i vattnet, vilket har lett till att polisen har spärrat av ett stort område runt platsen.

Efter att ha blivit informerade om händelsen vid 14:30 har det nationella bombskyddet kontaktats för att undersöka föremålet. Polisen har nuläget inte avslöjat några detaljer om föremålets utseende eller dess eventuella farlighet. Enligt uppgifter väntas bombskyddet undersöka föremålet och bedöma risken för allmänheten.

– Bombskyddet är inte tillkallad till platsen än, men de är kontaktade, säger polisens presstalesperson Towe Hägg till Telgenytt.

Ingen information har heller avslöjats om huruvida föremålet kan ha någon koppling till tidigare händelser i området.

”Polisen kan inte med en gång säga att föremålet som kom upp vid magnetfiske är ofarligt. Därför kommer nationella bombskyddet titta/undersöka föremålet.”, skriver polisen på sin hemsida

Uppdatering:

Vid 17:30-tiden hade polisen hävt avspärrningen och lämnat platsen.

– Nationella tog med sig objektet från platsen för en närmare undersökning, säger polisens presstalesperson Town Hägg.

Polisen på plats. Foto: Paula Kass Elias

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 april 2023 15:11
Senast uppdaterad: 18 april 2023 16:02

Nu inleds elevernas omvalsperiod till gymnasiet

Täljegymnasiet

Täljegymnasiet. Bild: Alexander Isa.

Nu är det äntligen dags för alla blivande gymnasieelever att ta del av sitt preliminära antagningsbesked inför höstterminen.

Beskedet baseras på höstterminsbetyget och ger eleverna en uppfattning om hur deras meritvärde ligger till jämfört med andra sökande. Men det är viktigt att komma ihåg att det preliminära beskedet inte garanterar en plats på den sökta utbildningen.

– Det är viktigt att fundera på om du behöver en b- eller c-plan, säger Södertälje kommuns SYV-samordnare Camilla Andersson, i ett pressmeddelande på kommunens hemsida.

Från och med den 17 april till den 15 maj har eleverna möjlighet att justera sina val under omvalsperioden som öppnas efter det preliminära antagningsbeskedet. Detta innebär att det finns en chans att göra förändringar i valen efter att ha tagit del av det preliminära beskedet.

Slutantagningen görs baserat på slutbetygen från grundskolan, vilket kan innebära att lägsta meritvärde ändras till den slutliga antagningen. Det är också viktigt att påpeka att ansökningar om plats i fri kvot samt dispens i engelska prövas först inför slutantagningen. Notera att det inte görs någon preliminär antagning för individuella introduktionsprogram eller ansökan till gymnasiesärskola.

Det slutgiltiga beskedet om eleverna får gymnasieplats meddelas den 4 juli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 april 2023 12:41
Senast uppdaterad: 18 april 2023 12:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors